چالش های خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی در ایران

طی دهه آینده فروش خودروهای برقی و هیبریدی از خودروهای دارای سوخت فسیلی سبقت خواهد گرفت و تحولی نو در صنعت خودروی جهان به‌وجود خواهد آورد اما در این میان خدمات پس از فروش این خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است.

قطعه نیوز: با تشدید بحران آلودگی هوا در جوامع بشری خودروهای با سوخت‌های فسیلی، در ردیف اول متهمان آلودگی هوا قرار گرفتند. بر همین اساس ، ساخت خودروهای هیبریدی به‌عنوان یکی از راه‌ کارهای خودروسازان برای رویارویی با این مشکل مطرح شد. خودروی هیبریدی به خودروی دوستدار طبیعت ،خودروی سبز،خودروی دوگانه برقی نیز معروف است.

توجه به طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی از سال  ۲۰۱۰میلادی در حالی با جدیت ادامه یافت که صنعت خودروسازی جهان با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما حتی این بحران ها هم نتوانستند مانعی برای ظهور خودروهای بسیار پیشرفته هیبریدی باشد که یکی پس از دیگری تولید و روانه بازارهای جهان شدند.

در ایران طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو ، از جمله پروژه‌های خودرویی است که در مجلس دهم کلید خورد و چون به نتیجه نرسید در مجلس یازدهم در حال پیگیری است. در طرح اولیه و در ماده ۴ این طرح، به واردات خودروهای هیبریدی و برقی اشاره شده که پیشنهاد شد با تعرفه صفر درصدی وارد شوند.

از آنجایی که آینده خودرویی جهان و البته ایران ، خودروهای هیبریدی هستند ، در گذشته برای تعمیر یا تعویض قطعات این خودروها، خدمات مناسبی عرضه نمیشد و همین موضوع باعث شده بود تا خریداری تمایلی کمتری به این خودروها داشته باشند خوشبختانه در چند سال اخیر،  با ایجاد و توسعه مراکز مجاز جهت تعمیرات این نوع از خودروها  ، از هیبریدی ها  در کشورمان استقبال نسبتا خوبی شده است.

از نظر لغوی کلمه هیبرید به چیزی گفته می‌شود که از ترکیب دو یا چند چیز تشکیل شده است. در یک خودروی هیبریدی حداقل یک موتور الکتریکی را با یک موتور بنزینی ترکیب می‌کنند تا ماشین را به حرکت درآورد.گاه موتور برقی است و گاه موتور بنزینی و گاهی اوقات با هم کار می‌کنند . نتیجه این عمل ، سوخت کمتر بنزین، مصرف سوخت بهینه تر ، قدرت و سرعت بیشتر است.  الکتریسیته از یک بسته باتری ولتاژ بالا(بغیر  از باتری ۱۲ ولتی معمولی خودرو)می آید.

خودروهای هیبرید ازنظر ساختار نسبت به خودروهای معمولی بسیار متفاوت‌تر هستند. هیبریدها به دلیل پیشرانه الکتریکی و سیستم‌های الکترونیکی حساس در خودرو ، مستلزم نگهداری خاص هستند. این نوع خودروها اگر معیوب یا خراب شوند مانند خودروهای بنزینی معمولی تعمیر نمی‌شوند و نمی‌توان از طریق راه‌های مکانیکی، آن‌ها را تعمیر یا راه‌اندازی کرد. در صورت خرابی خودروهای هیبرید باید نکاتی رعایت شود که منجر به خسارت جانی و مالی نشود.

معمولا تمام مشکلاتی که مربوط به سیستم هیبرید خودرو است باعث روشن شدن پیغام اخطار چک سیستم هیبرید می شود . خرابی باطری هیبرید ، خرابی در سیم کشی ، فیوز و رله حتی برخی موارد گیربکس هیبرید باعث روشن شدن چراغ چک هیبرید می شود.

تعویض به موقع روغن گیربکس برقی و مایع خنک کننده هسیستم هیبرید از اهمیت ویژه ای برخوردار است .نادیده گرفتن این موارد منجر به خراب شدن سریعتر باتری هیبرید می‌شود. هنگام تعویض این مایعات مطمئن شوید که نشتی نداشته باشد که آن می‌تواند باعث آسیب شود.

خدمات پس از فروش و سرویس های دوره ای خودروهای هیبریدی ناشی از سطح تکنولوژیکی بالا، سالیان گذشته به دلیل شرایط ویژه صنعت خودرو و واردکنندگان خودرو در ایران، دغدغه مالکین این خودروها بوده است.  این در شرایطی است که خودروهای هیبریدی بسیاری در سال های گذشته وارد کشور شده اند.

یکی از ضعف‌های موجود در کشور، فراگیر نشدن دانش تعمیر و نگهداری از خودروهای هیبریدی است. به‌عبارت‌دیگر کلینیک‌های تخصصی خودرو نیز در این امر عاجز مانده‌اند و توانایی تعمیر یا بررسی سیستم‌ها و قطعات این خودرو را ندارند البته برای حل این مشکل نمایندگی‌های انحصاری خودروهای هیبریدی که در کشورمان وجود دارند که آموزش لازم را به تکنسین و تعمیرکاران خودرو داده اند تا حداقل اگر خودرو هیبرید به کلینیک تخصصی مراجعه کرد، توان تعمیر و بررسی آن را داشته باشند.

همچنین گفته‌ها حاکی است برخی از دارندگان خودروهای هیبرید به کلینیک‌های تخصصی مراجعه کرده‌ و هزینه‌ای گزافی را متحمل شده‌اند و در نهایت هم مشکل خودرو رفع نشده است. بنابراین اگر مالک خودرو‌ هیبرید هستید ، تنها به نمایندگی‌های مجاز و انحصاری که خودرو را وارد کرده‌اند ، مراجعه کنید تا هم هزینه گزافی متحمل نشوید و هم مشکلات خودروی‌تان رفع شود.

سید عباس شفیعی – کارشناس صنعت خودرو

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.