کاربرد بلبرینگ در خودرو چیست؟

قطعه بلبرینگ نوعی یاتاق یا چرخ‌دنده چرخشی یا توپی محسوب می‌شود که وظیفه اصلی آن کاهش اصطکاک میان دو قطعه و همچنین جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به یکدیگر است.

قطعه نیوز: بلبرینگ‌ها توانایی حمل بار‌های شعاعی و همچنین بار‌های محوری را داشته و اغلب در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال شده و از آنجا فشار به لایه درونی انتقال می‌یابد. با توجه به اینکه گوی‌ها کروی شکل هستند، نقطه تماس آن‌ها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، بنابراین، توانایی حرکت بسیار نرم را دارند.

رینگ‌های موجود در بلبرینگ‌ها معمولا از فولاد‌های کرم دار ساخته شده اند که این فولاد‌ها دارای بافت بسیار سختی هستند، به گونه‌ای که می‌توانند فشار زیادی را نیز تحمل کنند. همچنین، برخی فولاد‌های سخت شونده در تولید این رینگ‌ها بکار می‌روند.

بلبرینگ‌هایی که از سایز نسبتا بزرگی برخوردار هستند اغلب از مواد خامی ساخته می‌شوند که توانایی سخت پذیری بسیار بالایی دارند، البته این نکته فراموش نشود که در این بلبرینگ‌ها تنها سطح‌های مورد تماس از جنس فولاد ساخته شده اند.
وظیفه بلبرینگ در خودرو

 

سه وظیفه کلی بلبرینگ خودرو به این شرح است:

۱. کمک به انتقال قدرت بین قطعات

به این ترتیب که بلبرینگ شرایط چرخش برخی قطعات را روی هم فراهم آورده و در عین ممانعت از ایجاد اصطکاک در انتقال نیرو بین این قطعات موثر است.

۲. جلوگیری از ایجاد اصطکاک

بلبرینگ علاوه بر اینکه با این کار، از استهلاک قطعات جلوگیری می‌کند مانع از هدررفت انرژی تحت تاثیر گرمای و اصطکاک ایجاد شده می‌شود.

۳. پیشگیری از سایش قطعات و سطوح

به کمک بلبرینگ از تماس‌های تحلیلی و ایجاد خوردگی بین سطوح پیشگیری می‌شود؛ بنابراین قطعات دچار آسیب‌های ناشی از ساییدگی نمی‌شوند.

یکی از مهم‌ترین قطعات بلبرینگ کاسه نمد آن است که بین رینگ‌ها قرار می‌گیرد؛ وظیفه کاسه نمد بلبرینگ ممانعت از خروج روغن هیدرولیک درون کیج‌ها و بین رول‌ها، به بیرون است. این قطعه نوعی عایق در برابر نفوذ آب به درون بلبرینگ نیز محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.