در مسابقات موتورسیکلت Isle of Man TT 2019 چه گذشت؟

قطعه نیوز:در مسابقات امسال Isle if Man TT موتورسیکلت‌های ژاپنی و بی‌ام‌و درکنار موتورسواران شناخته‌شده، قهرمان‌های اصلی بودند. جزیره‌ی مَن امسال هم، جانِ یک موتورسوار را گرفت. 

در دنیای موتوراسپرت رشته‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام با تمرکز ویژه بر یک ویژگی، برجسته می‌شوند. در مسابقات دریفت، نهایت عملکرد خودرو و راننده و نمایش هنرِ کنترل کردن در سخت‌ترین شرایط تمرکز اصلی است؛ در فرمول یک، مهندسی پیچیده درکنار سرعت بالای پیچیدن به‌لطف طراحی آیرودینامیک و نبرد بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی در موتوراسپرت برجسته است. رقابت با زمان و رسیدن به سرعت دیوانه‌وار هم از دیگر ویژگی‌های مسابقات است.

اما یک رشته در موتوراسپرت وجود دارد که تمام جنبه‌های مختلف را با سطحی بالاتر به‌نمایش می‌گذارد؛ مسابقات موتورسیکلت‌سواری در جاده‌های شهری. موتورسوارهای امروز، بازماندگان دوران فراموش‌شده‌ی موتوراسپرت گذشته هستند؛ تمام موتورسوارهایی که در رقابت‌های شهری شرکت می‌کنند، با روشن کردن موتورسیکلت خوش‌صدای‌شان، احتمال بالای مرگ در مسابقه را می‌پذیرند. خطر در این مسابقات معنی خالص و واقعی دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های در جذب موتورسوارها و علاقه‌مندان محسوب می‌شود.

موتور اسپرت

طرفداران فرمول یک و مسابقات رالی، با ترس از سال‌های گذشته‌ی این مسابقات صحبت می‌کنند. چند دهه پیش در فرمول یک و مسابقات رالی، راننده‌ها قهرمان‌های بی‌باکی بودند که گاهی اوقات به خودرو، مشابه تابوت نگاه می‌کردند. موتورسوار‌های مسابقات خیابانی و جاده‌های شهریِ امروز، هنوز هم با حال‌وهوای دوران گذشته رقابت می‌کنند؛ مفهوم مسابقه در جاده‌های باریک و پر دست‌انداز با سرعت‌های بالا در سال ۲۰۱۹، هنوز هم مشابه ۱۰۰ سال گذشته است. در روزهایی که گروه‌ها و سازمان‌های مختلف به‌دنبال افزایش ایمنی در موتوراسپرت هستند، موتورسیکلت‌سواری در جاده‌های شهری هنوز بکر و دست‌نخورده است.

شاید باورش سخت باشد اما مسابقات موتورسیکلت در جاده‌های شهری به‌قدری طرفداران پرشور دارد که گاهی اوقات برای جلوگیری از جلب توجه و ورود سازمان‌های ایمنی، برخی رقابت‌ها در سکوت خبری رسانه‌ها برگزار می‌شود. اما در بین تمام این مسابقات، گردهمایی سالانه‌ی حرفه‌ای‌ترین‌ها در جزیره‌ی مَن متفاوت است. من (Isle of Man)، جزیره‌ای کوچک و مستقل در دریای ایرلند است که بین انگلستان و ایرلند قرار دارد. این جزیره همواره مکانی برای تعطیلات مردم کشورهای مختلف محسوب می‌شود اما هر تابستان به مدت دو هفته، به میدان خطرناک رقابت پرقدرت‌ترین موتورسیکلت‌ها و حرفه‌ای‌ترین موتورسواران جهان تبدیل می‌شود.

مسابقات موتورسواری جزیره من موسوم به جام توریست (Tourist Trophy) یا به‌اختصار Isle of Man TT هر ساله در مسیر حدود ۶۱ کیلومتری با بیش از ۲۰۰ پیچ در چند کلاس مختلف برگزار می‌شود. این مسیر چشم‌نواز شامل جاده‌های کوهستانی، روستایی و شهری است که به‌دلیل باریک بودن عرض جاده، امکان رقابت نزدیک بین موتورسیکلت‌ها وجود ندارد. همین امر باعث شده است تا رقابت‌ها به سریع‌ترین ثبت زمان در این مسیر خلاصه شود. البته شروع زمان‌گیری هر موتورسیکت به فاصله‌ی ۱۰ ثانیه‌ای از هم صورت می‌گیرد، بنابراین همیشه امکان نزدیک‌شدن موتورسیکلت‌ها به‌هم وجود دارد. تا سال ۱۹۷۶، این رقابت‌ها تحت حمایت فدراسیون جهانی موتورسیکلت‌ سواری (FIM) بود و حتی در برنامه‌ی گرن‌پری رسمی فدارسیون نیز قرار داشت. اما با پیشرفت مهندسی ساخت موتورسیکلت و دستیابی به سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، موتورسواران و تیم‌های شرکت‌کننده از ادامه‌ی مسابقات در این جزیره اعلام نگرانی کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.