فروش کیلویی لاستیک/ افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای خارجی در بازار

بنگاه‌ها برای نجات خود از وضعیت بحرانی از مسیرهای متفاوت سعی بر جبران زیان یا حتی افزایش سود دارند. بنابراین بعید نیست که افزایش زیرپوستی قیمت تایر هم شگردی برای جبران مافات تولیدکنندگان باشد.

قطعه نیوز: بررسی روند تولید لاستیک در سال جاری نشان می‌دهد بیشترین تولید لاستیک در  فروردین ماه امسال با رقم ۳۱.۲ هزار تن به ثبت شده است.

به گزارش قطعه نیوز: در اردیبهشت ماه تولید افت قابل توجهی داشت به طوری که تنها ۹ هزار تن لاستیک در کشور تولید شد. اما روند تولید این کالا در ماه سوم مجدداً اوج گرفت و به ۲۳.۶ هزار تن رسید. البته رشد تولید در تیرماه هم ادامه دار شد و به ۲۴ هزار تن لاستیک در چهارمین ماه سال رسید. در ششمین ماه امسال هم رقم تولید لاستیک به ۲۱.۹ هزار تن در مهرماه با اندکی تغییر به ۲۲ هزار تن رسیده است.

البته گزارش اتاق بازرگانی ایران که مربوط به آبان امسال است نشان می دهد فعالان اقتصادی در بخش صنایع شیمیایی که بخشی از مواد اولیه لاستیک است چندان به وضعیت تولید امیدوار نیستند. حتی صنایع لاستیک و پلاستیک هم که می‌تواند سایر اجزای تشکیل دهنده لاستیک خودرو باشند هم امیدواری کمی به بهبود وضعیت تولید دارند.  نکته جالب این گزارش آن است که نظر فعالان اقتصادی در بخش صنایع شیمیایی از کمبود موجودی مواد اولیه خبر می دهد و میزان سفارش های جدیدشان هم چندان چشم گیر نیست. این گروه برای آذر ماه انتظار دارند که تولید بهتر شود.  قیمت مواد اولیه برای گروه صنایع شیمیایی رو به رشد است و رد پای تورم در آن پیداست. قیمت محصولات تمام شده هم این ادعا را ثابت می کند. این موضوع در صنایع لاستیک و پلاستیک هم صدق می کند.

روند تولید تایر در هفت ماه امسال و سال گذشته (هزار تن)

 

سال ۹۹سال ۱۴۰۰
فروردین۳۴.۴فروردین۳۱.۲
اردیبهشت۵.۳اردیبهشت۹
خرداد۲۳.۱خرداد۲۳.۶
تیر۲۲.۲تیر۲۴
مرداد۲۲.۳مرداد۱۵.۸
شهریور۲۴.۲شهریور۲۱.۹
مهر۲۴.۱مهر۲۲

 

سنگ اندازی ها در تأمین مواد اولیه تولید لاستیک

در همین ارتباط برخی از تولیدکنندگان تایر در گفت‌وگو با قطعه نیوز عنوان می کنند که چند هفته پیش تایرهای باری اعم از رادیال و بایاس با موافقت سازمان حمایت به اصرار تولیدکنندگان توانستند مجوز افزایش قیمت بگیرند. اما این موضوع در خصوص تایرهای خودروهای سواری صدق نکرد. آنها اعلام می کنند که مواد اولیه خارجی برای تولید تایر به سختی تهیه می شود و حتی در این میان ممکن است پول خریداران ایرانی از بین برود. میزان وابستگی تولیدکنندگان به مواد اولیه وارداتی حدود ۳۵ تا ۴۰  است، بنابراین قیمت تایر بر اساس قیمت دلار باید تعییرات قیمتی داشته باشد.

اگرچه ارز مواد اولیه این کالا نیمایی است اما گاهی چرخه تخصیص و تامین ارز آنقدر طول می کشد که کارخانه ها با کمبود مواد اولیه مواجه می شوند و مجبورند برای اینکه چرخه تولید خود را حفظ کنند، ارز را از بازار آزاد تهیه کنند. همین موضوع در قیمت تمام شده هم تاثیر می گذارد.  آنها از فرآیند طولانی برای تامین مواد اولیه هم شکایت دارند و بر این باورند که اگر این همه بوروکراسی بر سر راه تولیدکنندگان نبود، هزینه ها کمتر می شد.   

فروش کیلویی لاستیک/ افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای خارجی در بازار

اما شاید این همه ماجرا نباشد. چون این قطعه خودرویی به جز تولیدکننده، معمولا با یک حلقه واسط به دست مشتری می رسد.  داود سعادتی‌نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران ادعا کرده است  با وجود عدم افزایش قیمت لاستیک این کالا با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی به دست فروشندگان می‌رسد. در گذشته لاستیک عددی و با قیمت مشخصی فروخته می‌شد؛ اما اکنون لاستیک کیلویی و براساس وزن به فروش می‌رود، اتفاقی که تاکنون نیفتاده بود و همین موضوع هم موجب شده تا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت لاستیک خودرو را تجربه کنیم.

این موضوع را از یکی از نمایندگی های کارخانه تولید تایر پیگیری شدیم.  این منبع آگاه در گفتگو با قطعه نیوز گفت: افزایش قیمت تایرهای سواری مصوب نشده است. اما کارخانه بارز در بورس عرضه کرده و هر کسی که جواز کسب دارد و هر کسی که در سامانه تجارت است می تواند، محصول این شرکت را در بورس بواسطه  مزایده خریداری کند.  این موضوع موجب می شود که قیمت ها در بازار دو نرخی شود.  

در این باره به سراغ یکی از فروشندگان تایر هم رفتیم که البته تایرهای خارجی می فروخت. آرش کوهساری می گوید: قیمت تایرها با دلار افزایش می یابد. به نحوی که در همین یک ماه اخیر هم حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اما این افزایش قیمت با این درصد بالا در مورد تایرهای ایرانی زیاد صدق نمی کند. او عنوان می کند که چندماه پیش، در رسانه ملی هم اعلام شد که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت تایر افزایش پیدا می کند ولی با این نوسانات قیمت دلار، ما شب می خوابیم و صبح با قیمت های جدید مواجه می شویم.

برآوردها نشان می دهد قیمت تایر هم مانند هر کالای دیگر نوسان قیمت دارد و تورم موجود در کشور در این بخش هم تاثیر گذاشته است. از این رو فعالان اقتصادی نسبت به ارزی که به آنها تخصیص داده می شود و کمبود نقدینگی واحدها، صنایع شیمیایی را دچار چالش کرده و نخوه ارائه مواد اولیه توسط پتروشیمی ها هم در صنایع وابسته مانند صنایع شیمیایی اختلال بوجود آورده است. از این رو بنگاه ها برای نجات خود از وضعیت بحرانی از مسیرهای متفاوت سعی بر جبران زیان یا حتی افزایش سود دارند. بنابراین بعید نیست که افزایش زیرپوستی قیمت تایر هم شگردی برای جبران مافات تولیدکنندگان باشد.

قیمت تایرهای خودروهای پرتیراژ

تایر پراید با سایز  ۱۶۵/۶۵R 13در نمایندگی با قیمت مصوب ۸۲۰ هزار تومان به فروش می رود اما در بازار ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان گرانتر عرضه می شود.  تایر پژو ۲۰۶ در نمایندگی با قیمت مصوب یک میلیون و ۸۰ هزار تومان عرضه می شود اما در بازار آزاد قیمتی حدود یک میلیون و ۱۱۵۰ هزار تومان دارد. این قیمت برای تایر کلیه پژوها یکی است.  تایر سمند در نمایندگی قیمتی معادل یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان دارد. اما در بازار به دلیل مشتری کمتر با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان عرضه می شود.  تایر تیبا در نمایندگی ها با قیمت مصوب ۹۴۵ هزار تومان به فروش می رود. اما در بازار آزاد می توان با قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آن را تهیه کرد.  در مجموع به نظر می رسد قیمت تایرها حدود ۱۲ درصد در خرده فروشی ها بیشتر از نمایندگی شرکتهاست.

 

 انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.