موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده در صدر بالا بردن آلودگی هوا

قطعه نیوز: سال ها است که مسوولان محیط زیست و کنترل کیفین هواا در بحث آلودگی هوا تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت را مقصر می دانند و همیشه هم صحبت از اجرای طرح هایی است که قرار است با اجرای آن این معضل برطرف شود اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است.

البته قانون هایی مانند قانون هوای پاک و اختصاص دو ماده ۱۱ و ۱۲ که مختص موتورسیکلت ها است ارائه شده است اما اجرا نه که این اجرایی نشدن داد مسوولان و متولیان هواک پاک را در آورد ولی تاکنون کسی پاسخ منطقی به این موضوع نداده است.

حالا با افزایش آلاینده ازن طی روزهای اخیر در هوای پایتخت سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، فرسوده و موتور سیکلت‌ها راهکار کنترل ازن است.

حسین شهید زاده افزود: درست است که خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

او ادامه داد: سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا طی دو سال اخیر غلظت آلاینده ازن در سطح شهر تهران افزایش یافته است، توضیح داد: ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که نحوه اندازه‌گیری این آلاینده در سطح شهر تهران بسیار دقیق‌تر از گذشته شده است. از طرف دیگر با بهبود کیفیت هوا در تهران از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد همچنین پاک‌تر شدن هوا افزایش تابش انرژی خورشید به سطح زمین را در پی دارد که به تولید آلاینده ازن کمک می‌کند.

شهیدزاده با بیان اینکه هنوز وضعیت آلاینده ازن در تهران نگران کننده نشده است، تصریح کرد: منبع آلاینده‌های VOC پمپ بنزین‌ها هستند همچنین اگر در باک خودرویی پس از بنزین زدن محکم بسته نشود، آن خودرو آلاینده VOC تولید می‌کند. طی سال‌های گذشته طرحی به اسم «طرح کهاب» اجرایی شده که هدف آن مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها بوده است. براساس این طرح قرار بود که تمام پمپ بنزین‌ها در تهران به تجهیزاتی دسترسی پیدا کنند که مانع ورود بخارات بنزین به هوای تنفسی شوند. در حال حاضر این طرح با سرعت کمی در حال پیشرفت است و اگر قرار باشد که آلاینده ازن در هوای تهران کنترل شود لازم است که «طرح کهاب» با جدیت بیشتری توسط پمپ بنزین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اثری که خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها بر تولید آلاینده «ناکس» و در نتیجه ازن دارند، گفت: تردد این وسایل نقلیه باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا شاهد کاهش آلاینده ازن در هوا باشیم.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.