خرید‌ و فروش زیر پله‌ای روغن/۵۰درصد فیلترهای بازار تقلبی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلترسازان تهران، گفت: کارخانه‌ها از عرضه روغن به تعویض روغنی‌ها خودداری می‌کنند و این امر موجب عرضه قطره چکانی و کمبود روغن موتور در بازار شده است.

قطعه نیوز: سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران ،گفت: کاهش ۳۰درصدی عرضه و افزایش ۴۱درصدی قیمت روغن موتور، از ابتدای امسال، عامل اصلی افزایش سهم محصولات تقلبی در بازار بوده است.

برخی افراد سودجو فیلترهای یونیک و سرکان ایرانی را می‌خرند و با جعل برچسب و به نام برندهای مشهور اروپایی و حتی آمریکایی، مثلا فیلتر پرفلکت فرانسوی در بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: این نوع محصولات عمدتا با نام برندهای خارجی در بازار عرضه می‌شود. او افزود: نرخ انواع فیلتر روغن، بنزین و هوا در سال ۹۹تا ۳بار به میزان ۱۰، ۲۰و ۳۰درصد افزایش یافت. گرانی این اقلام موجب افزایش تمایل مشتریان به استفاده از روغن و فیلترهای ارزان قیمتی شده که اتفاقا از استاندارد مناسبی هم برخوردار نیستند.

سعادتی نژاد با بیان اینکه در بازار فیلتر هوای خودروها نیز متأسفانه شاهد رشد عرضه تولیدات زیرپله‌ای غیراستاندارد هستیم، گفت: کمبود روغن موتور هم به معضلی بزرگ برای انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای زمستانه خودرو تبدیل شده است. برای رفع این نابسامانی باید مجموع موجودی نمایندگی‌های رسمی عرضه‌کننده روغن موتور در سامانه جامع تجارت ثبت شود. بر این اساس توزیع روغن در تعویض روغنی‌ها به‌عنوان حلقه آخر استفاده از روغن موتور نیز تنها با دریافت کد شناسه مقدور خواهد بود.

وی گفت: افت ۳۰درصدی عرضه و افزایش قیمت روغن موتور موجب شده گرایش به سمت استفاده از روغن موتور‌های ارزان اما بی‌کیفیت افزایش یابد. سعادتی نژاد، در مورد وضعیت بازار فیلتر روغن، بنزین و هوا، گفت: در زمینه فیلتر روغن ۳تا‌۴کارخانه معتبر نیاز بازار را تامین می‌کنند اما در مورد فیلتر هوا متأسفانه شاهد عرضه تولیدات زیر‌پله‌ای و بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار هستیم اگرچه ۵کارخانه معتبر در این بازار محصولات خود را عرضه می‌کنند اما قیمت کمتر فیلترهای هوای غیراستاندارد موجب اقبال برخی مشتریان به خرید اینگونه اقلام شده است. او افزود: قبلا فیلتر هوا به‌صورت فله‌ای از طریق قاچاق وارد و در کشور بسته بندی و عرضه می‌شد اما اکنون جلوی این شیوه عرضه فیلتر‌های بی‌کیفیت گرفته شده است.

علاوه بر این آرمند زاده نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن فیلتر سازان نیز با بیان اینکه میزان عرضه روغن موتورهای تقلبی در بازار افزایش یافته است، گفت: این روغن موتورها با نام‌های جعلی و به نام برندهای معتبر خارجی و ایرانی، در بازار عرضه می‌شود.

  برخی افراد سودجو با جمع‌آوری روغن‌های سوخته آن را در کارگاه‌های زیر زمینی با رنگ مخلوط می‌کنند، این کالاها پس از بسته بندی و نصب برچسب‌های جعلی در بازار عرضه می‌شود.

نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن فیلتر سازان با بیان اینکه امکان شناخت روغن موتورهای تقلبی برای عامه مردم وجود ندارد، گفت: مشتریان برای تعویض روغن خودرو باید روغن موتور مناسب را از مراکز معتبر خریداری و به هنگام تعویض روغن از آن استفاده کنند.

آرمند‌زاده با اشاره به اینکه از ۱۵‌ماه پیش واردات فیلتر روغن، هوا و بنزین، ممنوع شده است، گفت: این روزها تعویض روغنی‌ها مملو از انواع فیلترهای تقلبی است. ۹۰درصد فیلترها در داخل تولید می‌شود و واردات ممنوع است اما خیابان قزوین تهران مملو از فیلترهای خارجی است که یا به‌صورت قاچاق وارد شده‌اند یا در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید شده‌اند و با قیمت فیلترهای اصلی خارجی به مشتریان فروخته می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۵۰درصد فیلترهای عرضه شده در بازار تقلبی است، تصریح کرد: در تعویض روغنی‌های سطح شهر تهران شاهد عرضه فیلترهای ساخت کشورهایی مانند کره و فرانسه هستیم اما هیچ‌کس پیگیر نیست که این فیلترها با وجود ممنوعیت واردات چگونه وارد و به راحتی عرضه می‌شود.

منبع: همشهری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.