تردد تاکسی های فرسوده از سال آینده ممنوع میشود

جهت افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی خودرو به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، به مرور وسایل نقلیه کاربراتوری، از چرخه مصرف خارج و اسقاط می شوند.

قطعه نیوز: در جلسه هیئت وزیران ، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک درخصوص «تعیین سن فرسودگی انواع خودروها» با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، به تصویب رسید.

براساس این آیین نامه، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.

این امر به نحوی است که مالک وسیله نقلیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن، بایستی در بازه های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو کند.

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبق این آیین نامه وظیفه مراکز معاینه فنی سنگین تر خواهد شد، و باید نظارتشان را قوی تر کنند گفت: این خودروها به علت کارکرد بیشتر و طول عمرشان، عمدتاً دچار پوسیدگی بدنه و ساختار می‌شوند و ریسک بروز تصادفات در سطح جاده ها و شهرها را به شدت افزایش می دهند.

وی ادامه داد: براساس این آیین نامه اجرایی سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد. که در واقع سن مرگ فرسودگی است.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.