شرایط جدید ورود موقت خودروهای سواری همراه مسافر اعلام شد

قطعه نیوز: به منظور جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه خودرو‌های خارجی که تحت رویه گذر موقت وارد کشور می‌شوند، همچنین در جهت افزایش اثر بخشی و اطمینان در تضمین بازگشت و خروج این خودرو‌ها از کشور در مهلت‌های قانونی تعیین شده و همچنین در جهت افزایش بازدارندگی در تخلف‌های احتمالی، در اجرای ماده ١۰ قانون امور گمرکی و ماده ٧۴ آیین نامه اجرایی آن، از تاریخ صدور این بخشنامه تضامین دریافتی جهت خودرو‌های سواری به شرح ذیل تعیین و رعایت موارد اعلام شده تاکید می‌شود:

١- اخذ تضمین جهت خودروی سواری همراه مسافرین ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج برای رویه ورود موقت معادل حقوق ورودی و سه برابر ارزش تعیین می‌شود. جهت محاسبه ارزش گمرکی و حقوق ورودی به میزان واقعی اقدام بر اساس سوابق و مستندات ابلاغی از سوی دفتر ارزش ضرورت دارد.

٢- هر گونه واگذاری و خرید و فروش خودرو‌های ورود موقت شده غیرقانونی بوده و مشمول مصادیق قاچاق است.

٣- خودرو‌های ورود موقت شده در مهلت تردد صرفا در اختیار مالک خودرو قرار گرفته و تردد و استفاده از آن توسط دارنده پروانه گمرکی امکان پذیر خواهد بود.

۴- پذیرش درخواست، انجام تشریفات گمرکی و صدور پروانه و حتی پیگیری تمدید پروانه ورود موقت صادره، بنام و توسط وکیل صاحب کالا، با توجه به عدم پیش بینی موضوع در قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن به هیچ وجه موضوعیت نداشته و قابل پذیرش نیست.

۵- پس از اتمام مهلت تعیین شده در پروانه ورود موقت پیگیری و اقدامات لازم به منظور اعاده خودرو به خارج از کشور و طرح پرونده در مرجع قضایی توسط گمرک صادرکننده پروانه ورود موقت الزامی و تاکید می‌شود.

۶- اقدام جهت ورود موقت خودرو‌های سواری همراه مسافرین ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج که تحت جواز عبور بین المللی وارد کشور می‌شوند مانند گذشته اعمال خواهد شد.

منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.