نایب رئیس انجمن صنایع همگن؛ فضای نامناسب کسب و کار ایران برای حضور تولیدکنندگان خارجی

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه باید موانع پیش‌روی ایران در امر صادرات و واردات برداشته شود، گفت: وقتی سرمایه در گردش قطعه‌سازان، بلوکه شده و آنها امکان صرف هزینه برای تحقیق و توسعه را ندارند چه دستاورد جدیدی می توانند داشته باشند.

قطعه نیوز: امسال شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو از تاریخ  ۱۶ الی ۱۹ آبان ماه درحالی برگزار شد که همچنان بخش قطعه‌سازی کشور دل پری از دولت داشته و مدام از مانع تراشی‌های دولت و عدم حمایت از این صنعت صحبت می‌کند.

دغدغه امروز اکثر شرکت‌کنندگان نمایشگاه مانع تراشی‌های دولت در عدم ترخیص مواد مورد نیاز تولید است.

از طرف دیگر نقدینگی آنها در شرکت‌های خودروساز بلوکه شده و قطعه‌ساز منابع مالی مورد نیاز برای گردش فعالیت خود را ندارد همین موضوعات عاملی شده تا قطعه‌ساز امروز به صورت روزمرگی فعالیت کند و در بخش توسعه محصول نتواند نقش پررنگی را ایفا کند.

مهدی مُطلب‌زاده در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران چه دستاوردهایی برای فعالان این بخش داشت، گفت: امسال نمایشگاه در شرایط مطلوبی برگزار و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعه سازان مشارکت داشتند. در این دوره قطعه سازان، محصولات قدیمی و جدید خود را به نمایش گذاشتند و غرفه دارها و استقبال مردمی، هم از این نمایشگاه خوب بود که امیدوارم در سال های بعد شرایط بهتر شود.

نائب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به حضور قطعه سازان خارجی در این نمایشگاه، افزود: تعداد معدودی از قطعه سازان کشورهای ترکیه و چین، حضور داشتند و بیشتر نمایندگی خارجی ها حاضر در نمایشگاه تاجر بودند.

فضای کسب و کار ایران برای  حضور تولیدکنندگان خارجی مناسب نیست

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص تأثیر حضور قطعه سازان بین المللی در نمایشگاه های داخلی گفت:  در حال حاضر، خرید قطعات خارجی بسیار سخت شده است. همچنین فروش قطعات تولید داخل به خارج از کشور و صادرات آن ها بسیار بسیار سخت تر شده است.

مُطلب زاده تصریح کرد: بازار قطعات خودرو ایران، خیلی محدود است و وقتی پول کافی برای خرید قطعات خودرو وجود ندارد طبیعی است که تولیدکنندگان خارجی هم تمایلی برای عرضه قطعات خودرو در بازار ایران  را ندارند.

وی افزود: اگر موانع پیش روی ایران برداشته شود و درهای صادراتی و وارداتی به روی کشور، گشوده شود مانند سال های گذشته می توانیم صادرات و واردات بیشتری داشته باشیم.

حضور قطعه‌سازان در نمایشگاه‌ها بازار جدید برای آنها ایجاد می‌کند. اما وقتی سرمایه در گرد قطعه‌سازان بلوکه شده و آنها امکان صرف هزینه باری تحقیق و توسعه را ندارند، چه دستاورد جدیدی می‌توانند داشته باشند؟

این فعال صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد:  نمایشگاه قطعات خودرو برای اینکه دستاوردهای جدید داشته باشد باید در کنار ساخت قطعات داخلی، تولیدات قطعه سازان خارجی را هم به نمایش بگذارد تا در نهایت دستاوردهای این صنعت برای مشتریان، خودرو سازان، یدکی فروشان و مردمی  ملموس تر شود. 

وی با اشاره به اینکه حضور قطعه‌سازان در نمایشگاه ها بازارهای جدیدی برای آنها ایجاد خواهد کرد، گفت: اما وقتی سرمایه در گردش قطعه سازان، بلوکه شده و آنها امکان صرف هزینه برای تحقیق و توسعه را ندارند چه دستاورد جدیدی می توانند داشته باشند.

این مقام مسوول، تاکید کرد: فقط یک تعداد شرکت خاص، توانستند در این برهه زمانی، دستاورد جدیدی داشته باشند و آنها قطعات تولیدی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. البته آن دسته از قطعه سازانی که دستاورد جدیدی داشتند هم تمام تولیدات خود را در نمایشگاه قطعات به نمایش نگذاشتند و دلیل آن، این است که بازار مشخصی که همان خودروسازان داخلی هستند را در اختیار دارند.

مُطلب زاده اضافه کرد: قطعه سازانی که مستقیم با خودرو سازان کار می کنند نیازی ندارند که در این نمایشگاه ها شرکت کنند. در صورتی که باید قطعه سازان تشوبق شده و حتی معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا سود ناشی از معافیت های مالیاتی در زمینه تحقیق و توسعه، هزینه شود. با اجرایی شدن این موضوعات قطعات بیشتر و با کیفیت مناسب تر به همراه دانش فنی بالا تولید و راهی بازار می شود.

خبرنگار: سجاد صفری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.