ستاد تنظیم بازار، خودرو را بلاتکلیف کرد

قطعه نیوز: با اینکه وزیر صمت و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به‌طور تلویحی از بازگشت قیمت‌های ۱۸ آبان ماه خودروسازان خبر داده بودند با این حال ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود باز از قیمت‌گذاری جدید خودرو گذشت.

با وعده وزیر و رئیس سازمان بورس، تجدید‌نظر بر قیمت‌های فعلی و بازگشت قیمت‌های ۱۸ آبان قوت گرفت و بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و مسوولان صنعتی و بورس کشور در انتظار نتایج جلسه چهارشنبه ستاد تنظیم بازار بودند. بعد از لغو افزایش قیمت‌ها توسط ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت عنوان کرده بود که قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرده بود که سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم. بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و مقامات صنعتی احتمال می‌دادند که روز چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، موضوع افزایش قیمت‌ها بار دیگر مطرح شود این در شرایطی است که در آخرین جلسه این ستاد به موضوعاتی همچون وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی و… پرداخته شد اما از تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو خبری نشد.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند که هر روز تعلل در قیمت‌گذاری خودرو با ضررهای میلیاردی خودروسازان همراه است. بر این اساس هنوز مشخص نیست که ستاد تنظیم بازار چه زمانی به قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده و خودروسازان و مشتریان را از بلاتکلیفی نجات می‌دهد. آنچه مشخص است در حال حاضر بسیاری از فروشندگان در بازار، از عرضه خودرو امتناع کرده و در انتظار قیمت‌های جدید هستند. از سوی دیگر عرضه از سوی خودروساز نیز به دلیل بلاتکلیفی قیمت به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و همین امر نبود خودرو در بازار را کلید زده است.

همان‌طور که عنوان شد خودروساز در بی‌تکلیفی و بی‌تصمیمی دولت روزانه با زیان فراوانی به تولید می‌پردازد این در حالی است که شنیده می‌شود پارکینگ خودروسازان بار دیگر از محصولات دپویی سرریز شده است. نبود نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، به عدم تامین قطعه در خطوط تولید دامن زده است. با این حال باید دید که ستاد تنظیم بازار چهارشنبه هفته جاری آیا تکلیف قیمتی خودرو را روشن خواهد کرد یا خیر؟ سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند. در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از فک رهن خودروهای فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمی‌شد) و تاکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت و مردم منتظر تغییرات باشند. با این حال پنج‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه، رئیس‌جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد.

منبع: دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.