قیمت بالای برندهای خارجی دلیل یکه‌تازی تایرهای ایرانی

گزارش «قطعه نیوز» از بازار لاستیک خودروهای سبک

قطعه نیوز: بازار تایر خودرو سنگین، طی چند ماه اخیر حسابی آشفته بود به شکلی که دولت مجبور به مداخله سریع و مستقیم شد و با سیاست‌هایی چون کم کردن تعرفه واردات و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمک کرد تا اوضاع به سمت تعادل نسبی حرکت کند.

اما برخلاف لاستیک خودروهای سنگین، در بازار تایرهای سبک آرامش نسبی حاکم بوده است. با وجود صفر شدن واردات تایرهای خارجی، انواع لاستیک‌های وارداتی و تولید داخل در فروشگاه‌ها موجود است و دست کم فعلا کمبود و بحرانی در این بخش دیده نمی‌شود. واردکنندگان تایرهای سبک هشدارمی‌دهند که اگر تعرفه ۴۰درصد واردات تایر سبک مانند تایرهای سنگین به ۵درصد کاهش پیدا نکند، به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، حتی یک تایر هم وارد کشور نمی‌شود.

اختلاف نظر تاجران و فعالان بازار

آنها پیش‌بینی می‌کنند و هشدار می‌دهند که با ادامه این روند در آینده بازار لاستیک خودروهای سبک هم مانند نوع سنگین آن آشفته خواهد شد. این در حالی است که مشاهدات خبرنگار «قطعه نیوز» حاکی از آن است، آنچه که امروز در بازار لاستیک خودروهای جریان دارد و صحبت‌های فعالان این عرصه با ادعا و هشدارهای مطرح شده از سوی تاجران همخوانی ندارد.

تا قبل از بازگشت تحریم‌ها قیمت یک جفت تایر ایرانی حدود ۲۲۰ هزار تومان بود. اما با بالا رفتن ارزش دلار، قیمت‌ها جهش نا گهانی پیدا کرد و در مقطعی به حدود ۵۰۰هزار تومان هم رسید. اما با توزیع تایر و تزریق لاستیک‌های سبک توسط کارخانه‌ها، در چند وقت اخیر حدود ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان از قیمت‌ها کاسته شد و بازار سیر نزولی پیدا کرد. یکی از فروشندگان در این خصوص به «قطعه نیوز» می گوید: «با وجود گرانی‌های بعد از تحریم و بالا رفتن قیمت دلار، وهمچنین وارد نشدن لاستیک خارجی، اما بازار تایرهای سبک روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می گذارد و مشکل و بحران خاصی در این بازار وجود ندارد.»

قیمت تایر ایرانی جذاب‌تر از کیفیت تایر خارجی

همان طور که اشاره شد با محدود شدن واردات، کمبود برندهای خارجی تا حدودی احساس می‌شود اما این موضوع تاثیر چندانی روی بازار نگذاشته است. یکی دیگر از فروشندگان از بازار پر رونق تایرهای داخلی می گوید: «لاستیک‌های خارجی به دلیل بالا بودن قیمت آنها خیلی کم وارد کشور می‌شود، اما در بازار فعلا برند‌های خارجی هم موجود است و کمبود خاصی نداریم. از طرف دیگر برندهای ایرانی مشتری و خواهان بیشتری دارند. کیفیت لاستیک‌های خارجی خیلی بهتر است اما با توجه به اینکه قیمت آنها دست کم ۱۰۰هزار تومان از نمونه‌های داخلی بیشتراست، اغلب مردم در این گرانی‌ها به دنبال جنس ارزان‌تر هستند.»

عرضه لاستیک بدون نوارپیچ رنگی

نکته جالب دیگر توزیع تایر ایرانی بدون بسته‌بندی و نوار پیچی‌های معمول است. پس از پیگیری این موضوع از کسبه بازار، یکی از فروشندگان گفت دلیل این موضوع جلوگیری از آسیب به محیطی زیست عنوان شده است. اما برخی از فروشندگان و فعالان بازار هم معتقدند که با توجه به بالا رفتن قیمت مواد پتروشیمی، پشت این تصمیم، مسائل اقتصادی و بحث صرفه جویی مالی نهفته است نه نگرانی از آلودگی‌های زیست محیطی.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.