آیا خودروهای ایرانی به سوریه می‌رسند؟

قطعه نیوز: ممنوعیت واردات خودرو از ایران در روسیه موضوعی بود که در هفته گذشته خبرساز شد. شاید اهمیت این خبر به دلیل برنامه وزارت صمت برای توسعه صادرات خودرو باشد.

وزارت صمت در برنامه ای که برای صنعت خودرو در نظر گرفته، صادرات را جزو برنامه های اصلی در نظر گرفته است. از سویی دیگر توسعه صادرات صنعت خودرو به اجرای هرچه بهتر طرح واردات خودرو کمک خواهد کرد.

اما در این بین انتشار خبر ممنوعیت واردات خودرو از ایران و چند کشور دیگر در سوریه با واکنش های بسیاری همراه شد.

هرچند دلیل این تصمیم جلوگیری از خروج ارز از سوی سوریه بدلیل محدود بودن منابع ارزی اعلام شد اما از بعد روانی می تواند تبعاتی برای حضور ایران در بازارهای خارجی داشته باشد.

در این زمینه محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران چندی پیش گفت: بازار ایران با دقت رصد می شود و این موضوع تاثیرات منفی به همراه دارد.

درنتیجه نبود کیفیت کافی می تواند به برنامه صادراتی آسیب زده و تحقق این برنامه را دشوار کند. از سویی دیگر تعامل سیاسی- اقتصادی با همراهی وزارت صنعت و خارجه می تواند به حل مشکلات موجود در مسیر توسعه صادرات اثر گذار باشد.

حال موضوع صادرات خودرو به کشورهای منطقه باعث شد تا سفر به سوریه در دستور کار وزیر صمت قرار بگیرد و بتواند در حاشیه آن مسائل ارزی و گمرکی را نیز حل و فصل کند.

«علیرضا پیمان پاک» رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه با تاکید بر اینکه سوریه به دلیل مشکلات ارزی محدودیت هایی وضع کرده است، تصریح کرد: این کشور به دنبال کاهش خروج ارز از این کشور، خواهان صادرات در مقابل واردات کالا است.

پیمان پاک با بیان اینکه «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوریه سفر خواهد کرد، گفت: این نشست فقط برای حل موضوع خودرو نیست بلکه به دنبال رفع مشکلات ارزی و گمرکی صادرات نیز هستیم.

هرچند در این سفر مشکلات مربوط به صادرات خودرو به سوریه حل خواهد شد اما توسعه این برنامه و حضور در دیگر بازارها نیازمند افزایش کیفیت و توان رقابتی است موضوعی که با تعامل هرچه بیشتر خودروسازان و قطعه سازان محقق می شود.

منبع: خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.