رفع مشکل نقدینگی قطعه‌سازان با صادرات؛ مصوبه واردات خودرو مشوق قطعه‌سازی است

واردات خودرو در ازای صادرات قطعه می‌تواند به عنوان مشوقی برای قطعه‌سازان باشد و اجرای درست این مصوبه فرصت خوبی است که قطعه‌سازان بخشی از مشکلات نقدینگی خود را رفع کنند.

قطعه نیوز: یک فعال صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: واردات خودرو در ازای صادرات قطعه می‌تواند به عنوان مشوقی برای قطعه‌سازان عمل کند که از این طریق به بازارهای جهانی متصل شوند.

امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» عنوان کرد: ایده واردات خودرو در ازای صادرات قطعه ایده خوبی است و به قطعه‌سازان کشور انگیزه می‌دهد که از تولیدات محدودی که برای خودروهای داخلی دارند فراتر بروند.

وی گفت: قطعه‌سازان کشور به دلیل تحریم‌ها و نبود نقدینگی تاکنون نگاه صادراتی به تولید محصول نداشته‌اند و مصوبه جدید مجلس می‌تواند به عنوان انگیزه و مشوق برای صادرات قطعه عمل کند.

وی تاکید کرد: قطعه‌سازان تاکنون بسیار درگیر تامین قطعه برای خودروهای داخلی و رفع چالش‌های خود در این زمینه بوده‌اند و از بحث صادرات غافل مانده‌اند.

وی با بیان اینکه با وجود مزایای این مصوبه، نحوه اجرای آن بسیار مهم است، اظهار کرد: اگر قرار باشد از طریق این مصوبه امضاهای ویژه و رانت و … صادر شود، از پایه و اساس به بیراهه خواهد رفت.

بعضی قطعات در ایران در سطح استاندارد جهانی تولید می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که قطعه‌سازی کشور توان تولید محصولات صادراتی دارد یا خیر، گفت: اگر منظور این است که آیا تمام قطعه‌سازان ما توان این کار را دارند، پاسخ منفی است. اما بخشی از سازندگان قطعه در کشور می‌توانند برای شرکت‌های جهانی قطعه تولید کنند.

قطعه‌سازان کشور در تولید قطعاتی مانند کمک فنر یا  سیستم‌های انتقال قدرت مانند کلاچ و … حرف برای گفتن دارند و می‌توانند در سطح استانداردهای جهانی کالا تولید کنند.

رضایی اظهار کرد: تولید بخشی از قطعات وابسته به مواد اولیه داخلی مانند روی، مس، فولاد، مواد پلیمری است و همچنین قطعات مکانیکی که کارِ دست بیشتری نیاز دارند، از جمله محصولاتی به حساب می‌آیند که تولید آنها در ایران ارزش افزوده دارد.  

وی گفت: قطعه‌سازان کشور در تولید قطعاتی مانند کمک فنر یا  سیستم‌های انتقال قدرت مانند کلاچ و… حرف برای گفتن دارند و می‌توانند در سطح استانداردهای جهانی کالا تولید کنند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: قطعاتی که به تکنولوژی روز نیاز دارند یا نرم‌افزاری، مکاترونیکی و الکترونیکی هستند هنوز در ایران نیاز به کار دارند.

صادرات قطعه مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان را رفع می‌کند

رضایی در پاسخ به این سوال که قطعه‌‌سازان با وجود مشکلات نقدینگی کشور چگونه می‌توانند برای صادرات، قطعه تولید کنند، گفت: این موضوع که تولیدکننده بتواند قطعه صادر و در ازای آن خودرو وارد کند در قطعه‌سازان انگیزه ایجاد می‌کند و درواقع فرصت خوبی است که قطعه‌سازان بخشی از مشکلات نقدینگی خود را رفع کنند.   

این تولیدکننده قطعه بیان کرد: اگر فرصت صادراتی وجود داشته باشد باید از آن نهایت استفاده را برد، حتی اگر این فرصت مستقیم به دست قطعه‌ساز صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو، مزایایی دارد از جمله اینکه می‌توانیم تولیدات خود را صادر کنیم. در عین حال تنوع خودروهای موجود در کشور را افزایش دهیم و از مزیت‌های آن نظیر کاهش آلایندگی، استانداردهای مناسب و … بهره ببریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.