صفر تا صد حضور قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی در روسیه؛ نقطه شروع مسکو و سن‌پترزبورگ

قطعه نیوز: روسیه یکی از کشورهایی است که فعالان صنعت خودرو ایرانی تاکنون چند بار برای ورود به بازار آن تلاش کرده‌اند.
بازار خودروی این کشور به خصوص در بحث قطعات یدکی می‌تواند آغازی برای ورود قطعه‌سازان ایرانی‌ها به بازارهای خارجی باشد.


حمید خاکزاد از صادرکنندگان مطرح قطعات خودرو به روسیه در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» از وضعیت بازار روسیه، مشکلات صادرات به این بازار و راهکارهای آن گفت.

بازار قطعات یدکی در روسیه اکنون چه وضعیتی دارد؟

اکنون در روسیه ۵۵ میلیون خودرو تردد می‌کنند. چند سالی است به دلیل تغییر نرخ ارز، مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، متوسط سن خودروهای سواری در این کشور در حال افزایش است. این موضوع باعث شده است که تقاضا برای قطعات یدکی در روسیه بالا برود.


علاوه بر آن تولیدکنندگان قطعه در روسیه توان تولید و تامین نیاز بازار این کشور را ندارند. در روسیه ۳۷۰ تولیدکننده قطعه فعال هستند. ۷۳ شرکت از این تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی ایجاد شده‌اند که ۵ قطعه‌ساز بزرگ و بقیه تقریبا قطعه‌سازان کوچک و متوسط هستند.


این شرکت‌ها در مجموع ۳۷ درصد از نیاز بازار روسیه را تامین می‌کنند. بقیه نیاز بازار روسیه باید از طریق واردات تامین شود که بازاری با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار ایجاد کرده است.


قطعات تقلبی و دست دوم نیز به میزان زیادی به کشور روسیه وارد می‌شود و ۲۰ درصد بازار در اختیار این قطعات است. فروشگاه‌های اینترنتی نیز در روسیه فعال هستند و ۱۵ درصد از بازار لوازم یدکی این کشور در دست این فروشگاه‌ها است که به دلیل عرضه قطعه با قیمت پایین‌تر، مورد استقبال عده‌ای از مردم است.

پیش‌بینی شما از آینده بازار قطعات یدکی روسیه چیست؟

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ روند به همین صورت خواهد بود و بعد از آن به دلیل تثبیت نرخ ارز در روسیه، افزایش قیمت نفت برنت و ورود مدل‌های ارزان‌تر خودرو، بازار به حالت سال ۲۰۱۶ برخواهد گشت، بنابراین بازار قطعات یدکی در این کشور پنج ساله خواهد بود.

با توجه به اینکه بازار قطعات یدکی روسیه بازار مساعدی به نظر می‌رسد، مشکلات صادرات لوازم یدکی به این کشور چیست؟

مشکل اول به ذهنیتی که مردم روسیه از کالاها و خودروی ایرانی دارند برمی‌گردد. از سال ۲۰۰۰ شرکت‌های خودروساز ایرانی چند بار تلاش کرده‌اند که به بازار روسیه وارد شوند. خودروی سمند در سال ۲۰۰۰، خودروی سورن، دنا و رانا در سال ۲۰۱۶ و برند خزر در سال ۲۰۱۸ از جمله تلاش‌های ناموفق خودروسازان ایرانی برای ورود به بازار روسیه بوده است.


در نمایشگاهی که در ابتدای شهریورماه جاری در روسیه برگزار شد تلاش شد تا خودروسازان با خودروهای راناپلاس و تارا وارد روسیه شوند که امیدواریم این تلاش آخر به نتیجه برسد.


این تلاش‌های ناموفق در حالی بوده است که اکنون ۷۳ شرکت خارجی در روسیه قطعه تولید می‌کنند.


یک دیدگاهی که در خریداران و تولیدکنندگان قطعات در روسیه وجود دارد این است که تکنولوژی و تجهیزات ایران نسبت به چین ۱۵ سال عقب است.


در این شرایط اگر قیمت کالای ایرانی نسبت به چین پایین‌تر باشد می‌تواند ریسک خرید قطعات ایرانی را برای خریدارن روسی پوشش بدهد، در غیر این صورت مزیت رقابتی نسبت به چین ندارد.

از سال ۲۰۰۰ شرکت‌های خودروساز ایرانی چند بار تلاش کرده‌اند که به بازار روسیه وارد شوند. خودروی سمند در سال ۲۰۰۰، خودروی سورن، دنا و رانا در سال ۲۰۱۶ و برند خزر در سال ۲۰۱۸ از جمله تلاش‌های ناموفق خودروسازان ایرانی برای ورود به بازار روسیه بوده است.


تصور خریداران روسی این است که خودروهای ایرانی رقیب لادا و وستا خواهند بود. در این قسمت هم اگر قیمت مناسب باشد و نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش ایران در این کشورها خدمات خوبی ارائه بدهند، می‌توانند با لادا و وستا رقابت کنند و امکان ورود خودروسازان ایرانی به بازار روسیه هست اما در غیر این صورت ورود خیلی دشوار خواهد بود.


موضوع دیگر این است که شرکت‌های روسی به عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ و قراردادهای بلندمدت علاقه دارند تا از تامین قطعه خود مطمئن باشند. به دلیل تحریم‌های ایران، متقاعد کردن طرف روسی برای عقد قرارداد بلندمدت با شریک ایرانی دشوار است.
این به معنای این است که قطعه‌سازان کوچک و متوسط ایرانی سخت می‌توانند وارد بازار روسیه شوند.


بحث بعدی، موضوع قیمت است، اینکه باید دید با دیدگاهی که طرف روسی دارد چگونه می‌توانیم قیمت‌های مورد نظر آنها را تامین کنیم.
مساله بعدی تغییر قوانین واردات، گمرک، مالیات و… در روسیه است. اکنون صحبت‌هایی در روسیه مطرح است که برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از تولید داخل بعضی قوانین از جمله تعرفه‌ها را تغییر بدهند. در دسترس بودن این اطلاعات برای شرکت‌های ایرانی نیز خود موضوع دیگری است.

چه راهکارهایی برای عبور از این مشکلات وجود دارد؟

شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار روسیه را دارند باید درباره توانایی ایران در بحث قطعه‌سازی و تولید خودرو به زبان روسی تولید محتوا داشته باشند.


رابطه و مکالمه بین تولیدکنندگان ایرانی و مدیران و خریداران روسی باید برقرار و دائمی باشد، نه اینکه به چند نمایشگاه خلاصه شود. در نشست‌های تخصصی خودرو در روسیه شرکت کنند. حضور در بازار روسیه زمان‌بر است و نیاز به پیگیری دارد.


موضوع دیگر این است که صادرکننده ایرانی باید هدف‌گذاری واقعی انجام بدهد و پیشنهادم این است که از بازار مسکو و سن‌پترزبورگ شروع کند. حدود ۴۰ درصد خرید قطعات در روسیه در این دو شهر صورت می‌گیرد.


شرکت‌های ایرانی که قصد دارند در کمترین زمان و با کمترین ریسک و حاشیه سود به این بازار وارد شوند باید با ۱۰۰ فروشنده اصلی قطعات یدکی در روسیه به صورت B2B ارتباط برقرار کنند.


شرکت‌هایی که فرصت کافی برای مطالعات بیشتر دارند، می‌توانند از بازارهای محلی شروع کنند.


بیشتر واردکنندگان روسی، قطعه را در خاک روسیه دریافت می‌کنند و اینکه انتظار داشته باشیم برای دریافت قطعه به ایران بیایند انتظار صحیحی نیست.
به شرکت‌های ایرانی توصیه می‌کنم که واسط محلی داشته باشند تا بتوانند از قوانین مطلع شوند.

خبرنگار: فرزانه احمدی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.