تعیین تکلیف «واردات خودرو» در گروی رای شورای نگهبان

قطعه نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را آزاد کردند و این طرح در انتظار رای و تصویب شورای نگهبان است.
به گزارش «قطعه نیوز»، در جلسه علنی امروز مجلس، طرح ساماندهی صنعت خودرو با رفع ایرادات شورای نگهبان، امروز با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به نظر می‌رسد بیشترین محل واردات خودرو از این پس ارزهای متقاضی خواهد بود


این مصوبه باید بار دیگر به شورای نگهبان بازگردد تا این نهاد آن را تصویب کند

هنوز مشخص نیست که آیا شورای نگهبان تغییرات ایجاد شده در این طرح را تصویب می‌کند یا خیر.

بخشی از این طرح مربوط به واردات خودرو است که ماده ۴ با این مفاد را در برمی‌گیرد.


بر اساس این طرح، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

  • تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.
  • تبصره۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.
  • تبصره۳- منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.
  • تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.


تصویب این طرح در مجلس در حالی است که بارها کارشناسان صنعت خودرو اعلام کرده‌اند واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعه با توجه به سطح کیفی خودروهای ایرانی و شرایط اقتصادی کشور به آسانی امکان‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد بیشترین محل واردات خودرو از این پس ارزهای متقاضی خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.