آیا اندازه رینگ و چرخ روی مصرف انرژی خودروهای برقی تأثیرگذار است؟

قطعه نیوز: آزمایش یکی از چهره‌های تأثیرگذار آمریکایی در یوتیوب روی تأثیر رینگ چرخ بر شعاع حرکتی خودروی برقی تسلا مدل Y، نشان می‌دهد که خودروی مجهز به رینگ‌های کوچک‌تر، شعاع حرکتی بیشتری دارد.

تسلا کانوک، مالک خودرو تسلا و یکی از چهره‌های تأثیرگذار در یوتیوب، به‌تازگی ویدئویی درباره‌ی شعاع حرکتی خودروی الکتریکی تسلا مدل Y منتشر کرده است که احتمالاً برای بسیاری از طرفداران جذاب خواهد بود؛ زیرا او می‌گوید پاسخی «قطعی» و «غیر قابل انکار» در رابطه با چگونگی تأثیر چرخ و رینگ خودرو بر شعاع حرکتی و کارایی ارائه می‌دهد.

به گزارش Insideevs، کانوک در این آزمایش از دو نسخه‌ی دوربرد (Long Range) کراس‌اور تسلا مدل Y استفاده می‌کند؛ البته این خودروها از رینگ‌های مختلف کارخانه استفاده بهره می‌برند.

یکی از دو مدل Y مجهز به رینگ‌های القایی ۲۰ اینچی پیشنهادی سازنده است؛ اما دومی روی رینگ‌های ۱۹ اینچی Gemini فابریک کارخانه سوار می‌شود.

البته دو کراس‌‌اور برقی با سرعت برابر و در شرایط یکسان مسیری را طی می‌کنند. آیا این امر صحت دارد یا خیر؟ هیچ تردیدی وجود ندارد؛ زیرا دو خودروی برقی تسلا به‌طور هم‌زمان تحت آزمایش قرار می‌گیرند؛ البته چند مشکل جزئی وجود دارد که تسلا کانوک به آن اشاره می‌کند.

به‌خوبی می‌دانیم که اندازه‌ی رینگ/تایر بر شعاع حرکتی خودرو تأثیر می‌گذارد و در مواقعی، تأثیر آن می‌تواند بسیار در خور توجه باشد

EPA شعاع حرکتی خودروهای برقی تسلا را با توجه به اندازه رینگ در برخی موارد تجزیه و تحلیل می‌کند؛ اما این درباره‌ی تسلا مدل Y صادق نیست. فقط برای ارائه مبنای اصلی در این آزمایش و طبق گفته‌ی EPA، نسخه‌ی دوربرد تسلا مدل Y می‌تواند مسیر ۵۲۴ کیلومتر (۳۲۶ مایل) را با یک‌ بار شارژ طی کند. EPA می‌گوید شعاع حرکتی نسخه‌ی پرفورمنس (Performance) تسلا مدل Y نیز ۴۸۷ کیلومتر (۳۰۳ مایل) است.

نمای جلو خودرو تسلا / Tesla Model Y

نسخه‌ی دوربرد تسلا مدل Y به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۹ اینچی Gemini تسلا عرضه می‌شود؛ البته خریداران می‌‌توانند رینگ‌های القایی ۲۰ اینچی را با پرداخت ۲۰۰۰ دلار اضافه انتخاب کنند. این آزمایش شامل نسخه‌ی پرفورمنس مدل Y نمی‌شود؛ اما به‌طور استاندارد با رینگ‌های ۲۱ اینچی Überturbine در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

تسلا کانوک از برنامه TezLab برای داده‌برداری آزمایش‌های خود برای سنجش شعاع حرکتی خودروهای برقی استفاده می‌کند و این برنامه را در هر دو خودرو نصب کرد. بر اساس این آزمایش، تسلا مدل Y با رینگ‌های ۱۹ اینچی حدود ۷ درصد کارآمدتر از مدل Y دارای رینگ‌های ۲۰ اینچی است؛ به عبارت دیگر، تسلا مدل Y با رینگ‌های ۲۰ اینچی ۳٫۶ کیلومتر (۲٫۲ مایل) شعاع حرکتی بیشتری نسبت به تسلا مدل Y با رینگ‌های کوچک‌تر دارد. بر اساس اطلاعات حاصل از آزمایش، تسلا مدل Y با رینگ‌های کوچک‌تر باید حدود ۳۶ کیلومتر (۲۲٫۴ مایل) شعاع حرکتی بیشتری نسبت به مدل Y با رینگ‌های بزرگ‌تر داشته باشد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.