کاهش قیمت خودرو در پی اصلاح مصوبه واردات در ازای صادرات قطعه

تعیین تعداد، مدل و نوع خودروها در اختیار شورای نگهبان قرار داده شده است که این موضوع کار صحیحی نیست و تجربه نشان داده است که شورای نگهبان نمی‌تواند تصمیم صحیحی بگیرد.

قطعه نیوز: مجلس شورای اسلامی چند ماهی است منبع اخبار جدید خودرویی است، نیت از این کار هم سامان دادن به بازار خودرو است که در قالب طرحی با همین عنوان هر روز خبرساز می‌شود. «آزادسازی واردات خودرو» به عنوان یکی از بخش‌های این طرح با مصوبه‌های گوناگون همراه شد و مصوبه‌ها در برخورد با سد شورای نگهبان تغییراتی کرد.


به گزراش خبرنگار «قطعه نیوز»: پیش از این، طبق مصوبه کمیسیون صنایع قرار بر این بود که محصولات هیبریدی با تعرفه صفر به کشور وارد شود که شورای نگهبان آن را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی دانست.


پس از آن، طرح به این شکل تغییر کرد که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو و قطعه، خودرو وارد کند.
طرحی که به آن انتقادات زیادی وارد شد و منتقدان معتقد بودند که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور توان تولید کالای صادراتی را ندارند و بنابراین به طور خود به خود این طرح منتفی خواهد بود.


حالا در تازه‌ترین اصلاحات، «واردات خودرو بدون انتقال ارز» بخشی از این طرح است. همچنین شورای رقابت مسوول تعیین تعداد، مدل و کلاس خودروهای وارداتی خواهد بود.

تصمیمات شورای نگهبان منجر به زیان خودروساز و قطعه‌ساز شد

پیش از این نیز کارشناسان از سپردن قیمت‌گذاری به دست شورای رقابت گلایه داشتند و می‌گفتند که دلیل زیان خودروسازان و مطالبات بر هم انباشته قطعه‌سازان، قیمت‌گذاری دستوری است. حالا با اعطای تکلیف جدید به این شورا پیچیدگی تازه‌ای به ماجرای واردات خودرو وارد شده است.

اصلاح موضوع ماده ۴ از حالت «واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو» به «واردات با ارز اشخاص» روشن‌بینانه است و منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.


دبیر انجمن واردکنندگان درباره واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو و همچنین نقش شورای نگهبان در این میان به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: این مصوبه در حال حاضر در ذیل اصلاح ماده ۴ تصویب شده است، چراکه شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو ایراداتی وارد کرده بود و اکنون باید به صحن و بعد از آن مجدد به شورای نگهبان ارسال شود.


مهدی دادفر بیان کرد: اصلاح موضوع ماده ۴ از حالت «واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو» به «واردات با ارز اشخاص» روشن‌بینانه است و منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.


وی افزود: با این حال تعیین تعداد، مدل و نوع خودروها در اختیار شورای نگهبان قرار داده شده است که این موضوع کار صحیحی نیست و تجربه نشان داده است که شورای نگهبان نمی‌تواند تصمیم صحیحی بگیرد.

تعیین تعداد و نوع خودروهای وارداتی فرموله شود

دادفر گفت: تصمیم‌های شورای نگهبان منجر به ضرر و زیان شدید خودروسازان و انباشت مطالبات قطعه‌سازان شده است و این کار به جز بر هم زدن نظم بازار نتیجه دیگری به دنبال نداشته است.


وی عنوان کرد: تعیین تعداد و نوع خودروهای وارداتی بهتر است فرموله شود و در انطباق با تولید خودروهای داخلی، تعداد مجاز خودروهای وارداتی مشخص شود، برای مثال به میزان ۱۰ درصد از حجم تولید خودروهای داخلی برای واردات مجاز شمرده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] قطعه نیوز: مجلس شورای اسلامی چند ماهی است منبع اخبار جدید خودرویی است، نیت از این کار هم سامان دادن به بازار خودرو است که در قالب طرحی با همین عنوان هر روز خبرساز می‌شود. «آزادسازی واردات خودرو» به عنوان یکی از بخش‌های این طرح با مصوبه‌های گوناگون همراه شد و مصوبه‌ها در برخورد با سد شورای نگهبان تغییراتی کرد. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.