موتورهای برقی محوری-جریانی مرسدس بنز در برابر موتورهای رادیال تسلا

استارت آپ بریتانیایی یاسا (سرواژه Yokeless And Segmented Armature یا آرماتور بخشبندی شده و بدون یوغ) موتوری طراحی کرده که محوری-جریانی axial-flux است

قطعه نیوز: تصاحب استارت آپ سازنده موتورهای برقی یاسا توسط مرسدس بنز توجه زیادی را به خود جلب نکرد اما به عقیده برخی این موتور برقی، انقلابی در عرصه ی خودروهای برقی به وجود می آورد.

استارت آپ بریتانیایی یاسا (سرواژه Yokeless And Segmented Armature یا آرماتور بخشبندی شده و بدون یوغ) موتوری طراحی کرده که محوری-جریانی axial-flux است و مرسدس بنز به این موتور علاقه مند شده و این استارت آپ را یک جا خریده است.

این تصاحب و ادغام چندان توجهی به خود جلب نکرده است و جزئیات زیادی هم از آن منتشر نشده است. اما این موتور برقی جدید قطعاً ارزش توجه را دارد.

یاسا در سال ۲۰۰۹ شکل گرفته و در حقیقت استارت آپی است که از دانشگاه اکسفورد جوانه زده است

بعد از ادغام در مرسدس بنز موتورهای برقی با عملکرد مفرط ultra-high-performance طراحی و عرضه می کند که برای پلتفرم خودروهای برقی AMG.EA مرسدس بنز مناسب هستند.

این استارت آپ به عنوان شرکت تابعه مرسدس بنز در خود بریتانیا باقی می ماند و به مشتریان موجود از جمله مرسدس بنز و فراری خدمات خود را عرضه می کند. با این که تمامی سهام آن متعلق به بنز است، یاسا هم نام و نشان، برند و هم تیم و تسهیلات و امکانات خود را در مکان آکسفورد حفظ خواهد کرد.

مطالب مرتبط

بنزین گران می شود؟

یاسا و موتورهای جریان محور توجه مرسدس بنز و صنعت خودروهای برقی را به خاطر بازده بالا، چگالی قدرت بالا و اندازه و وزن کوچک به خود جلب کرد.

در نقطه ی متضاد با موتورهای محوری-جریانی، موتورهای برقی شعاعی یا رادیال radial قرار دارند که در حال حاضر در بازار خودروهای برقی رایج تر هستند. حتی تکیه تسلا هم بر موتورهای برقی رادیال است که میراث ۴۰ ساله به حساب می آید و در این مدت طولانی نوآوری خاصی هم نداشته است.

اما طراحی جریان محور یاسا، که سگمنت های بسیار باریکی دارد، و ترکیبی از آنها می تواند به واحدهای محرکه ی بسیار قدرتمندی تبدیل شود. در نتیجه وزن آنها یک سوم موتورهای برقی رایج و چگالی قدرت و بازده آنها سه برابر موتورهای برقی رایج در تسلا است.

تیم وولنر Tim Woolmer بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی یاسا می گوید:

سرعت نوآوری در این موتور هم با موتورهای رقیب قابل مقایسه نیست. او می گوید: «در شروع PhD‌ هدف ما عرضه موتوری بود که برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده چند قابلیت و ویژگی را داشته باشد، سبک تر باشد، بازده آن بالاتر و امکان تولید انبوه آن فراهم باشد. از ویژگی های مهم دیگر این موتور این است که رتورها در قطر بزرگتری به گردش در می آیند. در نتیجه گشتاور بیشتری به همان نیرو ایجاد می شود. زمانی که قطر را دو برابر می کنید گشتاور هم دو برابر می شود.»

وولنر می گوید این فناوری ها ابتدا در خودروهای لاکچری مثل مرسدس بنز و فراری به دنیا عرضه می شوند و بعد از مدتی به یک فناوری فراگیر تبدیل می شود که سر از خودروها و محصولات دیگر هم در می آورد. حتی امکان آن وجود دارد که در صنایعی غیر از خودروسازی هم باب شوند.

منبع: techcrunch.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.