تست و بررسی هوندا کلیک ۱۵۰i

اسکوتر ژاپنی، محبوب بازار

قطعه نیوز: تردیدی نیست که پدیده این روزهای بازار موتورسیکلت به حساب می‌آید؛ هوندا کلیک. ژاپنی پرافتخاری که حالا در سرزمین پارس‌ها نیز به موفقیت خیره‌کننده‌ای دست پیدا کرده است. کلیک به لطف کیفیت، طراحی، عملکرد، امکانات و البته قیمت قابل قبولی که ارائه می‌کند در آستانه تبدیل شدن به گزینه شماره یک موتورسواران است.

هوندا کلیک به لطف کیفیت، طراحی، عملکرد، امکانات و البته قیمت قابل قبولی که ارائه می‌کند در آستانه تبدیل شدن به گزینه شماره یک موتورسواران است.

بازار موتورسیکلت بعد از چندسال درگیر بودن با مونتاژی‌های ناآشنا و غریبه حالا به حضور برندهای جدید روی خوش نشان داده است. شاید کمی عجیب باشد ولی بحران قیمتی در بازار خودرو نیز در این میان چندان بی‌تأثیر نبوده است. چراکه با افزایش شدید قیمت خودروهای معمولی، مشتریان معمولی دیگر توانی برای خرید یک محصول ساده را نیز ندارند، بنابراین با بودجه اندک خود سراغ خرید موتورسیکلت‌ مناسب می‌روند.

بعد از یکه‌تازی هوندا CG125 و پس از آن حضور ناگهانی هندی‌ها با پالس و پولسار، فضایی فراهم شد تا یکی از خاطره‌انگیزترین موتورسیکلت‌های تاریخ یعنی وسپا فرصت عرض‌اندام پیدا کند؛ اما این موتور زیبای ایتالیایی به دلیل وابستگی ارزی کم‌کم از برچسب قیمتی رقابتی خارج شد و حالا با توجه به لیست قیمت موتورسیکلت، تبدیل به گزینه مشتریان ثروتمند تبدیل شده است. هوندا کلیک درست در چنین مرحله‌ای بود که از فرصت طلایی استفاده کرد و به بازار آمد.

یکی از خوش‌شانسی‌های هوندا کلیک توجه ناگهانی مشتریان به سبک موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر بود. چیزی که اصلاً انتظار نمی‌رفت از دستان وسپا خارج شود، ولی خیلی زود شاهد بودیم که نبرد ایتالیا و ژاپن به سود رقیب آسیایی تمام شد.

تست و بررسی هوندا کلیک 150i

اولین حضور این محصول در بازار ایران به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد. زمانی که هر دو حوزه خودرو و موتورسیکلت روزهای آرامی را پشت سر می‌گذاشتند. نرخ ارز متعادل بود و شرکت‌ها در صورت عرضه محصولات مناسب با شرایط فروش متنوع می‌توانستند موفقیت خود را تضمین کنند. با این حال برگ برنده هوندا ممارست در ماندن بود. چراکه بعد از اعمال دور جدید تحریم‌ها بسیاری از برندها حتی نسخه‌های چینی نیز از ایران خداحافظی کردند.

بررسی طراحی هوندا کلیک

باید اعتراف کرد که یکی از برگ‌های برنده کلیک طراحی جسورانه‌اش است. درواقع هوندا با تولید این محصول ریسک بزرگی را به جان خرید، چراکه عملاً ترکیب طراحی تهاجمی و کلاس اسکوتر منطقی نیست، ولی ژاپنی‌ها به خوبی از پس این چالش برآمده‌اند. با این‌که تصور می‌شد اغلب خریداران اسکوترها مشتریان جوان با کاربری‌های فانتزی باشند، ولی کلیک نشان داد که مشتریان اسپرت‌گرا نیز به خرید آن مشتاق هستند.

کار را از نمای جلو آغاز می‌کنیم. جایی که امضای اصلی هوندا کلیک به خوبی نمایان است. چراغ‌های کشیده و رو به بالا ایده‌ای خطرناک بود؛ اما همانطور که می‌بینید هوندا چنان در این بخش موفق ظاهر شده که چراغ‌های کلیک تبدیل به یک منبع الهام برای سایر برندها هم بوده است. روی فلاپ جلوی فرمان، برش‌های بریده با زوایای تند و تیزی می‌بینیم که برای هماهنگی با چراغ‌های اصلی کاملاً لازم بوده‌اند.

وقتی از نمای کناری به هوندا کلیک نگاه می‌کنید یک ساختار گوه‌‌ای را می‌بینیم که حرکت رو به جلو و جسورانه را تداعی می‌کند. شاید اینطور به نظر بیاید که زین این موتور بیش از اندازه به سمت جلو خمیده شده ولی حقیقت آن است که شیب شاسی چنین ذهنیتی را ایجاد می‌کند.

در قسمت عقب هنر اصلی هوندا نمایان می‌شود. جایی که برخلاف سایر مدل‌های هم‌کلاس این‌بار شاهد پیچیدگی و ابزارآلات دوست‌داشتنی هستیم. فریم روی اگزوز به معنی واقعی کلمه زبان اسپرت موتور را تکمیل کرده است.

روی کنسول، هوندا بی‌آنکه بخواهد درگیر اغراق و زیاده‌روی شود و با شتابزدگی سراغ کیلومتر دیجیتالی برود، با استفاده از همان عقربه مکانیکی حس سنتی را با مدرنیته ادغام کرده است. همه‌چیز روی کنسول با الگوی هندسه مثلثی شکل گرفته‌اند.

برخلاف بسیاری از اسکوترهای هم‌کلاس، استفاده از شصت برای دکمه‌های راحت و کاربردی است. به خصوص در سمت چپ که دکمه‌های مهم نور بالا، راهنما و بوق قرار دارند.

بررسی امکانات و تجهیزات هوندا کلیک

در این محصول برخی از آپشن‌های جذاب مانند سیستم کنترل سوخت‌رسانی Idling Stop، اتوهولد، سنسور جک، کلید مخصوص محفظه بار و چراغ‌های زنون دیده می‌شود. شاید جالب باشد بدانید وقتی کلیک را روی جک قرار می‌دهید، پیشرانه خاموش می‌شود. درواقع تا زمانی که موتور روی جک بغل قرار داشته باشد، خبری از استارت نیست. درمورد سیستم آیدلینگ استاپ هم شاهد همان سیستم غیرفعال کردن پیشرانه در زمان توقف‌های طولانی هستیم.

بررسی مشخصات فنی هوندا کلیک

از این موتورسیکلت دو تیپ ۱۲۵ و ۱۵۰ سی‌سی وارد کشور شده است. نمونه‌ای که امروز سراغش رفتیم با پیشرانه حجیم‌تر ۱۵۰ سی‌سی بود که به راحتی می‌توانست ۱۶.۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲.۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خروجی برای یک موتورسیکلت مسابقه‌ای هم کافی به نظر می‌رسد. در نظر داشته باشید که کلیک وزنی تنها ۱۱۰ کیلوگرمی دارد.

تردید نکنید که جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک کلیک تجربه شیرین مدل Wave را زنده می‌کند. اگر احساس می‌کنید این گیربکس برای چنین محصولی کمی تنبل است باید بگوییم که شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت آن ۱۲ ثانیه خواهد بود. درنهایت این را هم بدانید که مصرف سوخت هوندا کلیک با این پیشرانه فقط ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تجربه راندن هوندا کلیک

تجربه راندن هوندا کلیک

موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر اساساً برای پیمایش‌های طولانی طراحی نشده‌اند؛ اما به طرزی حیرت‌انگیز ارگونومی هوندا کلیک به گونه‌ای است که می‌توان ساعت‌ها روی آن به راحتی نشست. برای راکبان سه فاکتور ابعاد زین، فاصله آن تا فرمان و ارتفاعش از سطح زمین اهمیت بسزایی دارند. چراکه این سه فاکتور نقش تعیین‌کننده‌ای در نحوه قرارگیری راکب دارند. در این موتورسیکلت این سه فاکتور با استادی تمام لحاظ شده است. حتی یکی از چالش برانگیزترین ویژگی اسکوترها یعنی فضای اندک پا نیز به خوبی حل شده است.

برای اکثر راکبان، هوندا کلیک کاملاً جمع و جور و سبک است و استفاده از آن برای افرادی که قد متوسطی دارند آسان به نظر می‌آید؛ اما شاید برای افرادی با قد بسیار بلند جای پا شاید کم باشد و زانو آنان به داشبورد برخورد کند.

سیستم تعلیق کلیک را یکی از حیرت‌انگیزترین ویژگی‌های آن بدانید. چیزی که با توجه به وزن آن و البته در نظر گرفتن شرایط جاده‌های کشور بیش از اندازه اهمیت پیدا می‌کند. اضافه شدن یک فنر لول زیر صندلی راکب باعث شده تا پایداری بیش از پیش فراهم شود.

مجموعه‌ای از طراحی خوب، امکانات قابل قبول، پیشرانه توانمند و در نظر گرفتن رقبای گران‌قیمت، باعث شده تا مشتریان هوندا کلیک با خیال راحت سراغ این محصول بروند.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] کاسکت: شرکت هوندا هم تصمیم گرفته سه عضو خانواده CB500 شامل مدل‌های CB500F, CB500R […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.