کرونا تولید قطعات خودروهای سنگین را زمین‌گیر کرد

شیوع ویروس کرونا و قطعی برق دو عامل مهمی است که سازندگان قطعات خودروهای سنگین با آن درگیر هستند

قطعه نیوز: رییس اتحادیه صنف ماشین‌ساز، فلزتراش و خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان اعلام کرد: نیروی کار واحدهای تولیدی با کرونا درگیر شده‌اند و این موضوع عملکرد تولیدکنندگان را با معضل روبه‌رو کرده است.

اکبر عشوریون در گفت‌و گو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: شیوع ویروس کرونا و قطعی برق دو عامل مهمی است که همه بخش‌های تولید را درگیر خود کرده است و سازندگان قطعات خودروهای سنگین نیز با این موضوع درگیر هستند.

وی تصریح کرد: گرفتاری بنگاه‌های تولیدی بر اثر بیماری کرونا در شرایطی است که در دو هفته گذشته عزاداری‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسافرت‌های غیرضروری به وفور انجام شد که این موضوع وضعیت را در هفته‌های آینده به مراتب بدتر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در دو ماه گذشته به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و جابه‌جایی دولت، بازار قطعات خودروهای سنگین با رکود شدید، وارد نشدن قطعه و کم شدن فروش مواجه  شده است.

قطعات داخلی خودروهای سنگین به میزان کافی وجود دارد

عشوریون درباره افزایش قیمت قطعات خودروهای سنگین گفت: تولیدکنندگان داخلی به دلیل وجود رقابت در بازار، تمایلی به افزایش ناگهانی قیمت قطعات ندارند و تولیدکنندگان در صورتی که مواد اولیه و هزینه‌های تولید گران شود، به ناچار قیمت را بالا می‌برند. 

وی بیان کرد: قیمت قطعات وارداتی خودروهای سنگین تابع نرخ ارز است و تحریم و قاچاق کالا نیز بر آن اثر می‌گذارد. قیمت قطعات داخلی نیز به شرایط داخلی و نرخ مواد اولیه بستگی دارد.

وی عنوان کرد: قطعاتی که در داخل تولید می‌شود به میزان کافی وجود دارد و با کمبود قطعه در این حوزه روبه‌رو نیستیم.

قطعات های‌تک خودروهای سنگین با کمبود مواجه است

رییس اتحادیه صنف ماشین‌ساز، فلزتراش و خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان گفت: قطعات خارجی تنوع زیادی دارد و به همین دلیل مصرف‌کننده برای تامین آن با چالش روبه‌رو است. این موضوع به خصوص درباره قطعات «های‌تک» صادق است.

عشوریون عنوان کرد: تعداد زیادی واحد تولیدکننده قطعات خودروهای سنگین در کشور وجود دارد که نمی‌توان آمار دقیقی از آن به دست آورد و این واحدها شامل کارگاه‌های کوچک و بزرگ است.

هزینه‌های تولید به دلیل تورم نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است و نیاز سرمایه در گردش نیز افزایش چند برابری داشته است، این سرمایه در دست تولیدکننده نیست و در نتیجه میزان تولید کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مشکلات سازندگان قطعات خودروهای سنگین نیز مانند سایر قطعه‌سازان است، اظهار کرد: تامین مواد اولیه به خصوص مواد فولادی که وارداتی است، برای این تولیدکنندگان کار دشواری است.

خط تولید خودرو سنگین

وی افزود: همچنین بخش‌هایی از قطعاتی مانند بولبرینگ، وارداتی است، و تهیه آن برای سازندگان داخلی کار دشواری است.

به گفته عشوریون، فولادهای گرم‌کار یا میلگردهای اتومات در داخل کشور تولید نمی‌شود و از ترکیه و آلمان وارد می‌شود، سازندگان قطعات خودروهای سنگین برای تهیه آن با مشکل مواجه هستند.

وی بیان کرد: تولید قطعات خودروهای سنگین نیز مانند سایر کالاها نیاز به سرمایه در گردش دارد که به دلیل تورم بالا، گرانی مواد اولیه و هزینه‌های تولید، این سرمایه در دست تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: درواقع هزینه‌های تولید به دلیل تورم نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است و نیاز سرمایه در گردش نیز افزایش چند برابری داشته است، این سرمایه در دست تولیدکننده نیست و در نتیجه میزان تولید کاهش یافته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.