کرونا فروش خودروهای کمپر را ۴ ​​​​​​برابر کرد

کمپرسواری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مورد توجه شمار قابل توجهی از مردم قرار بگیرد

قطعه نیوز: رزمجو، تولید کننده کمپر خودرو با اشاره به محدودیت های گردشگری در دوران کرونا، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ متقاضیان خرید کمپر در ایران چهار برابر و در اروپا تا ۱۸۰ درصد رشد داشته است.

ادامه همه گیری بیماری کرونا در سراسر دنیا، سبک گردشگری سنتی را تغییر داد و این روزها مسافران به جای اجاره هتل، ویلا و غیره به دنبال خودروهایی هستند که هم جای استراحت‌شان باشد و هم بتوانند تمام ملزومات سفر چند روزه خود را با آن حمل کنند.

بنابراین همین مساله باعث شده کمپرسواری نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مورد توجه شمار قابل توجهی از مردم قرار بگیرد.

کابین‌های مجهز همچون یک خانه کوچک که امکان اتصال به انواعی از خودروهای داخلی و خارجی را دارند و می توان با بهره مندی از آن سفری کم هزینه و ایمن تری داشت.

«محسن رزمجو» یکی از کمپرسازان کشور در خصوص افزایش تمایل مردم به کمپرسواری و مشکلات کمپرسازان توضیح می دهد:

صنعت کمپرسازی در دوران کرونا رونق قابل توجهی گرفت و خوشبختانه فروش ما از ابتدای کرونا به طور تقریبی ۴ برابر افزایش یافته است. البته این رونق فقط محدود به ایران نمی شود و در اروپا نیز طی این مدت اجاره و فروش بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ درصد رشد داشته است

این روزها کابین های متصل شده به خودروها را در هر گوشه و کنار می‌بینیم و به نظر می رسد کمپرسواری نسبت به سال‌های گذشته و حتی طی یک سال اخیر با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است، به عنوان یکی از کمپرسازان کشور چه نظری در این باره دارید؟


بله، صنعت کمپرسازی در دوران کرونا رونق قابل توجهی گرفت و خوشبختانه فروش ما از ابتدای کرونا به طور تقریبی ۴ برابر افزایش یافته است. البته این رونق فقط محدود به ایران نمی شود و در اروپا نیز طی این مدت اجاره و فروش بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ درصد رشد داشته است. به همینتناسبدر ایران نیز تولید افزایش داشته و فروش رونق خوبی یافته است.

خیلی ها که ضرورتی برای سفر با کمپر و کاروان نمی دیدند، به اهمیت این شیوه از گردشگری پی بردند و متوجه شدند که می توان از کمپرها برای موارد مختلف استفاده کرد. برای مثال شاهد بودیم که یکی از خریداران از کاروان به عنوان اتاق اورژانس کنار بیمارستانی که تخت خالی نداشت، برای بستری مادرش استفاده کرد.

با این تفاسیر محدودیت‌های سفر و رزرو هتل و ویلا و مهمان سرا سبب این شد که راه طولانی کمپرسازان برای معرفی محصولات شان کوتاه و مردم به این سمت هدایت شوند؟


بله، خیلی ها در گذشته ضرورتی برای خرید خودرو کمپر نمی دیدند، علاوه بر این به خاطر محدودیت های سفر و البته نه الزاما محدودیت های جاده ای، به این دلیل که اجاره هتل، مهمان سرا و غیره امکان پذیر نبود از کمپر استفاده کردند.

بنابراین این روزها طیف وسیعی از مشتریان را شاهد هستیم، علاقه مندان به کمپر سواری، مشتریانی که در مورد خودروهای کمپر اطلاعاتی نداشتند و همانطور که اشاره کردم افرادی که از این خودروها برای کاربری های دیگری استفاده می کنند، همگی به گروه مشتریان این حوزه اضافه شدند. حتی این روزها سازمان ها هم سفارش کمپر می دهند و همین موضوع به بیشتر شناخته شدن این صنعت کمک می کند.

فشاری که این روزها متحمل می شویم حتی بیشتر از فعالان صنعت خودرو است و برای محصولات شناخته شده خودروسازان بزرگ مشتری همچنان  وجود دارد اما برای محصولات ما قابلیت افزایش قیمت متناسب با هزینه ها وجود ندارد؛ در نتیجه چاره ای نداریم جز اینکه از سود خودمان کاهش دهیم

از افزایش طیف مشتریان و رونق صنعت کمپرسازی گفتید، آیا شما هم همچون دیگر افراد فعال در صنعت خودرو و صنایع وابسته با آن با چالش‌هایی همچون دشواری تامین مواد اولیه و گرانی مواجه شده اید؟


هر چند اهل گلایه نیستم و در کار خودمان هم نشان دادیم که می سازیم و خودمان را با شرایط روز مطابقت می دهیم اما فشاری که این روزها متحمل می شویم حتی بیشتر از فعالان صنعت خودرو است. همانطور که می‌دانید محصولات شناخته شده خودروسازان بزرگ کشور با رشد قیمتی قابل توجهی مواجه هستند و مشتری هم همچنان برای آن‌ها وجود دارد. اما محصولات ما قابلیت افزایش قیمت متناسب با هزینه ها را ندارد.

کمپر نیاز ضروری مردم نیست و هنوز فرهنگ کمپرسواری نیز به درستی ایجاد نشده است، بنابراین نمی توانیم افزایش قیمت دهیم؛ در نتیجه چاره ای نداریم جز اینکه از سود خودمان کاهش دهیم. بنابراین سود حاصل از تولید کمپر روند کاهشی داشته است و حتی در مقطعی که ارز خیلی بالا رفت کاروان ها را بدون سود تحویل مشتری می دادیم. الان هم صبر کردیم تا ببنیم شرایط به چه شکل ادامه می یابد.

افزایش قیمت داشته ایم اما بر اساس محاسباتی که انجام دادیم، کمپرهای ۱۴۹ میلیون تومانی سال گذشته امسال باید ۲۱۰ میلیون تومان به فروش برسد. اما با توجه به اینکه امکان افزایش قیمت یک باره نداشتیم تصمیم به افزایش دوره ای قیمت ها گرفتیم،‌ البته معضل به همین جا منتهی نمی شود و هزینه‌های تولید همچنان به صورت مستمر در حال افزایش است

امسال بهای محصولات تان را به روز رسانی نکرده اید؟


چرا، افزایش قیمت داشته ایم اما بر اساس محاسباتی که انجام دادیم، کمپرهای ۱۴۹ میلیون تومانی سال گذشته امسال باید ۲۱۰ میلیون تومان به فروش برسد. اما با توجه به اینکه امکان افزایش قیمت یک باره نداشتیم تصمیم به افزایش دوره ای قیمت ها گرفتیم. بنابراین از ابتدای سال فقط ۲۰ میلیون به قیمت کمپرها افزودیم و اواخر شهریور ماه نیز باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان دیگر قیمت ها را به روز رسانی کنیم تا بخشی از افزایش هزینه ها را پوشش دهد.

البته معضل به همین جا منتهی نمی شود و هزینه‌های تولید همچنان به صورت مستمر در حال افزایش است. یعنی خرید امروز با فردا تفاوت می کند و با توجه به اینکه سبک فروش مان پیش فروش است بعد از تولید مشخص می شود که چقدر سود برایمان باقی می ماند.

به نظرتان هزینه های تولید نسبت به سال قبل چند درصد افزایش یافته است؟


نمی توان برای افزایش هزینه های تولید درصد اعلام کرد چون همچنان در حال رشد است، گفته شد حقوق کارگر ۳۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته اما در عمل با افزایش هزینه های بیمه شاهد رشد ۵۰ درصدی آن هستیم. همچنین اجاره بها سایت تولید نیز حدود ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

علاوه بر این در یک کاروان حدود ۳۵۰ قلم جنس مصرف می شود که یک سری از آن‌ها به عنوان مثال یک جعبه پیچ رشد ۷ برابری قیمت داشته است. حالا حساب کنید حدود ۲۵ نمونه پیچ در هر کاروان استفاده می شود که هر کدام اینها ۶ تا ۷ برابر افزایش قیمت داشته و ۲ تا ۳ میلیون تومان از قیمت کاروان را به خود اختصاص می دهد. حالا این نمونه را به مواد دیگر تعمیم دهید، از مواد فایبرگلاس، انواع فلزات، پارچه و غیره همگی افزایش قیمت داشته اند. البته در موارد اساسی افزایش قیمت نسبت به لوازم کوچک کمتر بوده است و انواع اقسام چسب ها، پیچ ها، سیم برق، ‌کابل و نوار چسب، قطعات پلاستیکی و لاستیکی، شیشه و غیره همگی خیلی افزایش قیمت داشته اند، حالا تصور کنید یکسری هم که باید با ارز وارد شوند که وضعیت آن خیلی نابسامان تر است.  

با توجه به گفته هایتان و کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان و افزایش بهای دنباله دار مواد اولیه چقدر امید به ادامه این صنعت دارید؟


هرچند قیمت مواد اولیه افزایش یافته اما بسیار امیدوار هستیم، چرا که صنعت کمپرسازی در حال معرفی شدن هست و جنس مشتریان نیز تغییر یافته و این روزها شاهد تمایل قشر مرفه تر برای خرید کمپر هستیم. همچنین امیدواریم این وضعیت تغییر یابد و ثبات قیمت ها را در بازار ببینیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.