بزودی شاهد کمبود لاستیک خواهیم بود

قطعه نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: در فاصله ای که از یک سو با کاهش واردات روبرو هستیم و از سوی دیگر تولید هم اضافه نشده و کارخانه ها با تمام ظرفیت کار نمی کنند، بزودی باید منتظر کمبود لاستیک ماشین های سواری باشیم.

سید محمد میرعابدینی در گفت و گو با قطعه نیوز افزود: چندی پیش تعرفه گمرکی لاستیک های سنگین ۲۶ با ارز دولتی بود که با اعتراض کامیون و اتوبوس داران روبرو و همین موضوع سبب شد تا دولت این تعرفه را ۵ درصد کاهش دهد که با احتساب استفاده از این ارز و تعرفه، استفاده کنندگان این نوع تایر مشکلی نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه با لحاظ کاهش ۵ درصدی تعرفه گمرک از سوی دولت برای واردات لاستیک برای خودروهای سنگین مانند اتوبوس، کامیون، ماشین های کشاورزی، گفت: خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

میرعابدینی افزود: اما در بخش لاستیک ماشین های سبک و سواری چون کسی اعتراضی نکرد، سهم تعرفه آنها ۴۰ با ارز نیمایی محاسبه شد و برای این بخش شرایط مناسبی وجود ندارد به اضافه اینکه در سال گذشته ۱۱۸درصدکاهش واردات داشتیم.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک، از مکاتبات متعدد با بخش های متولی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات واردات لاستیک خبر داد و گفت: اگر تعرفه این بخش هم کاهش پیدا کند مشکلات برطرف خواهد شد.

به گفته میرعابدینی در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن تایر سبک و سنگین نیاز داریم که ۲۵۰ هزار تن آن تولید داخل و بقیه وارد می شود و در بخش ماشین های سنگین ۸۰ درصد واردات داریم.

او افزود: سال ۹۶، ۶۵ هزار تن واردات لاستیک داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به کمتر از  30هزار تن رسید، کاهش واردات خودش را با توجه به قیمت های بازار به خوبی نشان داد و نکته قابل توجه این است که قیمت لاستیک پراید که حدود ۲۸۰ هزار تومان بود در حال حاضر با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که علت آن هم عرضه کم و تقاضای زیاد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.