پیشتازی ایران خودرو در کسب سهم بازار در سایه کاهش تعهدات معوق و مانده تعهدات

تعهدات معوق ایران خودرو در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به اوج تعهدات در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ کاهش ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

قطعه نیوز: مانده تعهدات در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به اوج تعهدات در ابتدای سال ۱۳۹۸ نشان دهنده کاهش ۳۲ درصدی است.

 صنعت خودروسازی در کنار صنعت فولاد، صنایع معدنی، نفت و پتروشیمی از بخش‌های پیشران اقتصاد ایران است. هر گونه تحرک مثبت در این بخش‌ها به مثابه یک لوکومتیو سایر حوزه‌های اقتصادی را به حرکت در می‌آورد.

این صنعت همراه با زنجیره تامین قطعات از بخش‌های پیشران اقتصاد ایران هستند و سهمی قابل توجه در تولید ناخالص داخلی کشور دارند.

در این میان مجموعه ایران خودرو به عنوان لیدر صنعت خودرو سازی نقشی بسیار وِیژه در رشد صنعت و اقتصاد ایران دارد و هر رویداد مثبت در این شرکت، تحرک مثبت و سازنده در این صنعت را به دنبال دارد.

نگاهی به آمار‌ها می‌تواند درک بهتری از وضعیت این بازار را حاصل کند

همان گونه که تاکید شد، در سال ۱۳۹۸ سهم ایران خودرو از بازار خودرو‌های سواری ۴۸ درصد و دیگر خودروسازان، سهمی ۵۲ درصدی داشتند. در سال ۱۳۹۹ سهم ایران خودرو از بازار خودرو‌های سواری به ۵۵ درصد و سهم سایر خودروسازان به ۴۵ درصد کاهش یافت.

این عدد موفقیت ایران خودرو در کسب سهم بیشتر از بازار را نشان می‌دهد. همچنین آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ ایران خودرو سهمی ۵۱ درصدی در بازار خودرو‌های سواری داشته است و همچنان پیشتازی خود را حفظ کرده است.

یکی از اقدامات موثر ایران خودرو که در افزایش سهم این شرکت در بازار موثر بوده است تلاش برای رضایت مندی جامعه از طریق مدیریت مانده تعهدات و اجرای تعهدات معوق بوده است.

تعهدات معوق ایران خودرو در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به اوج تعهدات در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ کاهش ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مانده تعهدات در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به اوج تعهدات در ابتدای سال ۱۳۹۸ نشان دهنده کاهش ۳۲ درصدی است.

تداوم و کاهش مستمر تعهدات معوق و مانده تعهدات علاوه بر بهبود جایگاه ایران خودرو در صنعت خودروسازی ایران، می‌تواند به بهبود وضعیت بازار و رشد صنعت خودرو سازی کشور یاری برساند.

گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری اقدامات و برنامه‌های بی شماری را با هدف تولید و توسعه محصولات جدید، افزایش خودکفایی و کاهش ارزبری محصولات تولیدی، ارتقای کیفی محصولات، افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان و عرضه متنوع و جدید را دردستور کارقرار داده است.

اما مهمترین دستاورد‌های ایران خودرو درسال ۹۹ درحوزه‌های مختلف ازنظر می‌گذرد:

جهش تولید

  • تحقق تولید مکانیکی ۵۰۱ هزارو ۳۹۹ دستگاه خودرو سواری سبک با بیش از ۳۵ درصد رشد نسبت به سال قبل باوجود توقف تولید محصولات سی. کی. دی
  • تحقق تولید سه هزارو ۷۰۰ دستگاه خودرو تجاری با رشد بیش از ۶۷ درصدی نسبت به سال قبل
  • کاهش تعهدات معوق مشتریان از حدود ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۸ به حدود ۲۱ هزار دستگاه در پایان سال ۹۹
  • ادامه رهبری بازار خودرو سواری کشور با سهم ۵۵ درصدی از تولید سواری و سهم ۸۳ درصدی از رشد تولید
    تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری با تکیه بر پتانسیل داخلی در تمامی سطوح
  • تدوین برنامه راهبردی توسعه خودکفایی با رویکرد استفاده بهینه از توامندی مجموعه‌های موفق داخلی
    تمرکز بر استاندارد سازی، کیفی سازی، بومی سازی قطعات خودرو در خودکفایی، تامین و توسعه محصولات جدید در نتیجه کاهش ارزبری ناشی از ساخت داخل
  • همکاری گسترده با شرکت‌های دانش بنیان، جهت کاهش ارزبری تولید قطعات خودرو‌های داخلی
  • ارتقای محصولات جاری از منظر آلایندگی و مصرف سوخت از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵
  • کسب نشان ۵ ستاره کیفی برای اولین باربرای محصول دنا پلاس توربو اتوماتیک

توسعه محصول

  • طراحی و توسعه پلتفرم اختصاصی ایران خودرو و ظهور آن در محصولی به نام تارا، با وجود تحریم‌ها و مشکلات داخلی طی حدود ۱۳ ماه با مشارکت ۱۳۹ سازنده داخلی
  • آغاز فرآیند طراحی وتو سعه پلتفرم و خانواده محصولات کم مصرف با تکمیل فاز طراحی ظاهر و ساخت نمونه گلی و ساخت اولین نمونه رونده خودرو کوچک اقتصادی با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برپایه موتور سه استوانه کم مصرف و گیربکس ملی توسعه داده شده در گروه صنعتی ایران خودرو
  • طراحی و ساخت موتور سه سیلندر کم مصرف با اتکا به دانش بومی شرکت ایپکو و متخصصان داخلی درعرضه محصولاتت داخلی (از جمله تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
  • عرضه ۵ محصول ارتقاء یافته طی یک سال گذشته (رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای، دنا پلاس اتوماتیک)
  • آغازطراحی اولین خودروی شاسی بلند ایرانی به عنوان محصول بعدی پلتفرم ایران خودرو
  • طراحی و توسعه گیربکس‌های شش دنده دستی ونیمه اتوماتیک به صورت بومی و با توان طراحی شرکت نیرو محرکه ایران خودرو در کمترین زمان ممکن (هشت ماه) بدون همکاری شریک خارجی
  • طراحی و تولید کامیون ۶X۶ با کاربری‌های خاص از جمله نظامی، آتش نشانی، امداد و نجات
  • طراحی و تولید اتوبوس آمبولانس با بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور در دوران بحران کرونا.


اما صنعت خودروسازی کشور با وجود چنین دستاورد‌های بی شمار از نظر کارشناسان خبره با مشکل قیمت گذاری دستوری دست و پنچه نرم می‌کنند.

این قیمت گذاری دستوری در تمام سال‌های گذشته نقش موثری در ایجاد بدهی و زیان انباشته شرکت‌های خودروساز داشته‌اند.

همچنین تحمیل قیمت گذاری دستوری به خودروساران، رانت بزرگ فاصله قیمت کارخانه و بازار را ایجاد و سود آن را نصیب دلالان و سوداگران کرده است. از این رو بررسی وضعیت صنعت خودروسازی نیاز به نگاه و تحلیلی همه جانبه دارد.

منبع: اقتصاد ۲۴

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.