ماجرای ساختمان هفت طبقه‌ای که همه قطعه‌سازان را سر یک میز می‌نشاند

قطعه نیوز: یکی از روسای پیشین انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: «سال‌ها پیش تصمیم گرفتم ساختمانی برای تمام اهالی قطعه‌سازی بسازم. این تنها باری بود که تمام قطعه‌سازان در اجرای طرحی سهیم شدند. به این ترتیب ساختمانی به نام «ساختمان قطعه‌سازان» در هفت طبقه ساخته شد. با این هدف که همه قطعه‌سازان سر یک میز بنشینند تا به جای یک رقابت ناقص، برای افزایش سهم داخلی‌سازی به یکدیگر کمک کنند.»

به گزارش قطعه نیوز، طی یکی، دو سال گذشته میان بعضی از قطعه‌سازان بزرگ کشور اختلافاتی دیده می‌شود. این موضوع گاهی به اندازه وسعت می‌گیرد که برخی از رسانه ها مردم نیز درگیر می‌شوند. این در حالی است که تمام فعالان با سابقه صنعت قطعه‌سازی معتقدند به خصوص در شرایط دشوار فعلی، وجود چنین اختلافاتی به صلاح نیست. چراکه قطعه‌سازی زمانی می‌تواند در زمینه احقاق تمام حقوق خود موفق باشد که تمام شرکت‌ها، بدون اختلاف در کنار هم قرار بگیرند و فقط یک صدا از این صنعت شنیده شود. در غیر این‌صورت، همیشه یک بخشی به راحتی می‌تواند قطعه سازان را تحت فشار قرار دهد.

با این حال هنوز برخی از قطعه‌سازان فعال در این صنعت هستند که طرفدار فعالیت حرفه‌ای و به دور از اختلافات در صنعت قطعه‌سازی هستند. گل‌وردی گلستانی، به عنوان مدیرعامل شرکت غرب استیل، از جمله این افراد است. وی که سال‌ها قبل ریاست انجمن قطعه‌سازان ایران را برعهده داشت، در حال حاضر چند سالی است که دیگر در هیچ کدام از انجمن‌های فعال در این حوزه صنعتی عضویت ندارد.

گل‌وردی گلستانی در رابطه با فعالیت دوران ریاست خود در انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «قطعه نیوز»، اظهار کرد: «آن زمان تصمیم گرفتم ساختمانی برای تمام اهالی قطعه‌سازی بسازم. به این ترتیب ساختمانی به نام ساختمان قطعه‌سازان در هفت طبقه ساخته شد.»

این فعال با سابقه صنعت قطعه‌سازی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد چنین ساختمانی، جمع و متمرکز کردن همه قطعه‌سازان در یک محل بود، گفت: «همچنین قصد داشتم زیرمجموعه‌هایی در این فضای متمرکز ایجاد کنم که هر گروهی، فعالیت مرتبط با تخصص تولید خود را انجام دهند.»

وی ادامه داد: «قصد داشتم همه قطعه‌سازان را سر یک میز بنشانم تا به جای یک رقابت ناقص، به یکدیگر کمک کنند و دست به دست هم بدهند تا سهم داخلی‌سازی را تا حد امکان افزایش دهیم.»

گلستانی با اشاره به اینکه این ساختمان آن زمان آماده شد، تصریح کرد: «اما متاسفانه امروز به جای اینکه قطعه‌سازان در راستای آغاز این طرحی که در ابتدا مد نظر بود، گام بردارند و پیگیری افتتاح و بهره‌برداری از آن باشند، به دنبال دریافت سهم خود از ساختمانی هستند که ساخته شده است.»

وی با اشاره به اینکه دلیل این همه اختلاف میان قطعه‌سازان مشخص نیست، تصریح کرد: «متاسفانه تفکر جمعی در این صنعت بسیار ضعیف است و هر کسی می‌خواهد با اراده و اختیار فردی تصمیم بگیرد و کمتر همکاران و رقبا را تحمل کند. این مساله به رقابت‌های نه‌چندان مطلوب منجر شده است که می‌تواند به کل صنعت آسیب بزند.»

گلستانی با بیان اینکه به دلیل همین اختلافات امروز تمایلی به عضویت در هیچکدام از انجمن‌ها ندارم، خاطرنشان کرد: «در این صنعت در حال حاضر چندین انجمن شناخته شده وجود دارد. از جمله انجمن‌های قطعه‌سازان مشهد، اصفهان، تبریز، تهران، انجمن ایران، سمنان، همگن و… که هر کدام از اینها باید در ساختمانی که به منظور فعالیت متمرکز قطعه‌سازان ساخته شده مستقر شوند و آنجا با یکدیگر تعامل و همکاری سازنده داشته باشند. چراکه تنها راه اصلاح شرایط قطعه‌سازی و بهبود وضعیت فعالیت این صنعت، همین است.»

بر اساس پیگیری‌های قطعه نیوز، برای احداث ساختمان قطعه‌سازان، همه قطعه‌سازان بزرگ و کوچک -که بعضی از آنها امروز با یکدیگر اختلاف‌های جدید دارند- سهم داشته و همکاری داشتند. حتی قطعه‌سازانی که فقط پیچ و مهره تولید می‌کردند هم در این طرح حضور داشتند. در این راستا به نظر می‌رسد در تمام سال‌های فعالیت همه انجمن‌های فعال در حوزه قطعه‌سازی، این طرح ارائه شده از سوی گل‌وردی گلستانی، تنها پروژه‌ای بوده است که همه قطعه‌سازان را در مورد آن به اتفاق نظر برساند و همچنین از معدود طرح‌هایی بوده است که بیشتر قطعه‌سازان در پیشبرد آن سهیم شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ناصر نبیلی می گوید

    سلام.من یک قطعه ساز هستم و بدنبال همکار با انجمن قطعه سازان می باشم.لطفا برای شروع همکاری مفید و موثر از طریق ایمیل با من تماس بگیرید.باسپاس.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.