هنگام خرید لاستیک چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

لاستیک خودرو از جمله قطعاتی است که با جان و ایمنی سرنشینان سر و کار دارد. استفاده از لاستیک نامرغوب و ترکیدگی آن می‌تواند خطرات زیادی برای سرنشینان به همراه داشته باشد. نکاتی وجود دارند که هنگام خرید لاستیک برای خودرو باید به آنها توجه کنید.

قطعه نیوز: لاستیک خودرو از جمله قطعاتی است که با جان و ایمنی سرنشینان سر و کار دارد. استفاده از لاستیک نامرغوب و ترکیدگی آن می‌تواند خطرات زیادی برای سرنشینان به همراه داشته باشد. نکاتی  وجود دارند که هنگام خرید لاستیک برای خودرو باید به آنها توجه کنید.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز» لاستیک‌های نامرغوب و تاریخ گذشته که گاهی از ظاهرشان قابل تشخیص نیستند، می‌توانند شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کنند و در مواردی حتی جان شما را به خطر بیندازند.

آج، سایز، تاریخ تولید و انقضا و میزان چسبندگی لاستیک از جمله این موارد هستند.

آج لاستیک باید سالم باشد، درواقع آج برای ایجاد اصطکاک میان تایر و زمین در هنگام رانندگی در جاده های بارانی و لغزنده اهمیت زیادی دارد. طرح آج‌ها و سالم بودن آن به خروج آب از زیر لاستیک کمک می‌کند. تایرهای مختلف آج‌های متفاوتی دارند.

تاریخ تولید و انقضا نکته بسیار مهمی است که هنگام خرید لاستیک نباید آن را فراموش کنید. تایرهایی که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند خطر ترکیدن و ایجاد تصادف دارند.

تایرها سایزهای مختلفی دارند. سایز هر تایر بستگی به نوع خودرو و سرعت و توانایی آن دارد. معمولا اندازه تایرها بر روی آنها درج می‌شود و نشان‌دهنده اندازه فاصله رینگ تا پهنای لاستیک و نیز اندازه خود پهنا است. پهنای لاستیک، بخشی است که آج‌ها بر روی آن قرار دارند. اندازه فاصله رینگ تا پهنای لاستیک نیز فاق نامیده می‌شود.

تاریخ تولید و انقضا نکته بسیار مهمی است که هنگام خرید لاستیک نباید آن را فراموش کنید. تایرهایی که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند خطر ترکیدن و ایجاد تصادف دارند.

تاریخ تولید تایر بر روی بدنه آن حک می شود و معمولا به صورت یک عدد چهار رقمی است که دو رقم سمت چپ بیانگر شماره هفته‌ای از سال است که تایر در آن تولید شده است و دو عدد سمت راست نشان‌دهنده سال ساخت تایر است.

مدت استفاده از هر لاستیک نباید بیشتر از چهار سال باشد، حتی اگر مدت زمان استفاده از لاستیک چهار سال نشده است اما از تاریخ تولید آن چهار سال گذشته است، نباید تایر را به کار برد.

چسبندگی نیز مانند آج برای رانندگی در جاده های خیس اهمیت زیادی دارد. خودرویی که تایر آن چسبندگی بالایی دارد، در جاده‌های بارانی و لغزنده سریع‌تر متوقف می‌شود. میزان چسبندگی با حروف AA، A،B وC بیان می‌شود.  AA اصطکاک قوی  و C ضریب اصطکاک ضعیف تایر را نشان می‌دهد.

علاوه بر نکات بالا در زمان خرید لاستیک به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل نیز دقت کنید.

نکاتی درباره نگهداری از لاستیک خودرو

علاوه بر دقتی که در هنگام خرید تایر به خرج می‌دهید باید در زمان استفاده نیز به مواردی توجه کنید تا عمر مفید تایر کوتاه نشود.

باد لاستیک‌ها باید هر دو هفته یک‌بار کنترل شوند.

فشار باد لاستیک باید متعادل باشد، فشار باد زیاد یا کم به لاستیک‌ها آسیب می‌رساند.

خورده شدن دو سمت لاستیک در شرایطی که بخش میانی تایر سالم است، بیانگر کم فشار بودن باد لاستیک است. در صورتی که میانه لاستیک ساییده شود، فشار باد لاستیک زیاد است.

عمق آج لاستیک را نیز به طور مرتب بررسی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.