سرمایه‌گذاری در تولید تایر صرف نمی‌کند

کمبود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در بخش خودروهای سنگین باعث شده است تا فعالان بازار تایر به واردات این کالا رو بیاورند.

قطعه نیوز: کمبود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در بخش خودروهای سنگین باعث شده است تا فعالان بازار تایر به واردات این کالا رو بیاورند.

طبق آمار اعلامی دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیاز کشور به لاستیک‌‌های سیمی سنگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه است و سخنگوی انجمن صنعت تایر می‌گوید سرمایه‌گذاری در تولید تایر برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

مصطفی تنها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این باره بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول پنج سال گذشته پنج مرتبه موافقت اصولی خود را با تولید تایر اعلام کرده است که بخشی از ظرفیت مجوزهای صادر شده در این زمینه به تولید دو برابری تایرهای سنگین منجر می‌شود.

بعد از انقلاب پنج کارخانه تولید تایر در کشور احداث شد که ساخت همه آنها در دوران سازندگی یا پیش از آن و از طریق فاینانس بود و بدهی تولیدکننده به دولت، به تدریج بعد از راه‌اندازی کارخانه پرداخت شد.

وی اضافه کرد: مجوزهای لازم نیز در این زمینه صادر شده است، با این حال هیچ کدام از این مجوزها به بهره‌برداری نهایی نرسید و تنها در حد سرمایه‌گذاری مختصر در دیوار چینی و … باقی ماند و نیمه کاره رها شد.

وی دلیل به ثمر نرسیدن سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تایر را نیاز به ارقام بالای سرمایه و خواب چند ساله آن دانست و افزود: برای مثال، پروژه تولید۵۰ هزار تنی تایر حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد.

وی بیان کرد: اگر از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت نشود خیلی بعید است که بخش خصوصی چنین سرمایه‌ای را به تولید تایر اختصاص بدهد.

تولید تایر دیربازده است

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در تولید تایر دیربازده و کم‌سود است. در سال‌های گذشته نیز فشار برای تنظیم قیمت تایر در کشور زیاد بوده است، در نتیجه نرخ برگشت سرمایه متناسب با نرخ تورم نبود و جذب سرمایه در بخش تایر کند شد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر عنوان کرد: در تولید تایر چند سال زمان نیاز است تا سرمایه‌گذاری صورت گرفته به بهره‌برداری برسد و حدود دو سال نیز زمان می‌برد تا کارخانه به ظرفیت کامل تولید  برسد، در حالی که اگر این سرمایه در تجارت و برای مثال در واردات تایر هزینه شود بازدهی بیشتری دارد.

تنها بیان کرد: بعد از انقلاب پنج کارخانه تولید تایر در کشور احداث شد که ساخت همه آنها در دوران سازندگی یا پیش از آن و از طریق فاینانس بود و بدهی تولیدکننده به دولت، به تدریج بعد از راه‌اندازی کارخانه پرداخت شد.

احداث کارخانه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: یک کارخانه تولید تایرهای سنگین با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن احداث شده است که امسال به بهره برداری می‌رسد و وارد مدار تولید می‌شود اما با  تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کند.

تنها اعلام کرد: هیچ کارخانه‌ای از سال اول احداث، با تمام ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کند، بلکه معمولا میزان تولید آن نیمی از این ظرفیت است و به تدریج  میزان تولید را تا ۷۰ درصد می‌رساند و سال بعد به تمام ظرفیت تولید خود دست می‌یابد.  

وی گفت: با بهره برداری از این کارخانه جدید باز هم حدود ۴۰۰ هزار تن کمبود تایر سنگین خواهیم داشت که از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته تنها، تولید فعلی تایر ۳۶۰ هزار تن است و قدم‌های اولیه برای اجرای طرح دیگری در زمینه تولید تایرهای سنگین توسط بخش خصوصی برداشته شده است.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح از واردات تایرهای سنگین بی نیاز خواهیم شد، البته بهره برداری از آن، بین سه تا چهار سال طول می‌کشد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.