چرا رنگ خودرو خراب می‌شود؟

اشکال در رنگ خودرو با آنکه از نظر فنی در کارکرد آن اثری ندارد، اما به دلیل نقش آن در زیبایی و حفاظت از بدنه خودرو اهمیت دارد.

قطعه نیوز: اشکال در رنگ خودرو با آنکه از نظر فنی در کارکرد آن اثری ندارد، اما به دلیل نقش آن در زیبایی و حفاظت از بدنه خودرو اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»: دو نوع رنگ خودرو وجود دارد که شامل رنگ روغنی و متالیک است.

  • رنگ روغنی از همان ابتدا برای رنگ کردن خودرو استفاده می‌شد. این نوع رنگ شامل دو لایه آستر و رنگ اصلی است.
  • لایه آستر یا پرایمر بین رنگ اصلی و بدنه خودرو قرار می‌گیرد و رنگ اصلی بر روی این آستر قرار دارد.

رنگ‌های متالیک که بعدها به بازار آمد، شامل سه لایه آستر، رنگ و کیلر یا محافظ شفاف است.  

محافظ شفاف آخرین لایه رنگ است و دانه‌های اکلیل رنگ را محافظت می‌کند تا رنگ خودرو براق و مقاوم باقی بماند، در واقع دوام رنگ‌های متالیک به دلیل وجود این لایه زیاد است.

رنگ‌های متالیک به مرور زمان و در اثر ایجاد خراش‌های ریز بر روی خودرو مات می‌شوند.

چرا رنگ خودرو آسیب می‌بیند؟

رنگ خودرو در اثر اتفاقاتی دچار آسیب می‌شود. ساییدگی، خراش‌های ریز زیاد، خطوط سطحی یا عمیق، سوختگی و مواد شیمیایی و … از جمله مواردی هستند که رنگ خودرو را دچار آسیب می‌کنند.

کشیده شدن خودرو به سطوح می تواند بر روی رنگ خودرو شکاف ایجاد کند. این خراش معمولا با پولیش قابل رفع است.

خراش‌های زیاد و ریز عواملی هستند که دیده نمی‌شوند اما رنگ خودرو را مات می‌کنند. در این مورد هم پولیش یک راه حل تاثیرگذار است.

خطوط سطحی و عمیق نیز با پولیش قابل رفع هستند.

رنگ آمیزی خودرو

مواظب آتش و خورشید باشید

سوختگی در اثر نور خورشید و آتش ایجاد می‌شود و در صورت باقی ماندن در لایه اول ترمیم می‌شود اما در صورت آسیب لایه‌های پایین‌تر باید فکری اساسی برای رنگ خودرو کرد.

اشعه ماورای بنفش نور خورشید در ساختار رنگ خودرو واکنش ایجاد می‌کند. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از این آسیب، خودرو را زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید. در صورتی که مجبور به این کار شدید، چادر خودرو را فراموش نکنید.

در هنگام استفاده از چادر خودرو توجه داشته باشید که چادر باکیفیت به کار ببرید. چادرهای ارزان‌قیمت معمولا تک لایه‌ای، پلاستیکی و زبر هستند و به رنگ خودرو آسیب می‌زنند. مواد پلاستیکی موجود در آنها نیز در برخورد با نور خورشید، مواد شیمیایی مضر ایجاد می‌کنند که رنگ بدنه را دچار اشکال می‌کنند.

توجه داشته باشید که چادرهای دولایه که در قسمت میانی آنها پنبه نرم قرار داده شده است و مواد پوسته آنها نرم‌تر است را خریداری کنید.

باران و شستن خودرو با آب سخت نیز رنگ خودرو را دچار آسیب می‌کند که این مورد هم با پولیش قابل رفع است.

فضولات پرندگان و شیره درختان مواد اسیدی دارد که باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود. در صورت دیدن این فضولات بر روی بدنه خودرو سریع آن را پاک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.