خودرو‌های خارجی ارزان می‌شوند؟

با وجود اینکه دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد، حتی اگر واردات هم آزاد شود، قیمت خودرو‌های خارجی کاهش پیدا نمی‌کند.

قطعه نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این گفتگو به پیش بینی وضعیت بازار خودرو‌های خارجی پرداخت.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت بازار خودروهای خارجی و پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: با وجود اینکه دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد، حتی اگر واردات هم آزاد شود، قیمت خودرو‌های خارجی کاهش پیدا نمی‌کند.

پس از اینکه واردات ممنوع شد اکنون این اشتغال به ۲ هزار نفر رسیده است و ۱۶ هزار نفر در این حوزه بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم بیکار شدند.

دادفر با بیان اینکه مسئولان به دنبال احیای مذاکرات برجامی هستند که با احیای آن واردات خودرو آزاد و دلار ارزان خواهد شد، گفت: اگر مذاکرات برجامی احیا شود می توان امیدوار بود که واردات خودرو آزاد شود اما در مورد قیمت خودروها در بعد از آزادسازی واردات نمی توان نظری داد و بعید است قیمت ها کاهش یابد. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ارزانی در خصوص قیمت در راه نخواهد بود، گفت: آزادسازی واردات باعث می شود خودروهای خارجی در کشور تردد کنند و تاثیری در قیمت آنها نخواهد داشت. تا قبل از اینکه واردات خودرو ممنوع شود بیش از  ۱۸ هزار نفر در بخش تجارت و خدمات بازرگانی و فروش خودرو‌های خارجی مشغول به فعالیت بودند.

او ادامه داد: پس از اینکه واردات ممنوع شد اکنون این اشتغال به ۲ هزار نفر رسیده است و ۱۶ هزار نفر در این حوزه بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم بیکار شدند.

خودروهای دپو شده در گمرک

دادفر با اشاره به آزادسازی خودرو‌های مانده در گمرک و تعیین تکلیف آنها، بیان کرد: سال  ۹۷ بود که واردات خودرو ممنوع اعلام شد که در ۱۳۹۷/۱۰/۱۶، ۶ هزار و ۶۵۲ خودرو در گمرکات بودند که در ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ حدود ۲ هزار و ۸۵۹ خودرو ترخیص شدند. تا قبل از ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ حدود ۱۰۰ دستگاه با قدرت موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی در گمرکات موجود بود که هزار و ۸۹ پرونده آن در حال رسیدگی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: ۸۲ دستگاه مانده در گمرکات سفارش آمریکاست که ۹ درصد آن‌ها بالای ۲۵۰۰ سی سی است و ۵۱ خودرو اظهار شده در گمرکات موجود است. اکنون ۹۲۸ خودرو در گمرکات داریم که ثبت سفارش نشده اند.  

او با اشاره به بحث خودرو‌های متعلق به اموال تملیکی، گفت: سال گذشته حدود ۸۰۰ دستگاه به سازمان اموال تملیکی تعلق گرفت که برخی از آن‌ها  شامل تویوتا پریوس، رنو بود که به فروش گذاشته شد. سال گذشته این خودرو‌ها با حکم قضایی فروخته شد.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.