مطالبات قطعه‌سازان کوچک و متوسط بدون متولی ماند؛ احتمال ایجاد انجمن سوم قطعه‌سازی

قطعی برق صنایع که این روزها به عنوان مهمترین مانع تولید، کارخانه‌ها را با خود درگیر کرده، به صنعت قطعه و خودرو نیز رسیده است.

قطعه نیوز: قطعی برق صنایع که این روزها به عنوان مهمترین مانع تولید، کارخانه‌ها را با خود درگیر کرده، به صنعت قطعه و خودرو نیز رسیده است.


به گزارش «قطعه نیوز»؛ صنعت خودرو و تامین‌کنندگان آن که تا پیش از این با چالش‌های عدیده‌ای مانند نوسان نرخ ارز، مشکلات گمرکی، تامین مواد اولیه و از همه مهمتر، مطالبات معوق دست به گریبان بودند، حالا با قطعی‌های مکرر برق با ابعاد تازه‌ای از چالش مواجه شده‌اند.


در این میان سازندگان کوچک و متوسط (SME)ها با چالش بیشتری مواجه هستند. چراکه بسیاری از آنها توان خرید یا اجاره تجهیزات تامین برق و موتور برق را ندارند.


مطالبات وصول نشده این قطعه‌سازان آنها را در زمان قطعی برق در تنگنای بیشتری قرار داده و باعث شده است تا بار دیگر صحبت درباره بدهی‌های وصول نشده، نقل محافل این دسته از قطعه‌سازان باشد.


نارضایتی جدی از عملکرد انجمن‌های قطعه‌سازی این روزها میان این قطعه‌سازان کوچک دهان به دهان می‌شود و محتوای آن معطوف به این است که اعضای هیات مدیره انجمن‌های قطعه‌سازی تنها در پی حل مشکلات خودشان هستند و مسائل قطعه‌سازان کوچک‌تر که حدود ۹۶ درصد از قطعه‌سازان فعال در کشور را شامل می‌شوند، جای چندانی در میان پیگیری‌های آنها ندارد.


در همین راستا اخبار رسیده به «قطعه نیوز» حاکی از آن است که گروهی از قطعه‌سازان در پی این نارضایتی‌ها به دنبال ایجاد انجمن سوم قطعه‌سازی با عضویت سازندگان کوچک و متوسط و با حجم مطالبات کمتر از ۱۰ میلیارد تومان به ازای هر واحد هستند. البته این تصمیم قطعه‌سازان کوچک و متوسط با مخالفت جدی اعضای هیات مدیره انجمن‌ها روبه‌رو شده است.

مخالفت در این زمینه در حالی است که آمارهای حدودی، نشان می‌دهد ۸۰ درصد از حجم ریالی کل قراردادهای خودروسازان با تامین‌کنندگان، مربوط به نزدیک به ۲۵ واحد قطعه‌سازی بزرگ است که تنها چهار درصد از همه قطعه‌سازان فعال در کشور را تشکیل می‌دهند.


مطالبات این ۲۵ قطعه‌ساز بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، به طوری که گاه این رقم حتی به چهار هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که برای پیگیری مطالبات قطعه‌سازان خرد و متوسط، این دسته از قطعه‌سازان تصمیم گرفته‌اند که در هفته پیش‌رو دیداری با مدیران دو شرکت تامین‌کننده خودروسازان، یعنی ساپکو و سازه‌گستر داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.