بعد از تصادف خودرو چه کنیم

طبق قانون، در تصادفاتی که فقط خسارت مالی به همراه دارند، خودروها باید به منتهی الیه سمت راست جاده یا خیابان منتقل شوند.

قطعه نیوز: طبق قانون، در تصادفاتی که فقط خسارت مالی به همراه دارند، خودروها باید به منتهی الیه سمت راست جاده یا خیابان منتقل شوند.

البته قبل از جابجا کردن خودروها، حتما باید از صحنه تصادف عکسبرداری کرده باشید. در چنین تصادفاتی، اگر راننده‌ها از انتقال خودروها به گوشه خیابان خودداری کنند، حتما توسط افسران پلیس راهور، مشمول جریمه رانندگی می‌شوند.

اما اگر به هر دلیلی، امکان انتقال یا جابجاکردن خودرو وجود نداشته باشد، راننده باید با کمک علایم ترافیکی، مابقی رانندگان را از وقوع تصادف خبردار کند. در جاده‌ها در فاصله ۷۰ متری قبل از صحنه تصادف، باید با علایم ترافیکی، به بقیه هشدار دهید.

اما اگر در آزادراه هستید باید در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری و اگر در سر پیچ‌ها هستید باید در فاصله ۲۰۰ متری از صحنه تصادف، به بقیه راننده‌ها هشدار دهید.

در ۱۴۰۰ برای چه تصادفاتی کروکی لازم نیست؟

سرهنگ مومنی (رئیس اداره تصادفات پلیس راهور) گفته که برای سال ۱۴۰۰ در زمان بروز تصادف، اگر هر دو طرف بیمه شخص ثالث دارند و توافق دارند که مقصر حادثه کیست، در صورتیکه میزان خسارت وارده (به خودروی غیر مقصر) کمتر از ۱۶ میلیون تومان (معادل ۲.۵% حداقل پوشش بیمه ثالث سال ۱۴۰۰) باشد، نیازی به کروکی پلیس نیست. بنابراین هر دو طرف می‌توانند به مرکز پرداخت خسارت بیمه فرد مقصر مراجعه کنند.

اما اگر میزان خسارت وارده، بیش از ۱۶ میلیون تومان بود، ضمن اعلام به پلیس ۱۱۰ باید منتظر باشند تا افسر برسد و کروکی تصادف را ترسیم کند.

عدم انطباق راننده و مالک خودرو برای دریافت خسارت

بیمه مرکزی در اطلاعیه جدید خود تاکید کرده است که عدم انطباق مشخصات راننده در زمان خسارت، با مشخصات راننده در زمان صدور بیمه نامه خودرو، به هیچ وجه باعث عدم پرداخت خسارت نمی‌شود و خسارت زیان‌دیده باید مطابق مقررات قانونی و کمافی السابق، رسیدگی و پرداخت خواهد شد.

به عبارت دیگر، اگر شخصی بغیر از شما، در زمان بروز حادثه، راننده خودروی‌تان باشد، شما همچنان امکان دریافت خسارت از شرکت بیمه را دارید.

دیه مرد و زن در تصادف رانندگی یکسان شد

با مصوبه جدید دیوان عالی کشور، از این به بعد هم در خسارت‌های جانی و هم در خسارت‌های جرحی، دیه مرد و زن بصورت یکسان و برابر باید محاسبه و پرداخت شود. پیش از این نیز دیه مسلمان و دیه غیرمسلمان، یکسان اعلام شده بود. 


بعد از تصادف با کجا تماس بگیریم؟

توصیه اکید می‌کنیم که در هر تصادفی، به ویژه در تصادفاتی که منجر به جراحت می‌شوند یا خسارت شدیدی بوجود می‌آورند، بلافاصله با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و جزییات تصادف را به آنها اطلاع دهید.

اگر بعد از اطلاع دادن به پلیس ۱۱۰، با آتش‌سوزی مواجه شدید فورا با شماره تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز فوری به امداد و نجات داشتید، با شماره تلفن‌ ۱۱۵ اورژانش تماس بگیرید.

همچنین در صورت نیاز به خودروبر می‌توانید با شماره تلفن سراسری ۰۹۶۴۴۰ برای شرکت امداد خودرو ایران یا شماره تلفن سراسری ۰۹۶۵۵۰ برای شرکت امداد خودرو سایپا، در تماس باشید.

از صحنه تصادف، عکس یا فیلم بگیرید

این روزها دیگر همه ما در جیب‌مان گوشی هوشمند داریم؛ پس بعد از وقوع تصادف:

  • ۱- حتما با موبایل‌تان از خودروی مقصر و غیرمقصر عکس‌برداری کنید. عکس‌ها را از زوایای مختلف صحنه تصادف بگیرید. همچنین دقت کنید که در برخی از عکس‌ها‌ی‌تان، باید پلاک خودروها مشخص و واضح باشد.
  • ۲- عکس‌برداری از صحنه تصادف را حتما قبل از جابجا کردن خودروها، انجام دهید.
  • ۳- در صورت پیچیده‌شدن پرونده تصادف یا در صورت نیاز برای مراجعه به دادگاه، تمامی عکس‌ها و فیلم‌هایی که گرفته‌اید می‌تواند به شفاف‌سازی ماجرا و تعیین تکلیف پرونده، کمک بسیاری کند.

بعد از تصادف باید خودرو را جابجا کرد؟

۱- در صورتیکه تصادف باعث خسارت مالی شده باشد، امکان جابجا کردن خودروها وجود دارد. توجه کنید که اگر در موقعیت حساسی (مانند وسط خیابان یا اتوبان، نزدیک میدان، وسط چهارراه و …) هستید اما خودروها را جابجا نکنید، ممکن است پلیس راهور، هر دو خودرو را جریمه کند!

۲- اگر خسارت جرحی پیش آمده باشد، باید مراقب جابجا کردن خودروها باشید چراکه جراحت، سطوح مختلفی دارد. در چنین حالتی، بهترین توصیه این است که با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و شرایط جراحت را توضیح دهید و منتظر پاسخ آنها بمانید.

۳- اگر خسارت جانی پیش آمده و شخصی در صحنه تصادف فوت کرده باشد، به هیچ وجه اجازه جابجا کردن خودروها را ندارید و حتما باید افسر پلیس به صحنه تصادف بیاید.

۴- گاهی اوقات ممکن است با اشیا ثابت (مانند جدول، گاردریل، درخت و …) تصادف کنید. در چنین شرایطی، داشتن کروکی پلیس الزامی است و بدون آن نمی‌توانید از پوشش بیمه بدنه خودرو استفاده کنید.

بیمه نامه را از راننده مقصر بگیرید

گاهی اوقات پیش آمده که هزینه تصادف جزیی است و هر دو طرف با توافق بر سر مبلغی، صحنه تصادف را ترک می‌کنند و همه چیز تمام می‌شود. اما برخی اوقات ممکن است خسارت وارده به خودروها، رقم قابل توجهی باشد. در این مواقع باید بیمه‌نامه را از راننده مقصر بگیرید.

برخی از راننده‌ها تلاش می‌کنند که کوپن‌های بیمه‌نامه استفاده نشود؛ به همین دلیل مثلا به شما می‌گویند که صافکار یا نقاش آشنا دارند و می‌توانند با هزینه کمتری، خودروی‌تان را تعمیر کنند. اما لطفا به این حرف‌ها گوش ندهید! و حتما باید بیمه‌نامه راننده مقصر را بگیرید. اگر بازهم راننده مقصر از دادن بیمه‌نامه خودداری کرد، منتظر بمانید تا افسر پلیس برسد. 

قبل از تعمیر خودرو، به بیمه بروید

اگر در تصادف، خودروی‌تان دچار نقص فنی یا ظاهری شد، حتما باید آنرا به اطلاع شرکت بیمه برسانید. اما اگر خودروی‌تان تعمیر کنید و سپس به بیمه اطلاع دهید، هیچگونه خسارتی را نمی‌توانید از شرکت بیمه دریافت کنید.

کروکی پلیس برای چه تصادفی لازم نیست؟

با این فرض که در تصادف، خسارت جانی رخ نداده باشد، هر دو طرف گواهینامه و بیمه‌نامه معتبر داشته باشند و هر دو طرف نیز بر سر تعیین مقصر حادثه به توافق رسیده باشند، می‌توان چنین گفت که:

  • ۱- اگر خسارت وارده شده، معادل حداقل پوشش بیمه شخص ثالث باشد، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارید و می‌توانید خودروها را جابجا کنید.
  • ۲- حداقل پوشش بیمه شخص ثالث معادل یک‌چهلم یا ۲.۵% دیه ماه حرام است. (به ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه، ماه‌های حرام می‌گویند)
  • ۳- برای محاسبه نرخ دیه ماه حرام نیز کافی است که دیه ماه غیرحرام را در عدد ۴ ضرب کنید و سپس حاصل بدست آمده را بر عدد ۳ تقسیم کنید. از آنجایی که نرخ دیه، هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود، بنابراین با کمک این فرمول، می‌توانید حداقل پوشش شخص ثالث را خودتان محاسبه کنید.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.