دولت جدید قیمت تایر را به قبل برگرداند/ افزایش ۵۰ درصدی استفاده از تایر دست دوم

رییس انجمن زنجیره ارزش تایر گفت: انتظار تایرسازان از دولت جدید این است که تایر را به عنوان یک کالای استراتژیک به قیمت قبل برگرداند، چراکه در صورت کاهش قیمت ارز تایر به ۴۲۰۰ تومان، این کالا ارزان می‌شود.

قطعه نیوز: رییس انجمن زنجیره ارزش تایر گفت: انتظار تایرسازان از دولت جدید این است که تایر را به عنوان یک کالای استراتژیک به قیمت قبل برگرداند، چراکه در صورت کاهش قیمت ارز تایر به ۴۲۰۰ تومان، این کالا ارزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، گنجی ظهر امروز (چهارشنبه)، در یک نشست خبری با بیان اینکه در جریان واردات مواد اولیه تایر دو موضوع وجود ارز و نرخ آن مساله‌ساز است، گفت: حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه تولید لاستیک از خارج وارد می‌شود که به سختی ارز نیمایی به آن اختصاص می‌دهند.

وی بیان کرد: تایرهای سنگین در دو دسته سیمی و بایاس در کشور تولید می‌شود، در بخش بایاس مازاد تولید داخلی وجود دارد اما در بخش لاستیک سیمی ۷۰ درصد کمبود در کشور داریم که از طریق واردات جبران می‌شود.

وی تاکید کرد: در صنعت تایر نیاز به سرما‌گذاری و ساخت کارخانه جدید وجود دارد اما از آنجا که برای تولید هر ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک ۲۵۰ میلیارد تومان پول لازم است، در عمل شرکت‌ها توان تامین این سرمایه را ندارند.

گنجی عنوان کرد: قیمت تایر به دلیل رشد قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان تغییر کرد و اکنون مردم قدرت خرید تایر با قیمت فعلی را ندارند، بنابراین تعداد زیادی تایر در انبارهای تایرسازان انبار شده است و استفاده از تایرهای دست دوم عاج زده شده ۵۰ درصد زیاد شده است.

به گفته رییس انجمن زنجیره ارزش تایر، فروشندگان در بازار حاضر نیستند مبادلات خود را در سامانه توسعه تجارت ثبت کنند تا مجبور به پرداخت مالیات نشوند. در این شرایط این سامانه برای نظم بخشیدن به بازار تایر کارایی ندارد.

گنجی گفت: عرضه تایر در بورس اتفاق مثبتی است، چراکه قیمت تایر را از حالت دستوری خارج می‌کند و به نظام عرضه و تقاضا می‌سپارد.

بانک‌ها توان پرداخت سرمایه لازم برای نوسازی تجهیزات تولید را ندارند

دبیر انجمن زنجیره ارزش تایر نیز در این نشست گفت: تا سال ۹۸ صادرات تایر مجاز بود و میزان صادرات به نحو مطلوبی رو به رشد بود به طوری که رقم صادرات از حدود ۵۷ میلیون دلار در سال ۹۵ به ۱۱۱ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید و بعد از آن ممنوع شد.

عبدالله شهریوری ادامه داد: آمار اعلام شده به معنای این است که در حالی که صادرات تایر رو به رشد و ارزآور بود، ناگهان لغو شد و ما بازار خوب جهانی را در این حوزه از دست دادیم. اکنون نیز بازگشت به آن، کار دشواری خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی از معضلات صنعت تایر این است که تکنولوژی روز وارد کشور ما نمی‌شود و دولت جدید باید با استفاده از رایزن‌های اقتصادی و تولیدکننده‌ها اتاق‌هایی مانند اتاق بازرگانی ایجاد کند که برای ورود تکنولوژی به کشور رایزنی کنند.

وی گفت: با قیمت دلار فعلی کسی توان ورود ماشین‌آلات روز دنیا به کشور را ندارد و شرایط به گونه‌ای است که حتی بانک‌ها نیز نمی توانند مبالغ لازم را فراهم کنند.  

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.