طراحی ۳ نوع اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای کشور توسط دانش بنیان‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از طراحی سه نوع اتوبوس برقی توسط شرکت های دانش بنیان متناسب با جغرافیای کشور خبر داد

قطعه نیوز: دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از طراحی سه نوع اتوبوس برقی توسط شرکت های دانش بنیان متناسب با جغرافیای کشور خبر داد.

منوچهر منطقی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از پنج پروژه ملی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد، درباره ضرورت اجرای این پروژه افزود: در دهه اخیر تحولات زیادی در حوزه خودرو اتفاق افتاده و این حوزه در حال دگرگونی است.

وی بیان کرد: محورهایی که در این دگرگونی مد نظر است چهار فناوری در حال استفاده شامل برقی سازی خودرو، اتصال خودروها، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی است. بنابراین با توجه به اینکه یکی از بحث های مهم کشور خودروسازی است ضرورت داشت به این تحول توجه داشته باشیم و مانند فناوری نانو از ابتدا وارد شویم تا آن فاصله و شکاف فناوری با خودروسازان دنیا را به نوعی جبران کنیم.

منطقی با بیان اینکه این مبحث یک طرح راهبردی است، اظهار داشت: ورود به این مولفه ها سه تاثیر اعم از کاهش آلایندگی، کاهش ترافیک و کاهش تلفات جاده ای را خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در خصوص کاهش آلایندگی گفت: مهمترین پروژه ای که در این خصوص وجود دارد اتوبوس برقی است. براساس گزارشی که کمپانی بلومبرگ ارایه کرده است در سال ۲۰۲۵، ۵۵ درصد خودروهای دنیا برقی می شوند و تا سال ۲۰۵۰ همه خودروها برقی خواهند شد. بنابراین یکی از بحث های مهم نیز این بود که در این زمینه خودرویی را انتخاب کنیم که یکی از معضلات ما را حل کند.

منطقی ادامه داد: برای اجرای این کار، پروژه ای در سال ۹۹ تعریف شد. برای اجرای آن دو بخش از جمله طراحی و اجرای قوای محرکه الکتریکی و نیز سبک سازی خودرو نیاز بود. اجرای قوای محرکه با انتخاب یک شرکت دانش بنیان زیر مجموعه دانشگاه تهران و با کمک شرکت های دانش بنیان دیگر انجام شد. برای اینکه قوای محرکه بر روی خودرو تطبیق پیدا کند شرکت زرین خودرو از صنایع دفاع که سازنده اتوبوس شهری و دارای مرکز طراحی است،‌ انتخاب شد تا این خودرو را متناسب با قوای محرکه سبک سازی کند و در نهایت تغییراتی در ساخت ایجاد کند. 

وی گفت: محصول و فناوری که امروز رونمایی می شود، متناسب با جغرافیای ایران است. نکته مهم این است که این فناوری، معادل فناوری روز دنیا و نشان دهنده این است که در این بخش از خودرو و برقی و الکتریکی توانمندی زیادی داریم.

منطقی بیان کرد: با توجه به جغرافیای ایران سه نوع طراحی انجام شده است. یک نمونه اتوبوس کاملا برقی است که شب شارژ می شود و تا ۲۰۰ کیلومتر کار می کند و برای شهرهای بزرگ کاربرد دارد. نمونه دوم اتوبوسی برای شهرهای متوسط و کلان شهرها طراحی شده که مسافت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یک بار شارژ می پیماید و در ایستگاه ها شارژ شود. در نمونه سوم برای شهرهایی که زیر ساخت لازم را ندارند اتوبوسی طراحی شده که مسافت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر را حرکت می کند. موتور سی ان جی در اتوبوس طراحی و تعبیه شده که به صورت هیبریدی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های ححووزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته یادآور شد: از نظر قیمتی نیز این محصول ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزان تر است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که قوای محرکه طراحی و ساخته شده قابلیت نصب روی تمام اتوبوس هایی که در کشور طراحی و ساخته می شود را دارد.

منطقی یادآور شد: تفاهم نامه تولید ۲۰۰ اتوبوس برقی میان شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تهران و شهرداری تهران در این مراسم امضا شد. 

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.