قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت تیر ۱۴۰۰

با اعلام شرکت ملی پخش، سهمیه بنزین تیرماه ۱۴۰۰ از ساعات آغازین روز سه‌شنبه (۱ تیرماه) در کارت سوخت خودروها واریز می‌شود. سهمیه بنزین خودروهای شخصی معادل ۶۰ لیتر، خودروهای دوگانه سوز معادل ۳۰ لیتر و سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر است.

قطعه نیوز: با اعلام شرکت ملی پخش، سهمیه بنزین تیرماه ۱۴۰۰ از ساعات آغازین روز سه‌شنبه (۱ تیرماه) در کارت سوخت خودروها واریز می‌شود. سهمیه بنزین خودروهای شخصی معادل ۶۰ لیتر، خودروهای دوگانه سوز معادل ۳۰ لیتر و سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر است.

همانطور که می‌دانید، حداکثر میزان ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت خودروها ۵۴۰ لیتر (معادل ۹ ماه متوالی) است و بیشتر از این مقدار، امکان شارژ کارت سوخت وجود ندارد.

بعنوان مثال اگر تا پایان خردادماه ۵۳۰ لیتر در کارت سوخت‌تان ذخیره کرده باشید، سهمیه بنزین جدیدتان در تیرماه تنها ۱۰ لیتر خواهد بود.

سهمیه سوخت تشویقی به کامیون‌داران

خرداد ۱۴۰۰: برای ترغیب کامیون‌داران به حمل کالاهای اساسی، سهمیه سوخت تشویقی برای آنها درنظر گرفته شده است. آقای طالبی (معاون حمل و نقل سازمان راهداری) درباره جزییات این سهمیه اضافی گفته که برای تشویق رانندگان به حمل کالاهای ضروروی، در استان خوزستان، حمل تره‌بار از جنوب کرمان و همچنین جنوب سیستان و بلوچستان، این امکان فراهم شده است تا ۳۰% بیشتر از پیمایش خودروها، به آنها سهمیه سوخت بدهیم. این فرصت فقط تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

البته طالبی گفته که برای انگیزه‌دادن به رانندگان، باید کرایه حمل بار آنها اصلاح شود و افزایش یابد و تخصیص یک کالای یارانه‌ای (سوخت گازوئیل) به آنها، کاری منطقی نیست.

واریز سهمیه اعتباری فروردین برای تاکسی‌ها

خرداد ۱۴۰۰: سهمیه اعتباری سوخت ویژه فروردین ۱۴۰۰ برای خودروهای حمل و نقل عمومی، در تاریخ ۳ خردادماه واریز شده است. ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی) ضمن اعلام این خبر گفته که هفدهمین مرحله سهمیه سوخت اعتباری با مجموع بیش از ۸۹ میلیارد تومان، برای آژانس‌ها، تاکسی‌های شهری و برون‌شهری، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاه و ویژه، پیک موتوری و … هم‌اکنون در تمامی کارت‌های بانکی دارندگان وسیله نقلیه، شارژ شده است.

سهمیه اعتباری سوخت، غیرقابل برداشت بوده و فقط در جایگاه‌های سوخت، امکان استفاده از آن وجود دارد. ضمن اینکه دارندگان وسایل نقلیه عمومی، می‌توانند از هرکدام‌یک از کارت‌های بانکی‌شان برای استفاده از این سهمیه در زمان سوختگیری، استفاده کنند.

شکایت رانندگان تاکسی اینترنتی از زمان واریز سهمیه

اردیبهشت ۱۴۰۰: واریز دیرهنگام سهیمه اعتباری برای رانندگان تاکسی اینترنتی، متاسفانه هنوز برطرف نشده و همچنان با تاخیر زمانی ۲ ماهه، در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. بعنوان مثال، سهمیه اعتباری اسفندماه ۹۹ رانندگان این حوزه، در اوایل اردیبهشت‌ماه واریز شده است. ظاهرا دلیل اصلی این مشکل، به سامانه سماس برمی‌گردد؛ سامانه‌ای اینترنتی که توسط وزارت کشور و با هدف تخصیص به موقع، سریع و دقیق سهمیه سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، راه‌اندازی ششده ولی ظاهرا هنوز هم، مشکلاتی دارد.

خانم کاهی (سخنگوی شرکت ملی پخش) در واکنش به انتشار خبرهایی مربوط به واریز دیرهنگام سهمیه اعتباری سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، به خصوص سهمیه تاکسی‌های اینترنتی، گفته رانندگان فعال در این حوزه، باید از طریق صنف خودشان، مشکل پیش‌آمده را پیگیری کنند چراکه شرکت ملی پخش، پس از دریافت اطلاعات رانندگان، حداکثر تا ۲۴ ساعت، سهمیه سوخت اعتباری آنها را واریز می‌کند.

آقای الفت‌نسب (عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی) نیز درباره مشکل پیش آمده گفته که یکی از مشکلات اصلی، نحوه تبادل اطلاعات مابین نهادهای مرتبط است. بعنوان مثال، شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اطلاعات‌شان را به اتحادیه ارجاع می‌دهند. سپس اتحادیه بصورت دستی، آنها را به وزارت نفت منتقل می‌کند. در صورتیکه اگر این قابلیت، در سامانه سماس (اطلاعات سفر رانندگان) امکان‌پذیر می‌شد، تخصیص سهمیه سوخت به رانندگان، زودتر انجام می‌گرفت.

دلیل کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت

اردیبهشت ۱۴۰۰: قلی‌زاده (رئیس صنف جایگاه‌داران) گفته که در سال ۱۳۹۹، جایگاه‌های سراسر کشور، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش فروش را تجربه کردند که البته این کاهش برای بنزین سوپر، بسیار محسوس‌تر بود. 

قلی‌زاده گفته که از زمان شروع سهمیه‌بندی و سپس شیوع کرونا، تقاضای مردم برای بنزین سوپر، بسیار کمتر شده و به تبع آن، عرضه و تولید بنزین سوپر هم کاهش یافته است. حتی جایگاه‌داران نیز بدلیل عدم فروش سریع بنزین سوپر و با توجه به تبخیر بالتر آن نسبت به بنزین معمولی، دچار خسارت شده‌اند و مجبورند جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم پرداخت کنند.

قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰

فروردین ۱۴۰۰: خانم کاهی (سخنگوی شرکت ملی پخش) ضمن اشاره به مصرف روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۳۹۹ (بصورت میانگین)، گفته که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ برای اولین‌بار بعد از شروع سهمیه‌بندی بنزین، با اوج مصرف مواجه شدیم طوریکه مصرف روزانه از ۱۰۴ میلیون لیتر فراتر رفته بود.

سخنگوی شرکت ملی پخش درباره آخرین وضعیت قیمت سوخت در سال ۱۴۰۰ نیز گفته که تاکنون هیچ بخشنامه‌ای در این باره صادر نشده و فعلا نیز قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی، تغییر نمی‌کند.

واریز سهمیه اعتباری بهمن ۹۹

اسفند ۹۹ | ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی) خبر داده که سهمیه اعتباری سوخت ویژه بهمن‌ماه برای ۷۱۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی، در تاریخ ۲۶ اسفند به کارت بانکی آنها واریز شده است. این وسایل نقلیه عبارتند از:

  • تاکسی تلفنی (زیر نظر شهرداری)
  • تاکسی اینترنتی
  • تاکسی فرودگاه و ویژه
  • تاکسی‌ شهرهایی که جایگاه CNG ندارند
  • تاکسی برون شهری
  • سرویس آرامستان‌ها
  • راهبران آموزش و پرورش
  • پیک موتوری

ضامنی همچنین گفته که سهمیه اعتباری سوخت، براساس «کد ملی» بوده و در همه کارت‌های بانکی رانندگان واریز می‌شود؛ بنابراین در زمان سوختگیری، رانندگان می‌توانند از هرکدامیک از کارت‌های بانکی‌شان برای پرداخت هزینه سوخت، استفاده کنند.

همچنین رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی، جهت اطلاع از میزان سهمیه اعتباری واریزی، زمان واریز سهمیه و همچنین زمان برداشت از سهمیه، به سامانه ملی اطلاعات سفر (سامانه سماس) مراجعه کنند.

نارضایتی رانندگان از کمبود بنزین سوپر

اسفند ۹۹ | قلیزاده (رئیس انجمن صنفتی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی) ضمن اشاره به مناسب‌بودن وضعیت توزیع بنزین معمولی، گفته که در سال ۹۹ اما مصرف بنزین سوپر کاهش چشمگیری داشته است.

آنطور که قلیزاده گفته، طبیعی است که بعد از افزایش قیمت بنزین و همچنین آغاز سهمیه بندی بنزین، مصرف بنزین سوپر نیز کمتر شود. ضمن اینکه شرایط کرونایی و محدودیت تردد خودروها نیز این مصرف را کاهش داده است.

آقای قلیزاده همچنی از بی‌نظمی در عرضه بنزین سوپر، به خصوص در یکماه اخیر انتقاد کرده و گفته که برای جایگاه‌های سوخت، درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر تفاوت چندانی ندارد و حتی بنزین سوپر با تبخیر بیشتر جایگاه‌دار را متضرر می‌کند. اما تاخیر و طولانی شدن عرضه، مصرف‌کنندگان این سوخت را دچار مشکل کرده است طوری که در برخی روزها، فروش بنزین سوپر در کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

تغییر سهمیه بنزین وانت بار

اسفند ۹۹ | شرکت ملی پخش، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۶ اسفندماه منتشر کرده، توضیحاتی درباره تغییرات سهمیه بندی بنزین وانت‌بارها ارائه کرده که خلاصه آن، به شرح زیر است:

۱- از ابتدای اسفند ۹۹، نحوه اختصاص سهمیه بنزین به وانت‌بارهای بنزینی (تک‌سوز) تغییر کرده است.

۲- سهمیه بنزین وانت‌بارها، از این به بعد، به دو روش سهمیه لیتراژی (شارژ روی کارت سوخت) و سهمیه اعتباری (شارژ روی کارت بانکی) تخصیص داده می‌شود.

۳- سهمیه لیتراژی، در ابتدای هر ماه، برای انواع وانت‌بارها (هم شخصی و هم عمومی) بصورت یکسان واریز می‌شود. اما وانت‌بارهای «عمومی» که فعالیت بیشتری دارند، براساس میزان کارکردشان، سهمیه اعتباری (مازاد بر سهمیه لیتراژی) نیز دریافت می‌کنند.

۴- سهمیه لیتراژی جدید برای انواع «وانت تک‌سوز»، از ابتدای اسفندماه ۹۹ بصورت زیر تغییر کرده است:

نوع وانت بنزینیسهمیه قدیمسهیمه جدید
کم مصرف۱۵۰ لیتر۱۲۰ لیتر
پر مصرف۲۵۰ لیتر۲۰۰ لیتر

*در جدول فوق، سهمیه جدید، از ابتدای اسفند ۹۹ تا اطلاع ثانوی است.

همچنین مالکان وانت‌بارهای «عمومی» توجه داشته باشند که معادل ریالی این تغییرات، بصورت سهمیه اعتباری در کارت بانکی آنها شارژ شده و جبران می‌شود. لذا هیچگونه کاهشی در میزان سهمیه سوخت وانت‌بارهای بنزینی فعال در بخش حمل و نقل عمومی، رخ نداده است.

۵- حداکثر میزان سهمیه بنزینی که ماهانه در اختیار وانت‌بارهای بنزینی «عمومی» اختصاص داده می‌شود، مطابق جدول زیر خواهد بود:

نوع وانت بنزینیحداکثر سهمیه ماهانه
کم مصرف۱۲۰ تا ۴۰۰ لیتر
پر مصرف۲۰۰ تا ۶۰۰ لیتر

*سهمیه‌های ذکر شده در جدول فوق، از ابتدای اسفند ۹۹ تا اطلاع ثانوی اجرایی میشود.

طبق جدول فوق، وانت‌بارهای تک‌سوز عمومی، هرچقدر که فعالیت بیشتری داشته باشند، سهمیه بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

مخالفت مجلس با سهمیه بنزین خانوار

اسفند ۹۹ | روز دوشنبه، چهارم اسفند، طرح برخی از نمایندگان مجلس که با موضوع اختصاص سهمیه بنزین به خانواده‌ها بود، مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت رای نیاورد و مجلسی‌ها با اجرای آن مخالفت کردند.

همچنین طرح الزام همراه داشتن کارت سوخت در زمان سوختگیری، که در آن گفته شده اگر رانندگان فاقد کارت سوخت بودند باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند، نیز بررسی شد اما بازهم نمایندگان مجلس، به آن رای ندادند.

جزییات طرح سهمیه بنزین خانوار

اسفند ۹۹ | طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانواده‌ها بجای خودروها، دوباره موضوع کار مجلسی‌ها شده و طی روزهای آینده، بعنوان طرح پیشنهادی برای بودجه سال ۱۴۰۰، مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف اصلی این طرح، اختصاص یارانه بنزین برای همه خانواده‌هاست، چه آنهایی که خودرو دارند و چه آنهایی که خودرو ندارند.

ضمن اینکه قرار است سهمیه بنزین برخی از خودروها و افراد نیز حذف شود تا به این ترتیب، هزینه‌های سربار دولت از محل حذف این سهمیه‌ها، کاهش یابد. کلیات طرح «پیشنهادی» سهمیه بنزین خانوار را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

۱- در سال ۱۴۰۰، دولت نباید قیمت بنزین یارانه‌ای را افزایش دهد.

۲- در سال ۱۴۰۰، سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها و انواع وسایل نقلیه عمومی (تاکسی، وانت و …) بدون تغییر بوده و همچون گذشته محاسبه می‌شود.

۳- از فروردین ۱۴۰۰، سهمیه بنزین این گروه‌ها حذف شود:

  • افرادی که ۲ خودرو (یا بیشتر) دارند.
  • خانواده‌هایی که ۳ خودرو (یا بیشتر) دارند.
  • تمام خودروهای وارداتی که حجم موتورشان بیشتر از ۲ لیتر است.

۴- از مهر ۱۴۰۰، خانواده‌هایی که خودرو ندارند، به ازای هر نفر، ۱۵ لیتر سهمیه بنزین ماهانه می‌گیرند.

۵- از مهر ۱۴۰۰، خانواده‌هایی که خودرو دارند، اگر تعداد اعضای خانواده ۵ نفر (یا بیشتر باشد)، به ازای هر یک نفر بیشتر، ۱۵ لیتر سهمیه بنزین ماهانه می‌گیرند.

۶- در سال ۱۴۰۰ همه دارندگان سهمیه بنزین، می‌توانند سهمیه خود را به فروش برسانند. برای این کار، وزارت نفت باید سامانه‌ای برای خرید و فروش سهمیه بنزین تا شهریور ۱۴۰۰ راه‌اندازی کند. همچنین دولت حق دخالت در تعیین قیمت فروش سهمیه بنزین را نداشته و قیمت آن، باید در بازار مشخص شود.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، «سهمیه بندی بنزین خانوار» صرفا یک طرح پیشنهادی بوده و هنوز به تصویب نمایندگان مجلس، نرسیده است.

واریز روزانه سهمیه بنزین خودروهای سنگین

بهمن ۹۹ | مداح (معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری کشور) ضمن اشاره به آغاز کار دو سامانه جامع برای «پیمایش و توزیع سوخت» خبر داده که از این به بعد، تنها ۲۴ ساعت پس از پیمایش خودروهای حمل و نقل عمومی، سهمیه آنها در کارت سوخت این خودروها واریز می‌شود.

مداح درباره راه‌اندازی سامانه محاسبه میزان پیمایش خودروهای حمل و نقل عمومی گفته که سهمیه سوخت آنها براساس اطلاعات سامانه GPS و طبق اسناد جابجایی کالا و مسافر تعیین خواهد شد و مراحل اجرایی شدن این سامانه، به گونه‌ای است که در ابتدا اطلاعات از اسناد حمل و نقل برون شهری مانند بارنامه، پروانه تردد، صورت وضعیت مسافری و همچنین سامانه‌های ردیاب سپهتن دریافت می‌شود و سایر اطلاعات هم بر اساس پیمایش ناوگان درون شهری از سامانه وزارت کشور دریافت می‌شود.

کرونا در پمپ‌بنزین‌ها؛ پول نقد ممنوع!

بهمن ۹۹ | قلی‌زاده (رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت) با انتقاد از پرداخت نقدی هزینه سوخت در جایگاه‌ها، گفته که وقتی بانک‌ها پول نقد را از مردم نمی‌گیرند، مردم مجبورند تا در جایگاه‌های سوخت، پول نقدشان را خرج کنند و همین موضوع باعث افزایش مبتلایان کرونا در میان متصدیان جایگاه شده است. آقای قلی‌زاده همچنین تاکید کرده که دریافت پول نقد در جایگاه‌ها ممنوع است.

سهمیه معوق پلاک معلولان

دی ۹۹ | با اعلام شرکت ملی پخش، سهمیه بنزین معوق خودروهای پلاک معلولان، از ابتدای دی‌ماه ۹۹ واریز شده است. همانطور که می‌دانید، سهمیه سوخت خودروهای بنزینی پلاک معلولان معادل ۱۰۰ لیتر و سهمیه سوخت خودروهای دوگانه‌سوز پلاک معلولان معادل ۷۰ لیتر در ماه است.

اما از آنجایی که سهمیه ۴۰ لیتری این خودروها در آذرماه ۹۹ واریز نشده بود، شرکت ملی پخش نیز از ابتدای دی‌ماه ۹۹، سهمیه ۱۴۰ لیتری برای خودروهای بنزینی و سهمیه ۱۱۰ لیتری برای خودروهای دوگانه‌سوز پلاک معلولان، واریز کرده است.

ادامه روند کاهشی مصرف بنزین

آبان ۹۹ | آمار مصرف ماهیانه بنزین در ۷ ماهه نخست سال ۹۹ درحالی منتشر شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال ۹۸، حکایت از کاهش ۳۰ درصدی مصرف روزانه بنزین دارد. البته آغاز سهمیه بندی بنزین از آبانماه ۹۸ و شیوع کرونا از اسفندماه ۹۸، مهم‌ترین دلایل این کاهش مصرف بنزین هستند.

در بهار ۹۹، میانگین مصرف روزانه بنزین ۳۹% کمتر از بهار ۹۸ بود. در تابستان نیز این روند کاهشی ادامه داشت طوری که مصرف روزانه به ۸۲ میلیون لیتر رسید؛ یعنی ۲۴% کمتر از تابستان ۹۸.

در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۹ نیز میانگین مصرف روزانه به عدد ۷۵ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با عدد ۹۸ میلیون لیتری مدت مشابه سال ۹۸، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

سهمیه بنزین بعد از دوگانه سوز شدن خودرو چه می‌شود؟

مهر ۹۹ | همانطور که می‌دانید طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز، چندماهی است که اجرایی شده. خودروهای عمومی بعد از آنکه به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند، سهمیه بنزین آن‌ها کمتر می‌شود ولی در عوض، سهمیه CNG با قیمت ارزان‌تر، به آنها اختصاص داده می‌شود. بنابراین اگر بگوییم سهمیه سوخت وانت‌ها پس از تبدیل به دوگانه‌سوز کمتر می‌شود، جمله درستی نیست.

درباره سهمیه بنزین وانت‌بارها باید یادآوری کنیم که وانت‌های پرمصرف ماهانه ۲۵۰ لیتر و وانت‌های کم‌مصرف نیز ماهانه ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین دارند. حال اگر این وانت‌ها در سیستم حمل و نقل عمومی نیز فعالیت داشته باشند، سهمیه بنزین آنها بیشتر شده طوری که پرمصرف‌ها با کاربری عمومی سهمیه ۶۰۰ لیتری و کم‌مصرف‌ها با کاربری عمومی نیز سهمیه ۴۰۰ لیتری در هر ماه دارند. 

سهمیه روزانه بنزین چقدر است؟

شهریور ۹۹ | مالکان خودروهای شخصی حتما می‌دانند که در هر بار سوختگیری، حداکثر تا ۶۰ لیتر می‌توان از کارت سوخت‌شان استفاده کنند. اما آیا می‌دانید سقف سوختگیری روزانه، بیشتر از این حرف‌هاست؟!

در هر روز، حداکثر می‌توانید تا ۳ مرتبه از کارت سوخت شخصی استفاده کرد؛ به عبارت دیگر یعنی حداکثر ۱۸۰ لیتر در هر روز می‌توانید از کارت‌تان، بنزین بزنید.

اما اگر ۱۸۰ لیتر را تمام کرده باشید، بازهم می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید. برای بنزین آزاد، محدودیت روزانه‌ای وجود ندارد ولی در طول یک ماه، حداکثر معادل ۲۵۰ لیتر می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید.

چند درصد نازل‌ها درست هستند؟

شهریور ۹۹ | لیواری، سرپرست مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد، خبر داده که طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۹۸ تنها ۲% از نازل‌های سوخت دارای خطای اندازه‌گیری هستند و عددی کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی را نشان می‌دادند. این آمار با احتساب نازل‌های سی.ان.جی بوده که از سال ۹۶ و بصورت آزمایشی، در چند استان کشور، انجام می‌شود. شرایط جوی و استهلاک دستگاه، دو عامل مهم بروز خطا در نازل‌های سوخت هستند.

طبق گفته‌های آقای لیواری، در هر ۲۰ لیتر سوخت، اگر نازل ۱۰۰ سی سی کمتر یا بیشتر نشان دهد، آن نازل دارای خطای اندازه گیری است.

زمان واریز سهمیه سوخت برای ناوگان عمومی

تیر ۹۹ | مالکان وسایل نقلیه وابسته به حمل و نقل عمومی مانند آژانس‌، تاکسی اینترنتی، تاکسی فرودگاه، تاکسی‌های شهرهای بدون جایگاه CNG، تاکسی بین شهری، پیک موتوری، ناوگان آرامستان و … باید بدانند که اطلاعات این رانندگان، تا تاریخ بیستم هر ماه، به سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) ارسال می‌شود.

سپس هویت رانندگان و اصالت خودروها استعلام شده و نهایتا براساس میزان پیمایش، در روزهای پنجم الی دهم هر ماه، مبلغ مابه التفاوت سوخت ماه گذشته، برای آنها واریز می‌شود. 

حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین چقدر است؟

تیر ۹۹ | تقریبا اوایل بهار امسال بود که شیوع کرونا، میزان مصرف سوخت در کشورمان را پایین آورد. به همین دلیل نیز شرکت ملی پخش، زمان ذخیره سهمیه خودروها در کارت هوشمند سوخت را از ۶ ماه به ۹ ماه رساند. اما از این مدت ۹ ماهه، فقط چندین روز باقیمانده و بصورت دقیق‌تر، اول مرداد ۹۹ به پایان می‌رسد. حالا سوال اینجاست که بعد از پایان این مهلت ۹ ماهه، چه اتفاقی برای سهمیه سوخت ذخیره شده می‌افتد؟!

در جواب این سوال باید بگوییم که اگر در ۹ ماه اخیر، از سهمیه سوخت خودروی‌تان استفاده کرده‌اید، نباید نگران چیزی باشید! چراکه روی سخن ما، فقط با آنهایی است که تاکنون از سوخت سهمیه‌ای استفاده نکرده‌اند؛ این افراد باید بدانند که میزان ذخیره کارت سوخت‌ خودروها، حداکثر ۵۴۰ لیتر (معادل ۶۰ لیتر در ۹ ماه) است. بنابراین از ابتدای مردادماه ۹۹، سهمیه جدیدی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

همچنین آن‌دسته از مالکان خودروهایی که در 9 ماه اخیر، کمتر از ۶۰ لیتر از سوخت سهمیه‌ای استفاده کرده‌اند، باید مراقب از دست دادن بخشی از سهمیه‌شان یا اصطلاحا سوختن بخشی از سهمیه‌شان باشند.

بیایید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید در ۹ ماه اخیر، فقط ۴۰ لیتر از بنزین سهمیه‌ای استفاده کرده‌اید. این یعنی در کارت سوخت شما دقیقا ۵۰۰ لیتر بنزین، ذخیره شده است. از آنجایی که فقط ۴۰ لیتر با حداکثر سهمیه (۵۴۰ لیتر) فاصله دارید، بنابراین سهمیه سوخت خودروی شما در ماه جدید، دیگر ۶۰ لیتر نبوده و فقط ۴۰ لیتر به کارت‌تان واریز می‌شود.

سهمیه بنزین خودروهای صفر

سهیمه خودروهای نوشماره (صفر کیلومتر) از زمان صدور کارت سوخت آنها، محاسبه می‌شود.

تغییر در سهمیه بنزین وانت بار

از ابتدای تیرماه ۹۹، سهمیه سوخت وانت‌های کم مصرف معادل ۱۵۰ لیتر و سهمیه سوخت وانت‌های پرمصرف نیز معادل 250 لیتر خواهد بود. همچنین وانت بارهای عمومی نیز در صورت ثبت نام در سامانه حمل و نقل عمومی، سهمیه اعتباری آنها از تیرماه ۹۹ به ۱۵۰ لیتر افزایش پیدا می کند.

کاهش سهیمه وانت بارها به این دلیل است که در آینده ای نزدیک، سهمیه بنزین وانت ها، فقط و فقط به صورت «اعتباری» و براساس «نوع بارنامه» و «پیمایش» آنها واریز می شود. به همین دلیل لازم است که مالکان وانت بارها در مدت زمان باقی مانده، نسبت به ثبت نام حضوری یا غیرحضوری اقدام کنند.

ثبت نام وانت بار برای تخصیص سهمیه جدید

در روش غیرحضوری، کافی است به سایت جامع سازمان راهداری مراجعه کرده و قسمت «ثبت نام وانت بار» را انتخاب کنید. در روش حضوری نیز باید به ادارات سازمان راهداری بروید و با همراه داشتن مدارک زیر، برای ثبت نام راننده یا ثبت نام ناوگان، اقدام کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام راننده:

  • حداقل سن ۲۳ سال
  • گواهینامه رانندگی مجاز
  • مدرک پایان دوره ابتدایی یا نهضت سوادآموزی
  • برگه سلامت جسمی و روحی
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت
  • دو قطعه عکس ۳ در ۴

مدارک لازم برای ثبت نام ناوگان بار:

  • کارت وسیله نقلیه
  • گواهی معاینه فنی
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • حداکثر سن ناوگان تا ۲۰ سال

همچنین توجه داشته باشید که برای ترددهای برون شهری، باید اسناد حمل وانت بار (کارت هوشمند راننده، کارت هوشمند وانت بار، بارنامه و …) همراه‌تان باشد.

در پایان هر ماه نیز پس از تجمیع اسناد مربوط به تردد وانت بارها و مشخص شدن مقدار پیمایش آنها، سهمیه اعتباری سوخت برای مالکان وانت بارها واریز میشود.

دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟

اگر در حین سوختگیری، کارت سوخت را از داخل کارتخوان بیرون بکشید، ممکن است چند لیتر از سهمیه واقعی‌تان کسر شود. از آنجایی که محاسبه این چند لیتر، نیازمند حساب و کتاب پیچیده ریاضی است، فعلا کاری با آن نداریم! ولی اگر می خواهید چنین اتفاقی برای‌ شما رخ ندهد، کافی است موارد زیر را رعایت کنید:

  • پس از پایان سوختگیری، حتما چک کنید که نازل را به درستی در جایگاهش قرار داده باشید.
  • پس از پایان سوختگیری، تا زمانی که پیام «کارت را بردارید» را مشاهده نکرده‌اید، نباید کارت سوخت را از کارتخوان بردارید. در غیر اینصورت، چند لیتر از سهمیه سوخت‌تان کم میشود.
  • اگر این اشتباه را انجام دادید و کارت را زودتر دیدن پیام مذکور، برداشتید، باید دوباره کارت را در همان کارتخوان قرار دهید. پس از انجام این کار، آن چند لیتری که از سهیمه بنزین‌تان کسر شده بود، مجددا به کارت‌تان واریز میشود.

باز هم تاکید میکنیم که تنها دلیل کاهش سهمیه بنزین، زمانی است که کارت سوخت را زودتر از موعد مقرر، برداشته باشید. بنابراین اگر سوختگیری را صحیح انجام دهید، هیچ چیزی از سهیمه سوخت‌تان کم نمیشود.

سهمیه بندی بنزین چگونه است؟

۱- استفاده از «بنزین سهمیه‌ای» فقط با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است.

۲- استفاده از «بنزین سوپر» فقط با کارت آزاد (کارت جایگاه‌داران) امکان‌پذیر است و نمیتوان از کارت سوخت شخصی، برای بنزین سوپر استفاده کرد.

۳- سهمیه خودروهای شخصی فقط تا 9 ماه (مصوب فروردین ۹۹)، قابل ذخیره است. مثلا اگر در مدت ۹ ماه، از کارت سوخت‌تان استفاده نکرده باشید، برای شما تا سقف ۵۴۰ لیتر (۹ تا ۶۰ لیتر) در کارت سوخت‌تان درنظر گرفته میشود. 

۴- افرادی که کارت سوخت ندارند (یعنی افرادی که یا ثبت نام نکرده اند یا ثبت نام کرده ولی هنوز کارت بدست‌شان نرسیده است) نباید نگران سهمیه خودروی‌شان باشند چراکه برای آنها نیز سهمیه ماهانه، درنظر گرفته شده و محفوظ است.

۵- اگر مالک چند خودرو هستید، به ازای هرکدام از خودروهای‌تان میتوانید سهمیه سوخت بگیرید.

۶- همه وسایل نقلیه‌ای که کارت سوخت ندارند، مشمول طرح سهمیه بندی نیز نمی‌شوند. بنابراین تمامی «وسایل نقلیه فرسوده»، سوخت سهمیه‌ای نخواهند داشت؛ یعنی تمامی خودروهای بالای ۲۵ سال و همچنین تمام موتورسیکلت های بالای ۱۰ سال.

سهمیه بنزین خودرو شخصی

سهمیه سوخت انواع خودرو شخصی، مطابق جدول زیر است:

نوع کاربرینوع سوختسهمیه ماهانه
سواری شخصیبنزینی۶۰ لیتر
سواری شخصیدوگانه سوز۳۰ لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

سهمیه بنزین وانت بار

شرکت ملی پخش، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۶ اسفندماه ۹۹ منتشر کرده، توضیحاتی درباره تغییرات سهمیه بندی بنزین وانت‌بارها ارائه کرده که خلاصه آن، به شرح زیر است:

۱- از ابتدای اسفند ۹۹، نحوه اختصاص سهمیه بنزین به وانت‌بارهای بنزینی (تک‌سوز) تغییر کرده است.

۲- سهمیه بنزین وانت‌بارها، از این به بعد، به دو روش سهمیه لیتراژی (شارژ روی کارت سوخت) و سهمیه اعتباری (شارژ روی کارت بانکی) تخصیص داده می‌شود.

۳- سهمیه لیتراژی، در ابتدای هر ماه، برای انواع وانت‌بارها (هم شخصی و هم عمومی) بصورت یکسان واریز می‌شود. اما وانت‌بارهای «عمومی» که فعالیت بیشتری دارند، براساس میزان کارکردشان، سهمیه اعتباری (مازاد بر سهمیه لیتراژی) نیز دریافت می‌کنند.

۴- سهمیه لیتراژی جدید برای انواع «وانت تک‌سوز»، از ابتدای اسفندماه ۹۹ بصورت زیر تغییر کرده است:

نوع وانت بنزینیسهمیه قدیمسهیمه جدید
کم مصرف۱۵۰ لیتر۱۲۰ لیتر
پر مصرف۲۵۰ لیتر۲۰۰ لیتر

*در جدول فوق، سهمیه جدید، از ابتدای اسفند ۹۹ تا اطلاع ثانوی است.

همچنین مالکان وانت‌بارهای «عمومی» توجه داشته باشند که معادل ریالی این تغییرات، بصورت سهمیه اعتباری در کارت بانکی آنها شارژ شده و جبران می‌شود. لذا هیچگونه کاهشی در میزان سهمیه سوخت وانت‌بارهای بنزینی فعال در بخش حمل و نقل عمومی، رخ نداده است.

۵- حداکثر میزان سهمیه بنزینی که ماهانه در اختیار وانت‌بارهای بنزینی «عمومی» اختصاص داده می‌شود، مطابق جدول زیر خواهد بود:

نوع وانت بنزینیحداکثر سهمیه ماهانه
کم مصرف۱۲۰ تا ۴۰۰ لیتر
پر مصرف۲۰۰ تا ۶۰۰ لیتر

*سهمیه‌های ذکر شده در جدول فوق، از ابتدای اسفند ۹۹ تا اطلاع ثانوی اجرایی میشود.

طبق جدول فوق، وانت‌بارهای تک‌سوز عمومی، هرچقدر که فعالیت بیشتری داشته باشند، سهمیه بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

تفاوت وانت کمر مصرف و وانت پرمصرف

وانت‌ها براساس نوع برندشان، به دو گروه کم مصرف و پرمصرف (مطابق جدول زیر) تقسیم بندی میشوند:

وانت های کم مصرفوانت های پرمصرف
وانت مزدا بنزینیوانت نیسان بنزینی
وانت مزدا دوگانه سوزوانت نیسان دوگانه سوز
وانت پیکان بنزینیانواع کامیونت بنزینی
وانت پیکان دوگانه سوزانواع کامیونت دوگانه سوز
وانت تویوتا بنزینی
وانت تویوتا دوگانه سوز

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.  ‌

سهمیه بنزین تاکسی و آمبولانس

سهمیه سوخت تاکسی‌ شهری، تاکسی بین شهری و آمبولانش، مطابق جدول زیر است:

نوع کاربرینوع سوختسهمیه ماهانه
تاکسی شهریبنزینی۴۰۰ لیتر
تاکسی شهریدوگانه سوز۲۰۰ لیتر
 
تاکسی بین شهریبنزینیدرحال تغییر
تاکسی بین شهریدوگانه سوزدرحال تغییر
 
تاکسی ون شهریبنزینی۶۰۰ لیتر
 
تاکسی تلفنیبنزینی۲۰۰ لیتر
تاکسی تلفنیدوگانه سوز۱۲۰ لیتر
 
امبولانس۵۰۰ لیتر

 *اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.     ‌   ‌ 

سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی

برای تاکسی اینترنتی (اسنپ، تپ سی و …)، سهیمه سوخت براساس پیمایش ماهانه آنها، محاسبه میشود. البته سهیمه بنزین تاکسی اینترنتی، برخلاف سایر خودروها، بصورت لیتری نیست بلکه بصورت «اعتباری» بوده و فقط در جایگاه‌های سوخت قابل استفاده است. سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، از تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۹، افزایش یافته و مطابق جدول زیر، محاسبه میشود:

نوع خودروسهمیه سابق
(قبل از تیر ۹۹)
سهمیه جدید
(از تیر ۹۹)
حداکثر سقف
(ماهانه)
بنزینی۷ لیتر۸.۷۵ لیتر۳۰۰ لیتر
دوگانه سوز۴.۲ لیتر۵.۲۵ لیتر۱۸۰ لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.     ‌   ‌ 

سهمیه بنزین موتورسیکلت

سهمیه بنزین انواع موتورسیکلت، معادل ۲۵ لیتر در هر ماه است.

سهمیه سوخت خودروهای سنگین

با اعلام سازمان راهداری، از ابتدای تیرماه ۹۹ سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای «نفت گازسوز» که در حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند، براساس نوع کاربری آنها و مطابق جدول زیر، افزایش یافته است:

کاربریسقف برداشت سابق
(قبل از تیر۹۹)
سقف برداشت جدید
(بعد از تیر ۹۹)
۳.۵ تا ۶ تن۹۰ لیتر۱۱۰ لیتر
۶ تا ۱۰ تن۱۲۰ لیتر۱۸۰ لیتر
۱۰ تا ۲۰ تن۲۰۰ لیتر۲۴۰ لیتر
۲۰ تا ۳۰ تن۲۵۰ لیتر۳۰۰ لیتر
۳۰ تا ۴۰ تن۳۵۰ لیتر۴۲۰ لیتر
۴۰ تا ۵۰ تن۳۵۰ لیتر۴۲۰ لیتر
بالای ۵۰ تن۳۵۰ لیتر۴۲۰ لیتر
بالای ۴۰ نفر۴۰۰ لیتر۴۸۰ لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان

میزان سهمیه سوخت درنظرگرفته برای خودروهای پلاک معلولان، ۴۰ لیتر بیشتر از سهمیه سوخت خودروهای شخصی بوده و مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع خودروسهمیه ماهیانه
بنزینی۱۰۰ لیتر
دوگانه سوز۷۰ لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.‌ 

البته شرکت ملی پخش، با هدف یکسان‌سازی سهمیه موجود در کارت سوخت پلاک معلولان با سایر پلاک‌ها و همچنین جهت جلوگیری از تغییر کارت سوخت در زمان تعویض پلاک خودرو، در آذرماه ۹۹ خبر داده که قرار است سهمیه سوخت پلاک معلولان، مانند سایر خودروها شود؛ یعنی ماهانه ۶۰ لیتر برای بنزینی‌ها یه 30 لیتر برای دوگانه‌سوزها. اما ۴۰ لیتر باقیمانده نیز حذف نشده بلکه بصورت اعتباری، به مالک خودرو یا نماینده قانونی وی، اختصاص پیدا می‌کند.

شرکت ملی پخش همچنین گفته که این روش را برای خودروهای جانبازان نیز بصورت موفق، انجام داده و حالا نیز قرار است برای خودروهای پلاک معلولان نیز انجام شود.

زمان ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت

از ابتدای اردیبهشت ۹۹، حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت وسایل نقلیه، معادل ۹ ماه است. بنابراین بیشتر از ۵۴۰ لیتر (۹×۶۰) نمی‌توان در کارت سوخت خودرو، ذخیره کرد.

قیمت بنزین سهمیه، آزاد و سوپر

نرخ جدید بنزین سهمیه ای و بنزین آزاد، که از آبان ۹۸ اعلام شده و تا اطلاع ثانوی نیز برقرار است، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

قیمت جدید هر لیتر بنزین سهمیه ای۱۵۰۰ تومان
قیمت جدید هر لیتر بنزین آزاد۳۰۰۰ تومان
قیمت جدید هر لیتر بنزین سوپر۳۵۰۰ تومان

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

همچنین قیمت CNG و قیمت نفت گاز (با کارت آزاد)، تغییری نکرده و همچون گذشته است.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.