ایران آزمایشگاه چین برای ساخت موتورسیکلت‌های انژکتوری بود

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: دولت ایران سه سال پیش تولید موتورسیکلت انژکتوری را اجباری کرد و از آنجا که دانش تولید این موتورسیکلت در ایران وجود نداشت، موتورسیکلت‌سازان ناچار به واردات از چین پناه بردند.

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: دولت ایران سه سال پیش تولید موتورسیکلت انژکتوری را اجباری کرد و از آنجا که دانش تولید این موتورسیکلت در ایران وجود نداشت، موتورسیکلت‌سازان ناچار به واردات از چین پناه بردند.

علی عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: این در حالی بود که چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تولید این نوع موتورسیکلت را در کشور خود آغاز کرد و در واقع ایران به مدت سه سال، آزمایشگاه چین در تولید موتورسیکلت انژکتوری بود.

وی گفت: چینی‌ها این تکنولوژی را از روی خودرو کپی کردند و با قیمت بالا به ما فروختند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان چینی با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که از ایران دریافت کردند توانستند در زمینه تولید موتورسیکلت انژکتوری به خوبی رشد کنند. دلیل این اتفاق درواقع فشار دولت ایران برای تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری بود.

واردات موتورسیکلت انژکتوری نتیجه خاصی در پی نداشت

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: ما در سه سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری وارد کرده‌ایم و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز بابت گواهی اسقاط به ستاد مربوط پرداخته‌ایم و اکنون باید پرسید که چه نتیجه‌ای از این موضوع گرفته‌ایم وچه میزان از آلایندگی شهر تهران کاسته شده است؟  

عرب تاکید کرد: باید سیاست‌ها در دولت جدید به سمتی برود که بتوانیم با استفاده از توان و دانش داخلی به نتایج مطلوب برسیم.

مهلت یک ساله دولت برای اجرای استانداردهای یورو۵  

عرب عنوان کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ توسط دولت به عنوان زمان اجباری شدن استانداردهای یورو ۵ برای موتورسیکلت در نظر گرفته شده بود، اما توان تحقق این موضوع در کشور وجود نداشت.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، انجمن موتورسیکلت‌سازان توان این صنعت را برای اجرای استانداردها سنجید و در یک جدول آن را به دولت اعلام کرد.

وی ادامه داد: در این جدول، با توجه به توانایی موتورسیکلت‌سازان، زمان‌بندی چهار ساله برای اجرایی شدن استانداردها و میزان پیشرفت در هر سال را اعلام کردیم.

تولیدکنندگان چینی با هزار و ۵۰۰  میلیارد تومانی که از ایران دریافت کردند توانستند در زمینه تولید موتورسیکلت انژکتوری به خوبی رشد کنند. دلیل این اتفاق درواقع فشار دولت ایران برای تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری بود.

وی اعلام کرد: درخواست موتوسیکلت‌سازان در این زمینه به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شد و ایشان نامه را به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع داد. در این کمیسیون با دو سال از این چهار سال موافقت شد.

عرب گفت: پس از این مرحله درخواست به معاونت انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال شد و در این معاونت مهلت دوساله به یک سال کاهش پیدا کرد، بنابراین اکنون مهلت موتورسیکلت‌سازان برای همراه شدن با فناوری یورو۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

وی افزود: این در حالی است که توان تولید موتوسیکلت‌های یورو۵ در ایران وجود ندارد و حتی چین نیز که طرف همکاری ما است، هنوز تولید محصول با استاندارد یورو۵ نداشته است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت بیان کرد: تنها در اروپا تولیدات سال ۲۰۲۱ به فناوری یورو۵ تجهیز شده‌اند و تولیدات سال قبل میلادی همچنان با یورو۴ عرضه می‌شود.

وی درباره امکان واردات قطعه و تکنولوژی از اروپا برای تجهیز موتورسیکلت در ایران گفت: به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی به ایران قطعه نمی‌فرستند.

وی گفت: مشکل دیگر این است که استاندارد ما اروپایی است اما کشورمان آسیایی است و قطعاتی که وارد می‌کنیم چینی است. این یک مثلث متناقضی است که به هیچ وجه درست نمی‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.