سایت‌های خارجی خودرو باید تعطیل شود

در روزهای گذشته شاهد وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه خودرو بودیم. این وعده‌ها شامل آزادسازی واردات، خصوصی‌سازی و تغییرات در قیمت‌گذاری و … بود و در شرایطی بیان شد که قطعه‌سازان به عنوان تامین‌کنندگان اصلی اجزای خودرو با خطر ورشکستگی و تعطیلی زودهنگام روبه‌رو هستند

قطعه نیوز: در روزهای گذشته شاهد وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه خودرو بودیم. این وعده‌ها شامل آزادسازی واردات، خصوصی‌سازی و تغییرات در قیمت‌گذاری و … بود و در شرایطی بیان شد که قطعه‌سازان به عنوان تامین‌کنندگان اصلی اجزای خودرو با خطر ورشکستگی و تعطیلی زودهنگام روبه‌رو هستند.

با این حال نظر کارشناسان درباره بایدها و نبایدهای خودرویی در دولت بعد اقدامات دیگری را نیز شامل می‌شود.

به زعم یک کارشناس صنعت خودرو، آزادسازی قیمت خودرو، حذف واسطه‌ها در زنجیره تولید، مبارزه با فساد و رفع بهره‌وری پایین اقداماتی است که دولت آینده باید انجام بدهد تا صنعت خودرو از وضعیت زیان‌دهی کنونی نجات پیدا کند.

آزادسازی قیمت خودرو، حذف واسطه‌ها در زنجیره تولید، مبارزه با فساد و رفع بهره‌وری پایین اقداماتی است که دولت آینده باید انجام بدهد تا صنعت خودرو از وضعیت زیان‌دهی کنونی نجات پیدا کند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: در سال جاری وضعیت صنعت خودرو به چند تصمیم کلیدی وابسته است، اول اینکه باید قیمت خودرو آزاد شود و در عین حال روش درستی نیز برای تامین نقدینگی صنعت خودرو اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر تغییر قیمت‌ها، اصلاح ساختاری نیز باید در این صنعت اتفاق بیفتد برای مثال به طور مشخص واسطه‌ها در زنجیره تولید حذف شوند، یعنی کسانی که باعث می‌شوند هزینه‌های تولید بالا برود، باید از این زنجیره پاک شوند.

اصلاح ساختاری نیازمند مبارزه با فساد است

کاکایی گفت: اصلاح ساختاری نیازمند یک قدرت بزرگ برای مبارزه با فساد است که نه در سطح اشخاص بلکه در سطح ساختارها عمل کند، در این صورت اتفاقات خوبی خواهد افتاد که دو تا سه سال آینده نتایج آن را خواهیم دید.

وی اذعان کرد: در این میان تعدادی از افراد هم بیکار خواهند شد و دولت باید برای حمایت از این افراد برنامه‌ای داشته باشد، برای مثال وقتی هزینه‌های لجستیک بالا است و قصد کاهش آن و بالا بردن بهره‌وری را داریم، ناخودآگاه بخشی از نیروی فعال در این حوزه با بیکاری روبه‌رو خواهند شد.

وقتی سایت خودروسازی در یک استان زیان‌ده است باید تعطیل شود و این اقدام، بیکاری به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین وقتی سایت خودروسازی در یک استان زیان‌ده است باید تعطیل شود و این اقدام، بیکاری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: سایت‌های خارجی خودروسازی نیز زیان‌ده هستند و باید بسته شوند، برای مثال خطوط تولید در ونزوئلا و سنگال سودده نبوده‌اند و بایدتعطیل و به ایران برگردانده شوند.

وی افزود: در دولت آینده باید این کارها انجام شود تا بتوان صنعت خودرو را نجات داد.

خط تولید خودرو

سال بد صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: صنعت خودرو و بازار خودرو در سال جاری وضعیت بد و بغرنجی دارد که در سه سال گذشته درباره آن هشدار دادیم اما کسی به آن توجه نکرد.

کاکایی افزود: اکنون زیان انباشته صنعت خودرو حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است اما همچنان روش‌های قدیمی در قیمت‌گذاری خودرو اعمال می‌شود.

وی گفت: زیان انباشته صنعت خودرو در شرایطی است که خودروسازان و قطعه‌سازان اعتباری در نزد بانک‌ها ندارند تا بتوانند از آنها وام و تسهیلات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش مورد نیاز از سال گذشته سه برابر شده است، اظهار کرد:  اگر متولیان امر قیمت‌ها را آزاد نکنند، این صنعت نابود می‌شود چراکه پولی برای تولید موجود نیست.

وی ادامه داد: نکته اینجا است که در عین حال، اگر قیمت‌ها را آزاد کنند صف‌های خرید کاهش پیدا می‌کند و رکود شدید در بازار خواهیم داشت.

وی گفت: صنعت برای تولید به چرخه پول نیاز دارد، در صورت آزادسازی قیمت خودرو ورودی سرمایه به خودروسازی به دلیل کاهش تقاضا پایین می‌آید، بنابراین امسال با وضعیت و بحران عجیبی روبه‌رو می‌شویم و قطعه‌سازان نیز در این جریان ضرر خواهند دید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.