باتری خودرو گران شد/ زیرفروشی در بازار باتری همچنان ادامه دارد

باتری خودرو در روزهای گذشته ۱۰ درصد گران شد

قطعه نیوز: باتری خودرو در روزهای گذشته ۱۰ درصد گران شد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، به گفته فعالان صنعت باتری خودرو از ابتدای سال جاری قیمت باتری دو مرحله افزایش داشته است، مرحله اول افزایش قیمت در اردیبهشت ماه و مرحله دوم در هفته جاری رخ داد که در مجموع در سال جاری قیمت باتری ۲۰ درصد رشد داشته است.

علت این افزایش، بالا رفتن قابل توجه قیمت سرب عنوان می‌شود.

سرب در سال جاری ۲۰ درصد گران شده است و به دنبال آن باتری خودرو نیز از ابتدای سال جاری رشد ۲۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است.

باتری خودرو در سال جاری رشد ۲۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است

به گفته فعالان صنعت باتری، سرب به کشور وارد و مازاد آن صادر می‌شود. دولت در ماه‌هایی که برای این ماده اولیه تقاضای زیاد وجود دارد میزان صادرات آن را کاهش می‌دهد یا به طور کلی آن را ممنوع اعلام می‌کند.

 با این حال در سال جاری صادرات سرب کم نشده است و کمبود این ماده در کشور قیمت آن را بالا برده است که در نهایت این موضوع بر قیمت باتری اثر گذاشته است.

دامپینگ باتری همچنان ادامه دارد

 موضوع دیگر در بازار باتری بحث دامپینگ است که تولیدکنندگان این قطعه خودرو مدت‌ها است با آن دست به گریبانند.

زمستان سال گذشته، اعضای هیات‌مدیره اتحادیه باتری‌سازان تهران هشدار دادند که دامپینگ چند بنکدار باعث شده است بازار باتری با مشکلات جدی مواجه شود و زیرفروشی در بازار باتری، شغل بیش‌از ۲۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته این فعالان صنعت باتری، در سال‌های گذشته زیرفروشی(دامپینگ) در بازار باتری دیده می‌شد اما این موضوع در سال ۹۹ به اوج رسید، به طوری که برخی کارخانه‌ها، باتری‌های تولیدی را در قبال باتری فرسوده، پول یا چک به نمایندگان خود (بنکداران ) واگذار و در قبال هر باتری فرسوده که به نرخ روز محاسبه می‌شود، ۹‌درصد مالیات ارزش افزوده نیز پرداخت می‌کنند.

تولیدکنندگان باتری خبر می‌دهند که تعدادی از فعالان این صنعت در حال پیگیری ماجرا از طریق نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی هستند و گزارش‌های آنها در دست بررسی است.

 خریدار هم باید این ۹درصد ارزش افزوده را به‌حساب وزارت دارایی واریز کند، اما نکته مهم این است که این مالیات ۹‌درصد بر ارزش‌افزوده جابه‌جا نمی‌شود بلکه فقط چند بنکدار به‌اصطلاح با مانوری که از طریق مالیات ارزش افزوده می‌دهند، بازار باتری را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌اند.

این موضوع در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان به قوت خود باقی است، البته تولیدکنندگان باتری خبر می‌دهند که تعدادی از فعالان این صنعت در حال پیگیری ماجرا از طریق نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی هستند و گزارش‌های آنها در دست بررسی است.

فرارسیدن ماه‌های پایانی کار دولت دوازدهم نیز دلیلی است که سازندگان باتری برای نبود رسیدگی به این موضوع از سوی دولت عنوان می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.