چینی‌ها چراغ پراید و سمند را کپی می‌کنند

: چراغ کامل پراید، سمند و پارس و سایر خودروهای داخلی در چین تولید می‌شود

قطعه نیوز: چراغ کامل پراید، سمند و پارس و سایر خودروهای داخلی در چین تولید می‌شود.

یک فعال باسابقه در صنعت قطعه‌سازی و تولید چراغ خودرو به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: بعضی تاجران ایرانی چراغ خودروهای داخلی مانند پراید، سمند و پارس را به تولیدکنندگان چینی سفارش داده‌اند و سازندگان این کشور، مشابه چراغ ایرانی را می‌سازند و گاهی حتی برند روی چراغ را نیز بر روی کالا شبیه سازی می‌کنند.

مصطفی هنری بیان کرد: چراغ‌های چینی بسیار بی‌کیفیت هستند اما با قیمت‌های بسیار رقابتی وارد کشور می‌شوند.

وی اضافه کرد: در مواردی قطعات چراغ را با قیمت‌های بسیار نازل وارد ایران می‌کنند و این قطعه را در کارگاه‌های زیرزمینی سر هم و چراغ تولید می‌کنند.

چراغ‌های چینی بسیار بی‌کیفیت هستند اما با قیمت‌های بسیار رقابتی وارد کشور می‌شوند.

وی گفت: این در حالی است که چراغ باید از استانداردها و کیفیت  لازم  برخوردار باشد چراکه این قطعه در دسته A قرار دارد و مستقیم با جان راننده و عابر پیاده در ارتباط است.

هنری توصیه کرد: مصرف‌کننده‌ها باید سعی کنند حتی اگر پول بیشتری می‌پردازند، چراغ خودرو را از برندهای معتبر تهیه کنند تا هم از کیفیت آن مطمئن باشند وهم به بقای این برندها کمک کنند.

وی افزود: اگر برندهای اصلی نتوانند فعالیت کنند، بازار به دست کسانی می‌افتد که کالای بی‌کیفیت تولید یا وارد می‌کنند.

صنعت قطعه در ایران از صنعت خودرو پیشروتر است

این سازنده چراغ خودرو بیان کرد: در ایران صنعت قطعه از صنعت خودرو جلوتر است و قطعه‌سازان به طور تقریبی خود را با تکنولوژی روز دنیا پیش برده‌اند.

هنری تاکید کرد: پیش از آغاز تحریم‌ها، زمانی که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود و مشکلاتی مانند خروج شرکت‌ها از ایران پیش نیامده بود، قطعه‌سازان ایرانی همکاری خوبی با این شرکت‌ها داشتند.

وی ادامه داد: بیشتر قراردادهایی که شرکت‌های رنوپارس و پژو با قطعه‌سازان در ایران بسته بودند، قراردادهای همراه با انتقال لایسنس بود، برای مثال شرکتی که قرار بود چراغ‌های رنو، پژو و فولکس واگن را بسازد، تحت لیسانس ولئوی فرانسه عمل می‌کرد.

وی افزود: بنابراین وقتی خودروسازهای فرانسوی دومرتبه به ایران وارد شوند، شرکت‌هایی از این دست، مشکلی برای همکاری با آنها نخواهند داشت.

اگر شرکت‌های خارجی دیگر نظیر برندهای کره‌ای، در آینده به ایران بیایند، به دلیل اینکه قطعه‌سازان پیش از این با شرکت‌های بین‌المللی کار کرده‌اند، از نظر تکنولوژی به مشکل برنخواهند خورد.

چراغ پراید

وی عنوان کرد: اگر شرکت‌های خارجی دیگر نظیر برندهای کره‌ای، در آینده به ایران بیایند، به دلیل اینکه قطعه‌سازان پیش از این با شرکت‌های بین‌المللی کار کرده‌اند، از نظر تکنولوژی به مشکل برنخواهند خورد.

وی گفت: دانش روز در چنین شرکت‌های ایرانی موجود است و از سرگیری مجدد همکاری کار دشواری نخواهد بود. قطعه سازان داخلی نیز از ورود برندهای خارجی به ایران به طور قطع شادمان خواهند شد.

وی اضافه کرد: در تولید چراغ خودروهایی که تاکنون در کشور تولید شده‌اند نیز مشکلی وجود نداشته است و در حال حاضر سورس‌های مختلف سازنده چراغ در ایران فعال هستند.

هنری اظهار کرد: این سورس‌ها شامل چراغ‌سازانی است که برای اولین بار در ایران چراغ را طراحی می‌کنند و می‌سازند. علاوه بر آن،  چراغ‌سازانی هم وجود دارند که چراغ‌های موجود را کپی می‌کنند و در کیفیت های مختلف به عنوان سورس‌های دوم و سوم وارد زنجیره تامین خودرو می شوند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.