دوگانه‌سوز شدن موتورسیکلت‌ها در انتظار تدوین استاندارد

موضوع اثر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا همواره مورد توجه بوده است که یکی از راهکارهای مطرح شده برای آن دوگانه‌سوز کردن این وسایل نقلیه پرتردد است.

قطعه نیوز: موضوع اثر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا همواره مورد توجه بوده است که یکی از راهکارهای مطرح شده برای آن دوگانه‌سوز کردن این وسایل نقلیه پرتردد است.

تجربه دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور وجود دارد و به نظر می‌رسد تکنولوژی و دانش فنی لازم در این زمینه در کشور موجود است اما به گفته فعالان صنعت موتورسیکلت و مدیر بخش سی‌ان‌جی کشور انجام این کار در مرحله تدوین استاندارد در سازمان ملی استاندارد باقی مانده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت کشور دراین باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: برای دوگانه‌سوز شدن موتورسیکلت‌ها لازم است استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شود.

تا زمانی که استانداردهای لازم برای دوگانه‌سوزی موتورسیکلت تدوین نشده باشد در عمل ساخت آن امکانپذیر نیست.

بهمن ضیا مقدم ادامه داد: چندین سال قبل موتورسیکلت‌سازان به عنوان تسهیلگر در بحث کپسول سی‌ان‌جی موتورسیکلت عمل کردند ولی اکنون موضوع مهم ایمنی است.

وی گفت: تا زمانی که استانداردهای لازم برای دوگانه‌سوزی موتورسیکلت تدوین نشده باشد در عمل ساخت آن امکانپذیر نیست.

موتورسیکلت در ایران کاربرد اقتصادی دارد

ضیامقدم عنوان کرد: موتورسیکلت گازی مانند نوع برقی موارد مصرف متفاوتی با موتورسیکلت کار دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر کاربرد موتورسیکلت در ایران برای فعالیت اقتصادی است، اظهار کرد: به همین دلیل استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت نمی‌خواهند در هنگام استفاده از آن با مشکل تمام شدن گاز و یا خالی شدن باک مواجه شوند.

وی افزود: از آنجا که موتورسیکلت برای افراد کاربرد اقتصادی دارد، وقتی برای موتورسیکلت محدودیت ایجاد می‌شود استقبال از آن کاهش پیدا می‌کند.  

بیشتر کاربرد موتورسیکلت در ایران برای فعالیت اقتصادی است، به همین دلیل استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت نمی‌خواهند در هنگام استفاده از آن با مشکل تمام شدن گاز و یا خالی شدن باک مواجه شوند.

وی ادامه داد: ناگفته نماند کارایی موتورسیکلت دوگانه‌سوز بیشتر از برقی است و نوع برقی به دلیل قیمت و سایر مشکلات آن مورد استقبال کمی قرار گرفته است.

وی گفت: هزینه مصرف سوخت در این موتورسیکلت‌ها پایین‌تر از نوع بنزینی است و ممکن است مردم از آن استقبال کنند.

دوگانه سوز کردن موتورسیکلت نیاز به واردات قطعات ندارد

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت کشور بیان کرد: برای دوگانه‌سوز شدن موتورسیکلت باید تغییراتی در موتورسیکلت صورت بگیرد که کار دشواری نیست، چراکه پیش از این در خودروهای داخلی این کار صورت گرفته است و تکنولوژی آن در دسترس است.

ضیا مقدم اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در این زمینه نیاز به واردات قطعات زیادی نباشد و توان ساخت قطعات آن در کشور وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: موضوع مهم ایمنی این موتورسیکلت‌ها است چراکه امکان انفجار کپسول یا تصادف دارند. علاوه بر آن، جایگاه قرارگیری کپسول در همه موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

برای دوگانه‌سوز شدن موتورسیکلت باید تغییراتی در موتورسیکلت صورت بگیرد که کار دشواری نیست، چراکه پیش از این در خودروهای داخلی این کار صورت گرفته است و تکنولوژی آن در دسترس است.

وی با بیان اینکه تدوین استاندارد و ایمنی در دوگانه‌سوزی موتورسیکلت‌ها موضوع مهمی است، افزود: به نظر می‌رسد طرح نیمه‌کاره رها شده باشد.

موتورسیکلت تمام برقی

آمادگی لازم برای تولید موتورسیکلت‌های دوگانه‌سوز وجود دارد

مدیر طرح‌های سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز بر تدوین استانداردها در این زمینه تاکید دارد.

محمدحسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: در وهله اول، تبدیل سوخت موتورسیکلت‌ها به سی‌ان‌جی باید طبق استاندارد انجام شود و سازمان ملی استاندارد لازم است رویه تبدیل و استاندارد آن را تهیه کنند.

وی بیان کرد: ما آمادگی لازم را برای همکاری در این زمینه داریم و گزارش‌های موتورسیکلت‌سازان نیز دریافت شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مخزن‌سازان و تولیدکنندگان کیت در کشور توان ساخت انواع مخزن و کیت را دارند و مشکلی در زمینه تامین قطعات وجود ندارد.

باقری عنوان کرد: جایگاه‌های لازم برای سوخت سی‌ان‌جی نیز وجود دارد و می توان از ظرفیت‌های فعلی استفاده کرد و علاوه بر آن، می‌توان جایگاه‌های کوچک مقیاس مناسب برای سایز موتورسیکلت در شهر تعبیه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.