ارز برای واردات مواد اولیه لنت تخصیص داده نشد/ احتمال کمبود لنت در ماه‌های آینده

تخصیص ندادن ارز برای واردات مواد اولیه باعث می‌شود که در مقطعی از زمان موجودی مواد اولیه انبار لنت‌سازان تمام شود و در نتیجه آن، بازار در ماه‌های آینده با کمبود لنت مواجه خواهد شد.

قطعه نیوز: یک تولیدکننده لنت ترمز گفت: بیش از ۱۰ ثبت سفارش از ابتدای امسال تاکنون برای خرید مواد اولیه لنت صورت گرفته است اما هنوز بانک مرکزی ارز هیچ کدام را تخصیص نداده است.
علی لاجوردی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: تخصیص ندادن ارز برای واردات مواد اولیه باعث می‌شود که در مقطعی از زمان موجودی مواد اولیه انبار لنت‌سازان تمام شود و در نتیجه آن، بازار در ماه‌های آینده با کمبود لنت مواجه خواهد شد.


وی درباره علت تخصیص نیافتن ارز برای مواد اولیه لنت گفت: دلیل این موضوع می‌تواند کمبود ارز باشد، علاوه بر آن ممکن است عده‌ای بخواهند دست واردکننده‌ها را برای واردات لنت باز بگذارند.

با وجود توان داخلی برای تولید، به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به تخصیص نیافتن ارز برای واردات مواد اولیه، با کمبود لنت در بازار مواجه خواهیم شد.


وی بیان کرد: بیش از یک سال است واردات لنت محدود شده است، با این حال عده‌ای از تجار به دنبال واردات این کالا هستند.
وی اضافه کرد: در دوسال گذشته حدود ۴۰ کارخانه داخلی تولید لنت، نیاز کشور را تامین کردند به طوری که کمبودی در بازار احساس نشد و حتی برای صادرات نیز اعلام آمادگی کردند.


وی گفت: با وجود توان داخلی برای تولید، به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به تخصیص نیافتن ارز برای واردات مواد اولیه، با کمبود لنت در بازار مواجه خواهیم شد.


به گفته لاجوردی، در حوزه لنت عرضه بیشتر از تقاضا است و واردات لنت ممنوع است، اما عده‌ای مجوزهای موردی می‌گیرند و لنت وارد می‌کنند.
وی افزود: بعضی مشتریان نیز به دلیل وجود نام خارجی بر یک کالا، بدون توجه به کیفیت لازم، کالا را خریداری می‌کنند.

لنت ترمز

مواد اولیه قطعات در بورس توسط واسطه‌ها خریداری می‌شود

این تولیدکننده لنت بیان کرد: مواد اولیه تولید قطعات خودرو به سختی به دست تولید‌کننده می‌رسد و عمده مواد اولیه زیر نظر بورس توزیع می‌شود.


لاجوردی بیان کرد: کائوچو و ورق آهن که مواد مصرفی تولید لنت هستند به بورس واگذار می‌شود و بورس هم طبق قاعده‌ای که دارد، به کسی که هزینه بیشتری بدهد کالا را می‌فروشد.


وی افزود: این نحوه توزیع مواد اولیه، کمکی به تولید نمی‌کند و با شعار حمایت از تولید و رفع موانع در تضاد است.

خرید مواد اولیه از طریق سامانه بهین‌یاب یک بروکراسی اضافه ایجاد کرده است و تولیدکنندگان به دلیل نبود راه دیگر، به اجبار به این سامانه مراجعه می‌کنند.


وی تاکید کرد: خرید مواد اولیه از طریق سامانه بهین‌یاب یک بروکراسی اضافه ایجاد کرده است و تولیدکنندگان به دلیل نبود راه دیگر، به اجبار به این سامانه مراجعه می‌کنند.


لاجوردی ادامه داد: با وجود اینکه تولید هر کارخانه بررسی و میزان مواد اولیه مصرفی آن تعیین شده است، این میزان تعیین شده بین کارخانه‌ها توزیع نمی‌شود، بلکه به همان میزان به بورس داده می‌شود که در بورس هم هر کسی بیشتر پول بدهد می‌تواند خرید کند.


وی گفت: برای مثال کائوچو حدود ۴۰ تومان در بورس قیمت‌گذاری می‌شود که چند واسطه آن را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد حدود ۶۰ تومان می‌فروشند و قطعه‌سازان باید مواد را به رقم اعلامی واسطه‌ها از آنها خریداری کنند.


وی اضافه کرد: متاسفانه سهمیه مواد اولیه تولیدکننده به این صورت به دست او می‌رسد، در حالی که روش صحیح این است که وقتی سهمیه هر کارخانه تعیین می‌شود، باید به همان اندازه به او مواد اولیه بدهند و هزینه آن را دریافت کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.