نگرانی دولت از ایجاد هیجان در بازار خودرو پس از آزادسازی قیمت‌ها

حمایت جمعی از قطعه‌سازان از افزایش قیمت خودرو که به گفته این صنعتگران برای خارج شدن خودروسازان از زیان و تسویه بدهی آنها با قطعه‌سازان صورت می‌گیرد، به تازگی در ارسال یک نامه به مجلسی‌ها بروز کرد.

قطعه نیوز: حمایت جمعی از قطعه‌سازان از افزایش قیمت خودرو که به گفته این صنعتگران برای خارج شدن خودروسازان از زیان و تسویه بدهی آنها با قطعه‌سازان صورت می‌گیرد، به تازگی در ارسال یک نامه به مجلسی‌ها بروز کرد.


درباره این درخواست حرف‌ها و حدیث‌ها، نقدها و نکات مثبت و منفی زیادی مطرح شد. اما سوال اینجا است که دیدگاه دولتی‌ها در این زمینه چیست و نوشتن این نامه تاثیری بر آزادسازی قیمت خودرو و واردات دارد و قطعه‌سازان از این راه می‌توانند به هدف خود مبنی بر دریافت طلب خود از خودروسازان دست پیدا کنند یا خیر؟


رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره اظهار نظر خودروسازان مبنی بر آزادسازی واردات و قیمت خودرو به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: از آنجا که قیمت خودرو در سال جاری اعلام نشده بود و خودروسازان در حاشیه زیان بودند، این تصور تداعی شده بود که بر اثر نبود واردات، انحصار ایجاد شده است.

با وجود توصیه خودروسازان و قطعه‌سازان، مرجع تصمیم‌گیر درباره واردات، چارچوب و شرایط کلان‌تری مانند تامین ارز و… را در نظر و بر اساس دیدگاهی جامع در این باره تصمیم می‌گیرد.

محسن صالحی‌نیا افزود: به همین دلیل ارزیابی خودروسازان این بود که مراجع تصمیم‌گیر در مورد قیمت با محدودیت بیشتری به موضوع نگاه می‌کنند، درنتیجه نامه‌ای تنظیم کردند با این محتوا که وقتی سازندگان خودرو برای تولید برنامه دارند، واردات نمی‌تواند مانعی برای تولید و عرضه کالای آنها باشد.


وی اضافه کرد: با وجود توصیه خودروسازان و قطعه‌سازان، مرجع تصمیم‌گیر درباره واردات، چارچوب و شرایط کلان‌تری مانند تامین ارز و… را در نظر و بر اساس دیدگاهی جامع در این باره تصمیم می‌گیرد.

آزادسازی تدریجی قیمت خودرو مانع هیجان‌زدگی بازار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به نظر اینجانب، خودروساز به عنوان شرکتی که در تولید خودروی داخلی مرجع به حساب می‌آید، برای اعلام اینکه کالای رقابتی تولید می‌کند، در یک نامه نظر خود را اعلام کرد.

پیشنهاد دولت درباره قیمت خودرو این بود که خودروها را به دو دسته پرتیراژ و کم‌تیراژ تقسیم کنیم و تصورمان این است که خودروسازان با حرکتی که خودشان شروع کردند آرام‌آرام به سمت تولید خودروهایی که مطلوب مشتری است، مسیر را به جلو می‌روند.


صالحی‌نیا در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو آزاد خواهد شد، گفت: پیشنهاد ما درباره قیمت خودرو این بود که خودروها را به دو دسته پرتیراژ و کم‌تیراژ تقسیم کنیم و تصورمان این است که خودروسازان با حرکتی که خودشان شروع کردند آرام‌آرام به سمت تولید خودروهایی که مطلوب مشتری است، مسیر را به جلو می‌روند.

خط تولید قطعه


وی بیان کرد: این حق نیز برای سیاستمدار وجود دارد که با توجه به چارچوب انتظارات مشتریان، درباره قیمت خودرو به صورتی تصمیم‌گیری کند که منجر به هیجانات غیرعرف در منطق قیمت‌ها نشود.


وی ادامه داد: در چند روز گذشته که افزایش حدود ۸ درصدی قیمت اعلام شد، ثابت شد که اگر یک روند منطقی و معتدل را به کار بگیریم، حتما این هیجانات و مشکلات را نخواهیم داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.