دوچرخه‌سازی در کشور به صورت زیرپله‌ای است

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: تمام دوچرخه‌های چینی به صورت سی‌کی‌دی به کشور وارد و در اینجا مونتاژ می‌شوند

قطعه نیوز: نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: تمام دوچرخه‌های چینی به صورت سی‌کی‌دی به کشور وارد  و در اینجا مونتاژ می‌شوند.

حبیب‌الله محمودان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: ساخت دوچرخه نیاز به کارگاه با دستگاه‌های پیچیده ندارد و بیشتر دوچرخه‌سازان دوچرخه را مونتاژ می‌کنند.

وی اذعان کرد: بسیاری از کارگاه‌های مونتاژ دوچرخه به صورت زیرپله‌ای مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در بازار دوچرخه کشور، رقیب اصلی چینی‌ها هستند، افزود: چینی‌ها به عنوان جایزه صادرات، از ۱۴ درصد معافیت مالیاتی برخوردارند و کالا را با قیمت تمام شده به سایر کشورها می‌فرستند.

بسیاری از کارگاه‌های مونتاژ دوچرخه به صورت زیرپله‌ای مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: علاوه بر آن، چینی‌ها از این مزیت برخوردارند که دو برابر تعداد کالایی که صادر می‌کنند را در داخل کشور خود با معافیت مالیاتی به فروش برسانند.

وی ادامه داد: از آنجا که بازار چین، دارای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متقاضی است و دولت چین فروش در بازار داخل را به صادرات منوط کرده است، تولیدکننده چینی کالای خود را با قیمت تمام شده صادر می‌کند تا بتواند از فروش در داخل بهره ببرد.

وی تاکید کرد: چینی‌ها در بحث تولید دوچرخه سیاست‌‌هایی به کار برده‌اند که نه تنها ایران بلکه صنعتی‌ترین کشورهای جهان نیز نمی‌توانند وارد تولید دوچرخه‌های ارزان قیمت یا کاری شوند و اکنون این نوع از دوچرخه‌ها در انحصار چین است. 

دوچرخه

در یک محموله وارداتی دوچرخه تا چند ده مدل وجود دارد

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه بیان کرد: در حال حاضر تنه دوچرخه و بعضی قطعات ظاهری آن در داخل کشور ما تولید می‌شود، اما متاسفانه تنوع در دوچرخه بسیار زیاد است.

محمودان گفت: حتی ممکن است در یک محموله واردات دوچرخه، چندده مدل وارد کشور شود. این کالاهای متنوع در هر کشوری وارد شود، آن کشور نمی‌تواند رقابت کند.

وی گفت: ما برای بر هم زدن این نظم به اتفاقات بزرگتری نیاز داریم و با دست و فرمان فعلی در حوزه دوچرخه به جایی نمی‌رسیم.

در حال حاضر تنه دوچرخه و بعضی قطعات ظاهری آن در داخل کشور ما تولید می‌شود، اما متاسفانه تنوع در دوچرخه بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد: حتی اگر چند مدل زین دوچرخه در ایران تولید شود، چندین مدل دیگر توسط چینی‌ها تولید و از طریق واردکننده‌ها به کشور وارد می‌شود و مدل‌های ایرانی را از مد می‌اندازد.

وی اضافه کرد: درواقع وقتی به چینی‌ها اجازه داده می‌شود که در بازار حضور داشته باشند سیاست‌های تولید داخل را خنثی می‌کنند، چراکه از نظر تکنولوژی، مالی، قدرت‌های مانور منطقه‌ای و بازاریابی دست بالاتری نسبت به تولیدکننده ایرانی دارند.  

مواد اولیه به چینی‌ها با قیمت عمده فروخته می‌شود

به گفته محمودان، چین در تامین مواد اولیه نیز به صورت صرفه اقتصادی خرید می‌کند، به این صورت که به طور عمده و با حجم بسیار زیاد مواد اولیه را می‌خرد و به همین دلیل از تخفیف‌های هنگفت که گاه تا ۳۰ درصد از قیمت مواد را شامل می‌شود، بهره می‌برد.

وی گفت: قیمت مواد اولیه در ایران بیشتر از قیمت جهانی است و باید نقد پرداخت شود. در غیر این صورت فروشنده مواد پتروشیمی ماهانه سه ممیز چهار درصد سود از تولیدکننده دریافت می‌کند‌.

وی تاکید کرد: در حالی که تهیه مواد اولیه برای تولیدکننده داخلی کار دشواری است، این مواد به چین با تخفیف زیاد فروخته می‌شود که در عمل آب به آسیاب رقیب ریختن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.