پیام تویوتا به سارقان مبدل‌های کاتالیستی

پیام واضح تویوتا به سارقان مبدل های کاتالیستی که احتمال دستگیر شدن آنها در سرقت از برند این شرکت بالاتر است.

قطعه نیوز: پیام واضح تویوتا به سارقان مبدل های کاتالیستی که احتمال دستگیر شدن آنها در سرقت از برند این شرکت بالاتر است.

خودروسازان مجبورند میلیاردها دلار برای تولید خودروهای برقی دوست دار محیط زیست سرمایه گذاری کنند با این حال خودروهای برقی درصد کوچکی از خودروهای در حال فروش یا در حال تردد را هم تشکیل نمی دهند، مگر برای کسانی که در کشور نروژ زندگی می کنند.

یکی از راه هایی که آلایندگی را در خودروهای بنزینی کاهش می دهد، کاتالیتیک کانروتر catalytic converter یا همان مبدل های کاتالیستی هستند.

این قطعات سر راه اگزوز خودروها قرار داده می شوند تا از آلاینده های خروجی موتور بکاهند. از معایب این قطعات این است که از عملکرد [قدرت،‌ شتاب و سرعت] خودرو می کاهند اما عیب بزرگتر آن این است که به دلیل به کار رفتن فلزات بسیار گران قیمت در این قطعات از قبیل پلاتین، پالادیوم و رودیم، به شدت مورد توجه و علاقه ی سارقان سازمان یافته هستند.

حالا تویوتا به راه حلی رسیده است که حداقل میزان سرقت این قطعات را کاهش دهد. در کشور بریتانیا، تویوتا ۱ میلیون پوند (۱.۴ میلیون دلار) هزینه کرده است و به شکلی مخفیانه ۱۰۰ هزار مبدل کاتالیستی را در خودروهای پریوس نشانه گذاری می کند.

البته ابتدا ۵۰ هزار کیت را به کمک شرکتی به نام اسمارت واتر Smartwater آماده کرده و پلیس این کشور هم آن را تأیید کرده است.

این کیت ها روی مبدل ها نشان گذاری نامرئی انجام می دهد که پلیس می تواند ردگیری و سارقان را به این شکل دستگیر کند.

این خدمات برای کلیه دارندگان تویوتا و لکسوس [برند لاکچری تویوتا] رایگان است و تمامی صاحبان این برند می توانند با مراجعه به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش تویوتا این کیت ها را روی مبدل های خود نصب کنند.

در چند سال اخیر، سرقت این مبدل های کاتالیستی روند افزایشی شدید داشته است.

سارقان بیشتر مدل های قدیمی را ترجیح می دهند چون هم راحت تر است هم استرس کمتری دارد. اما حالا اگر صاحبان تویوتا و لکسوس به نمایندگی مراجعه کنند، حداقل این ترس در سارقان ایجاد شده که ممکن است پلیس سر وقت آنها بیاید و محل فروش قطعات سرقت رفته لو برود.

فعلاً ۲۰ هزار کیت اسمارت واتر توسط تویوتا در اختیار پلیس قرار گرفته است. همچنین کمپانی های امداد جاده ای roadside assistance company هم در حال همکاری با پلیس و صاحبان برند تویوتا و لکسوس هستند تا این کیت به رایگان به دست مشتریان برسد.

دزدیده شدن مبدل های کاتالیستی علاوه بر بار مالی، موجب استرس های شدیدی در بین مردم بریتانیا می شود.

نوع نگاه تویوتا به این مسئله هم پندآموز است. شرکت تویوتا در بریتانیا، مسئله ای را تشخیص داده که با هزینه یا سرمایه گذاری در آن می تواند به بالا رفتن اعتبارش منجر شود.

راب جایلز Rob Giles مدیر خدمات مشتری تویوتا در بریتانیا می گوید: «دزدی مبدل کاتالیستی معضل جدید در بریتانیا است و تأثیر مهمی روی قربانیان این جرم باقی می گذارد، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ احساسی.

ما از انجام این ابتکار عمل خیلی خوشنود هستیم و با پلیس همکاری نزدیک داریم،‌ هم به آنهاد در تلاش شان برای مبارزه با جرم کمک می کنیم و هم پیام واضحی برای مجرمان می فرستیم که اگر آنها خودروهای تویوتا یا لکسوس را هدف قرار دهند، احتمال به دام افتادنشان زیادتر است.»

منبع: carbuzz.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.