قطعات های‌تک در خودکفایی صنعت خودرو جایی ندارند/ خارجی‌ها برای حضور در ایران دانش فنی بیاورند

رییس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان گفت: مهم نیست که کدام شرکت خودروسازی در پسابرجام به ایران می‌آید، بلکه مهم این است که قراردادهایی که با این شرکت‌ها منعقد می‌شود، متضمن انتقال تکنولوژی و مشارکت در تحقیق و توسعه باشد.

قطعه نیوز: رییس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان گفت: مهم نیست که کدام شرکت خودروسازی در پسابرجام به ایران می‌آید، بلکه مهم این است که قراردادهایی که با این شرکت‌ها منعقد می‌شود، متضمن انتقال تکنولوژی و مشارکت در تحقیق و توسعه باشد.

علی نادری در گفت‌وگو با خبرنگار«قطعه نیوز» با بیان اینکه حضور خارجی‌ها در صنعت خودروی کشور باید به صورت سرمایه‌گذاری با مشارکت سازندگان داخلی باشد، اظهار کرد: به محض نتیجه دادن مذاکرات، نفر اصلی چین خواهد بود و خودروهای چینی با تیراژ بالا به ایران وارد می‌شود و درواقع در مقایسه با رنو و پژو راه برای خودروهای چینی باز است.

حضور خارجی‌ها در صنعت خودروی کشور باید به صورت سرمایه‌گذاری با مشارکت سازندگان داخلی باشد


وی عنوان کرد: شرکت‌های چینی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا هستند که در سال گذشته ۲۶ میلیون خودرو تولید کرده‌اند و ظرفیت بالایی در زمینه دانش فنی دارند.


وی تاکید کرد: آینده خودروسازی جهان به سمت چین می‌رود و بهترین فرصت است که دولت و مجلس قوانینی تصویب کنند که فعالان صنعت خودرو در کشور با خارجی‌ها و چینی‌ها به سمت همکاری مشترک و انتقال دانش فنی بروند.

توان همکاری با شرکت‌های خارجی در قطعه‌سازان وجود دارد

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد: امکان همکاری با شرکت‌های خارجی و تعمیق ساخت داخل در قطعه‌سازان کشور وجود دارد، به طوری که الان ۹۲ درصد قطعات تارا داخلی است.


نادری با اشاره به اینکه پلتفرم تارا بر اساس پژو ۳۰۱ طراحی شده است، افزود: قطعه‌سازان توان ساخت قطعات آن را داشتند.
وی تاکید کرد: توانمندی خوبی در قطعه‌سازان داخلی وجود دارد، فقط به یک بستر و امنیت برای سرمایه‌گذاری و نیز ثبات در روابط بین‌الملل و اقتصاد نیاز دارند.

قوانین حمایت از تولید داخل وضع شود

نادری گفت: در همکاری با شرکت‌های خارجی دولت و مجلس باید قوانینی را وضع کنند که قطعه‌سازان داخلی متضرر نشوند.
وی اظهار کرد: قطعه‌سازان برای تیراژ بالا سرمایه گذاری کرده‌اند و نگران برجام هستند که با ورود خارجی‌ها تولید داخل دچار مشکل شود.


وی بیان کرد: اعضای انجمن قطعه‌سازان با اعضای کمیسیون مجلس، کمیسیون اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به طور مرتب جلساتی دارند و این نگرانی‌ها مطرح شده است، اما برای اینکه این به ثمر برسد نیازمند این است که به قانون تبدیل شود.


وی تاکید کرد: نامه، توصیه نامه و بخشنامه در این زمینه بی فایده است و حمایت از تولید قطعات داخلی باید به صورت یک قانون در مجلس تصویب شود که وقتی یک خودروساز خارجی تصمیم دارد به ایران، خودرو بیاورد باید ۵۰ تا ۶۰ درصد آن ساخت داخل باشد.

تولید قطعات خودرو

قطعات های‌تک در داخلی سازی جایی ندارند

این فعال صنعت قطعه عنوان کرد: در حال حاضر خودروسازان بدنه خودرو را که درصد خودکفایی آن بالا است در داخل تهیه می‌کنند و قطعات مشترکی مانند لاستیک و باتری را که قطعات عمومی هستند نیز در داخل می‌خرند.


نادری ادامه داد: خودروسازان با این روش به درصد قانونی خودکفایی دست پیدا می‌کنند و برای قطعه‌سازانی که در شاخه‌های های‌تک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بازاری فراهم نمی‌شود.


وی تاکید کرد: تیراژ قطعات های‌تک در کشور کم است و قیمت نهایی کالای آنها بالا می‌رود. در این وضعیت اگر مذاکرات برجام نتیجه بدهد، بلافاصله منابع جدید برای تامین قطعه تعیین می‌شود و قطعه را از منابع خارجی تهیه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.