دو پیشنهاد کمیسیون صنایع برای حل مشکل تامین مواد اولیه قطعه‌سازان هفته آینده بررسی می‌شود

قطعه نیوز: دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اصلی‌ترین مشکلات پیش روی این صنعت از بررسی دو پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع مجلس برای تأمین مواد اولیه در هفته آینده خبر داد.

کمبود نقدینگی در صنعت خودرو؛ مهمترین مشکل این حوزه

مازیار بیگلو با تشریح جزئیات جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه قطعه‌سازان و خودروسازان با رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اظهار کرد: در این جلسه مشکلات اصلی و بحرانی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی مطرح شد که مهمترین آن، کمبود نقدینگی در این صنعت بود و از قیمت‌گذاری دستوری خودروها ناشی شده است. روزی که قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، شورای رقابت مصوبه افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو را صادر کرد که دیرهنگام بود و مشکلی از خودروسازان و قطعه‌سازان را حل نمی‌کند.

مواد اولیه قطعه‌سازان ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ جهانی

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان خودرو به ویژه در زمینه فولاد وضعیت نابسامانی دارد، گفت:‌ با وجود اینکه قیمت‌ مواد اولیه باید بر مبنای نرخ‌های جهانی تعیین شود، اما شاهد این هستیم که با وجود کاهش نرخ‌های جهانی و همچنین ریزش ۲۰ درصدی قیمت ارز در کشور، قیمت مواد اولیه افزایشی است. در حال حاضر میانگین سبد خرید مواد اولیه قطعه‌سازان ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ‌های جهانی است، به طوری که اگر این مواد را از خارج تهیه کنیم، به صرفه‌تر است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به سهم ۵۰ درصدی فولاد در سبد مواد اولیه قطعه‌سازان، گفت:‌ بقیه این سبد را محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم تشکیل می‌دهد و در حال حاضر مشکلات اساسی در تأمین مواد اولیه داریم.

منبع: خبرگزاری صنایع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.