رشد ۶۸ درصدی واردات موتورسیکلت در سال ۹۹؛ افزایش واردات مربوط به قطعات CKD است

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره رشد ۶۸ درصدی واردات موتورسیکلت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ گفت: موتورسیکلت به صورت کامل به کشور وارد نمی‌شود و رشد واردات مربوط به قطعات سی کی دی و افزایش تولید موتورسیکلت است.


علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: موتورسیکلت‌سازان کشور درواقع واردکننده قطعات به صورت CKD هستند و این وسیله نقلیه به شکل محصول نهایی به کشور وارد نمی‌شود، دلیل افزایش آمار در این حوزه نیز به دلیل افزایش تولید موتورسیکلت است.
وی عنوان کرد: هر موتورسیکلتی که به صورت سی کی دی وارد می‌شود، میزانی ساخت داخل دارد و قطعات ایرانی در ساخت آن به کار می‌رود.


وی ادامه داد: میزان تولید داخل برای بعضی از این موتورسیکلت‌ها کم و برای بعضی زیاد است.
وی شرح داد: واردات موتورسیکلت به صورت محصول نهایی کار بسیار سختی است و ضوابط فنی دشواری دارد.


عرب افزود: واردات موتورسیکلت به صورت ساخته شده مشمول تعرفه گمرکی ۵۵ درصدی است و صرفه اقتصادی ندارد و در صورت وارد شدن به کشور قیمت آن بسیار بالا می‌رود و در بازار فروش نخواهد رفت.

توان قطعه‌سازان داخلی محدود است

این فعال صنعت موتورسیکلت بیان کرد: قطعه سازان داخلی توان محدودی دارند و تولید قطعه برای موتورسیکلت در کشور ما به آن شکل گسترده نیست.


عرب اضافه کرد: اگر تولیدکنندگان قطعات توانمندی خود در ساخت قطعات را در اختیار موتورسیکلت‌سازان قرار بدهند همکاری میان این دو بخش شکل خواهد گرفت و مانعی برای همکاری وجود ندارد.


وی عنوان کرد: اگر قطعه‌سازان بتوانند همان قطعه مورد نیازی که ما به صورت سی کی دی وارد می‌کنیم را در داخل تولید کند، چرا نباید از ظرفیت آنها بهره ببریم؟
وی تاکید کرد: در همکاری میان موتورسیکلت‌سازان و قطعه‌سازان بحث تیراژ مطرح است، چراکه وقتی مجموعه سی کی دی برای اولین بار به کشور وارد می‌شود، با تعداد محدود و برای مثال فقط ۵۰۰ عدد وارد می‌شود که تولید آن برای قطعه‌سازان داخلی صرف اقتصادی ندارد.


عرب گفت: هر مدل موتورسیکلت برای اینکه در بازار جا بیفتد مدتی زمان می‌برد و ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد، در این حالت برای قطعه‌ساز داخلی صرف نمی‌کند که این خطرپذیری را انجام دهد.

بازار موتورسیکلت

شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز برای واردات با هم اجماع کنند

این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت بیان کرد: موتورسیکلت کلیک یک مدل جدید است که مصرف‌کننده نیز نسبت به آن استقبال نشان داده است و می‌توان از این مدل به عنوان نمونه خوبی از همکاری میان موتورسیکلت‌ساز و سازنده قطعات یاد کرد.
عرب عنوان کرد: راهکار لازم برای همکاری بیشتر میان فعالان صنعت موتورسیکلت این است که شرکت‌ها مدل‌ها را به اتفاق هم انتخاب و وارد کنند.


وی افزود: اگر یک مدل برای واردات انتخاب می‌شود حدود ۱۰ هزار دستگاه از آن به کشور بیاید، چراکه وقتی یک مدل در بازار مورد استقبال واقع شود قطعه‌ساز به دنبال تولید قطعات آن می‌رود.


وی گفت: لازم نیست قطعات همه مدل‌ها در کشور داخلی‌سازی شود، بلکه اگر در سال یک مدل داخلی‌سازی شود، صنعت موتورسیکلت را پوشش می‌دهد و اینکه بگوییم صد در صد قطعات سی کی دی در کشور داخلی‌سازی شود، امکان‌پذیر نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.