خودکفایی خودروسازی به اجبار انجام می‌شود؛ احتمال تمایل وزارت صمت در پساتحریم جدید به قطعات خارجی ارزان

قطعه نیوز: رییس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان گفت: اقتصاد و صنعت ما سیاسی است و خودکفایی به اجبار انجام می‌شود.
علی نادری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: حدود ۳۰ سال است که صنعت قطعه در کشور وجود دارد و ما در این مدت بدون برگزاری میز هر جا که توجیه اقتصادی وجود داشت، با هماهنگی خودروساز قالب‌سازی و قطعه تولید می‌کردیم.


وی افزود: این کار درباره خودروهای داخلی و حتی وارداتی مانند خودروهای رنو و پژو هم انجام می‌شد.

برگزاری میز پنجم نیازمند مشوق‌های دولت است

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد: برگزاری میز پنجم از تاریخ مقرر عقب افتاده است و دلیل آن مشکلاتی است که قطعه‌سازان با آن درگیر هستند. این چالش‌ها شامل کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه است.


نادری افزود: در حالت کلی آمادگی از سوی قطعه‌سازان وجود دارد اما سرمایه‌گذاری در حجم لازم برای خودکفایی، شروطی دارد و نیاز به حمایت دولت و خودروساز در این زمینه است.


وی اضافه کرد: خودروساز در حال زیان‌دهی است و در پرداخت مطالبات نیز نتوانسته خوب عمل کند.
وی ادامه داد: وزارت صمت نیز باید مشوق‌هایی در نظر بگیرد که کاری در این زمینه انجام نشده است، بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند به قطعه‌ساز بگوید در زمان مشخص باید به خودکفایی اقدام کنید.

وی گفت: شاید به صورت اسمی جلساتی برگزار شود اما در عمل پیشرفتی در کار نیست.

خودکفایی به کار گروهی نیاز دارد

رییس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: قطعه‌سازان همیشه پای کار بوده‌اند و بسیاری از آنها از دانش لازم برخوردارند، ولی وقتی بحث سرمایه‌گذاری مطرح است کار باید به صورت گروهی انجام شود.


نادری عنوان کرد: این طور نیست که همه کار را به دوش یک نفر بیندازیم و بدون توجیه اقتصادی و دیدن مسائل مربوط به پروژه و نقدینگی انتظار داشته باشیم که کار انجام شود.

به گفته نادری، تاکنون چهار میز تخصصی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو با همکاری سازندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است که ۱۵۳ پروژه را شامل می‌شود.


وی تاکید کرد: هدف این میزها، کاهش ارزبری ۳۴۳ میلیون یورویی در سال بوده است. تاکنون بین ۱۰۵ تا ۱۵۰ میلیون یورو از این رقم تحقق پیدا کرده است.

میز پنجم ۲۲ قطعه را داخلی‌سازی می‌کند

این فعال صنعت قطعه گفت: از اواخر سال گذشته بحث برگزاری میز پنجم به میان آمد که ۱۶ پروژه، ۲۲ قطعه و ۱۴ قطعه‌ساز را شامل می‌شود و قرار است ۳۷ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته باشد. قطعاتی مانند ECU، BCM و نمایشگرها در این میز داخلی‌سازی می‌شوند.


نادری گفت: در میزهای قبلی قطعاتی مانند تسمه تایم، جعبه فرمان، سنسورها، مالتی مدیا، رینگ‌ها، قطعات پلوس و سرسیلندرها وجود داشت.

از اواخر سال گذشته بحث برگزاری میز پنجم به میان آمد که ۱۶ پروژه، ۲۲ قطعه و ۱۴ قطعه‌ساز را شامل می‌شود و قرار است ۳۷ میلیون یورو کاهش ارزبری داشته باشد. قطعاتی مانند ECU، BCM و نمایشگرها در این میز داخلی‌سازی می‌شوند.


وی ادامه داد: هر چقدر در برگزاری میزها جلوتر می‌رویم قطعات های‌تک بیشتری اضافه می‌شود که تیراژ، سرمایه‌گذاری و دانش فنی بالاتری نیاز دارد و این کار را سخت می‌کند.

تنها ۳۰ درصد از داخلی‌سازی بر عهده صنعت خودرو است

رییس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: در بحث کاهش ارزبری ۳ بخش دخیل هستند، خودروسازها، قطعه‌سازها و صنایع بالادستی.


نادری شرح داد: از امسال تلاش قطعه‌سازان و خودروسازان می‌تواند ۳۰ درصد کاهش ارزبری در این حوزه را محقق کند و بقیه مربوط به صنایع فولاد، پتروشیمی و صنایع الکترونیک است.

هیچ ارگان، سازمان و خودروسازی، ضمانتی برای استمرار خرید قطعه از سازنده داخلی نداده است و باید کاری بکنیم که بازگشت سرمایه قطعه‌ساز ضمانت شود.

وی گفت: در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است اما در دو بخش دیگر میزان سرمایه‌گذاری کم است، برای مثال در بخش صنایع الکترونیک نه تنها در حوزه خودرو بلکه در صنایعی مانند لوازم خانگی نیز واردکننده هستیم.

منابع ارزی خارج از کشور نباید صرف واردات شود

نادری تاکید کرد: بعد از مذاکرات و رفع تحریم، برای خودروساز و وزارت صمت بحث قیمت پیش می‌آید، به این معنا که ممکن است کالا را به جای خرید از قطعه‌ساز داخلی، از کسی بخرند که با قیمت کمتری می‌فروشد.


وی عنوان کرد: هیچ ارگان، سازمان و خودروسازی، ضمانتی برای استمرار خرید قطعه از سازنده داخلی نداده است و باید کاری بکنیم که بازگشت سرمایه قطعه‌ساز ضمانت شود.


وی گفت: قطعه‌سازان به دولت گفته‌اند منابعی که در خارج از کشور است نباید صرف واردات کالاهایی شود که مشابه داخلی دارد، بلکه باید هوشمندانه به سمت واردات ماشین‌آلات، تکنولوژی، قالب و سرمایه گذاری مشترک برود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.