صنعت خودرو در پساتحریم جدید؛ فقط قطعه‌سازانی می‌مانند که فراتر از نیاز خودروسازان ایرانی گام برداشته‌اند

قطعه نیوز: یک فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: وقتی بعد از تحریم‌ها درهای کشور گشوده شود و خودروسازان خارجی به کشور وارد شوند، قطعه‌سازانی شانس بیشتری برای کار دارند که فراتر از آنچه خودروساز از آنها می‌خواهد در زمینه طراحی و تولید قدم برداشته باشند.

امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: بعضی قطعه‌سازان کشور در زمینه طراحی بسیار توانمند هستند و حتی امکانات صادراتی دارند. بعضی دیگر از قطعه‌سازان تنها در تولید با کیفیت قطعه سفارشی خودروساز، توانایی خوبی دارند.
وی افزود: با این حال دسته‌ای از قطعه‌سازان فقط در چارچوب تعریف شده خود عمل می‌کنند و به بحث توسعه ورود نمی‌کنند و تنوع بازار را چندان در نظر نمی‌گیرند.


به گفته رضایی، تعداد قطعه‌سازان کشور که توان طراحی قطعات را دارند با میانگین جهانی فاصله دارد ولی این تعداد جوابگوی نیاز خودروسازان داخلی هست.

وی گفت: توانمندسازی قطعه‌سازان کشور هنوز به اقدامات زیادی نیاز دارد و هر چقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، خروجی آن به سود قطعه‌ساز، خودروساز و مصرف‌کننده خواهدبود.

تحریم‌ها مانع رشد فنی قطعه‌سازان کشور

این فعال صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: یکی از دلایل اینکه تعداد قطعه‌سازان توانمند کشور نسبت به میانگین جهانی فاصله دارد به تحریم‌ها مربوط است، چراکه تکنولوژی و دانش در ارتباطات بین‌المللی رشد می‌کند.
رضایی عنوان کرد: وقتی تعاملات با جهان برقرار نباشد، هر تولیدکننده باید خود از ابتدا تا انتهای مسیر را برود و دانش لازم را به دست آورد که این کار زمان‌بر خواهد بود و فاصله تولیدکننده دخلی را با جهانیان زیاد می‌کند.

استاندارد جهانی تولید قطعه به صورت OEM است

رضایی عنوان کرد: استاندارد جهانی طراحی و تولید قطعه این است که خودروساز طراحی قطعه را انجام می‌دهد و آن را به قطعه‌ساز سفارش می دهد و درواقع کار به صورت OEM پیش می‌رود.
وی اضافه کرد: حتی در مواردی که خودروساز از توان قطعه‌ساز برای طراحی استفاده می‌کند، مالکیت طراحی برای خودروساز است و کار به این صورت پیش می‌رود که بعد از طراحی توسط قطعه‌ساز، خودروساز یک قطعه‌ساز را انتخاب و با آن شروع به تولید قطعه مورد نظر می‌کند.


وی ادامه داد: گاهی در دنیا قطعه‌سازانی بوده‌اند که یک ایده جدید را طراحی کرده‌اند و به خودروساز ارائه داده‌اند و خودروساز در صورتی که شرایط قطعه با بقیه خودرو هماهنگ بوده است، آن طرح را به کار برده است.

وی شرح داد: گاهی خودروساز عملکرد مورد نظر خود را برای یک قطعه تعریف می‌کند و این موضوع را بین قطعه‌سازها به اشتراک می‌گذارد و قطعه‌ای که به صورت بهینه طراحی شده است را انتخاب می‌کند.

استاندارد قطعات را خودروساز تعیین می‌کند

این فعال صنعت قطعه گفت: خودروساز یک قطعه را در مجموع قطعات خودرو ترسیم و طراحی می‌کند و بنابراین در طراحی قطعه نگاه جامع و دقیق دارد و به همین دلیل است که طراحی قطعات از طرف خودروساز انجام می‌شود.


رضایی با بیان اینکه استاندارد قطعات را خودروساز تعریف می‌کند، ادامه داد: هر قطعه‌ساز معمولا در طراحی و تولید یک یا چند قطعه که با هم ارتباط عملکردی دارند، تخصص دارد.


وی افزود: با وجود این، قطعه‌ساز باید توان طراحی قطعات را داشته باشد تا بتواند کیفیت قطعه طراحی شده خودروساز را ارتقا بدهد.
وی تاکید کرد: وقتی خودروساز قطعه‌ای را طراحی می‌کند، قطعه‌ساز بر اساس تجربه خود در مورد نوع مواد اولیه آن یا راه‌های افزایش کیفیت قطعه ایده می‌دهد و هر چقدر قطعه‌ساز به صورت تخصصی‌تر کار کرده باشد، در ارتقای کیفیت و بهره‌وری قطعه اثرگذارتر عمل می‌کند.
وی گفت: داشتن توان طراحی برای قطعه‌ساز الزامی است، در غیر این صورت از گردونه تولید عقب می‌ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.