وضع تعرفه برای جلوگیری از واردات قطعات خودرو بی‌اثر است

قطعه نیوز: یک کارشناس حوزه تجارت خارجی گفت: راه حل مقابله با واردات در صنعت قطعه، برنامه‌ریزی بلندمدت و حمایت دولت برای تولید داخلی است و سیاست‌هایی مانند وضع تعرفه نمی‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.


سعید کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: به جای اینکه از ابتدا به ساخت خودروی نهایی بپردازیم که به تولیدات بی‌کیفیت منجر شود، باید به تولید قطعات توجه کنیم.

وی ادامه داد: تولید قطعات هم شروط خاص خود را دارد، باید ببنیم برای تولید کدام قطعه مواد اولیه در کشور موجود است.
وی بیان کرد: سیاستگذاری دولت باید به سمتی برود که از تولید یک قطعه به خصوص برای صادرات حمایت کند و مدت زمان لازم را هم برای این کار در نظر بگیرد و بداند بعد از این مدت منطقه را در این حوزه در دست دارد.

تعرفه بهترین راه مقابله با واردات نیست

به گفته کبیری، تعرفه تنها راه مقابله با واردات نیست و مهم تر از آن، اقدامات بنیادی‌تر است، به این معنا که باید با توجه به امکانات موجود، برنامه‌ریزی کرد تا کشور قطعه‌ساز شود.


وی افزود: تمهیدات گمرکی آخرین لایه است و وضع تعرفه برای مقابله با واردات مانند این است که به جای رسیدگی به ریشه، به ساقه رسیدگی کنیم که در این صورت نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.


این کارشناس حوزه تجارت خارجی گفت: سیاست توسعه اقتصادی و صنعتی مهم‌ترین نکته در جلوگیری از واردات و داخلی‌سازی است، به این معنا که باید بررسی شود در چه حوزه‌ای باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و این سرمایه‌گذاری باید چه میزان باشد؟

تمهیدات گمرکی آخرین لایه است و وضع تعرفه برای مقابله با واردات مانند این است که به جای رسیدگی به ریشه، به ساقه رسیدگی کنیم که در این صورت نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

کبیری تصریح کرد: با وجود مواد اولیه صنعت تایر در کشور، در سال ۹۸ لاستیک کامیون کمیاب و موجب اعتراض کامیون‌داران شد که دولت برای حل این معضل به واردات این محصول رو آورد و برای این کار ارز ۴۲۰۰ تومان اختصاص داد.


وی گفت: مگر لاستیک چه مواد اولیه‌ای نیاز دارد که در کشور نداریم؟ تولید تایر به دستگاه و چند سال زمان و برنامه‌ریزی نیاز دارد که در صورت انجام آن، می‌توانیم در این حوزه صادرکننده باشیم.

واردات قطعات بر اثر تصمیمات دولت رونق گرفته است

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اینکه بگوییم رفع تحریم‌ها باعث رونق واردات قطعات خودرو می‌شود، صحیح نیست و اثر آن کمتر از ۳۰ درصد است.


کبیری ادامه داد: عمده مشکل ما در این خصوص به تصمیم‌های دولت مانند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومن به بعضی صنایع برمی‌گردد و این تصمیم باعث رشد ناگهانی بعضی از کالاهای وارداتی به کشور می‌شود، برای مثال واردات لاستیک سنگین در سال ۹۸ دوبرابر و نیم شد.

قطعات وارداتی به نام تولید داخل به خودروساز فروخته می‌شود

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از قطعاتی که در گذشته توسط بعضی شرکت‌ها به نام تولید داخلی به خودروسازان داده می‌شد وارداتی بود.


وی گفت: واردات کلی در سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشت. این کاهش به خصوص در حوزه قطعات خودرو مشهود بود، چراکه پرونده واردکنندگانی که قطعات را به اسم تولید داخل می‌فروختند تکمیل شد و این بر میزان واردات اثر گذاشت.

باید با توجه به امکانات ابتدا به تولید قطعه بپردازیم، برای مثال با توجه به وجود نفت و پتروشیمی در جهت رشد تولید تایر کوشش و محصول را صادر کنیم. بعد از لاستیک به دلیل اینکه فولاد در کشور تولید می‌شود می توانیم به سراغ بدنه برویم.

وی افزود: باید توجه کنیم که کاهش واردات به معنی افزایش تولید نیست، بلکه وقتی می‌خواهیم تولید یک کالا را حمایت کنیم باید به زنجیره تامین آن توجه کنیم.


کبیری اضافه کرد: این سیاستگذاری در ایران در حوزه قطعات خودرو وجود ندارد و بنابراین با هیچ اقدامی نمی‌توان واردات را مدیریت کرد.

سیاست کشور در زمینه تولید خودرو نامشخص است

وی گفت: باید سیاست ما در زمینه تولید خودرو مشخص شود، اینکه آیا قصد داریم خودرو تولید کنیم؟


کبیری بیان کرد: باید با توجه به امکانات ابتدا به تولید قطعه بپردازیم، برای مثال با توجه به وجود نفت و پتروشیمی در جهت رشد تولید تایر کوشش و محصول را صادر کنیم. بعد از لاستیک به دلیل اینکه فولاد در کشور تولید می‌شود می توانیم به سراغ بدنه برویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.