گشایش مرزها و ارزها؛ تکلیف داخلی‌سازی قطعات در صورت بازگشت برجام چیست؟

قطعه نیوز: داخلی‌سازی قطعات خودرو در سال‌های تحریم صنعت خودرو و طی چند میز انجام شد.
حالا با رسانه‌ای شدن اخبار مذاکرات میان ایران و کشورهای طرف برجام برای احیای دوباره این توافق، نگرانی میان صنعتگران و قطعه‌سازان خودرو به عنوان یک قشر از تولیدکنندگان زیاد شده است.


فعالان صنعتی نگران این هستند که گشایش مرزها و ارزها راه را برای واردات قطعات مشابه با کالاهای داخلی‌سازی شده باز کند و تلاش‌های آنها در دوران تحریم را بی‌نتیجه بگذارد.


سرازیر شدن اجناس خودرویی از سایر کشورها در ازای دلارها و یوروهای بلوکه شده بخشی از دغدغه این روزهای سازندگان قطعات خودرو در کشور را تشکیل می‌دهد.


در عین حال میز پنجم داخلی‌سازی نیز که طبق درخواست سازمان گسترش و نوسازی قرار بود در اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار شود، با وجود اعلام آمادگی قطعه‌سازان و خودروسازان به دلایلی نامعلومی تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود و درواقع هیچ تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است.


برگزار نشدن میز پنجم در آستانه مذاکرات برجام تردیدها درباره آینده داخلی‌سازی قطعات خودرو را تشدید کرده است.
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو درباره اثرات برجام بر خودکفایی صنعت قطعه به خبرنگار «‌قطعه نیوز» گفت: در حال حاضر نمی‌توان درباره به نتیجه رسیدن برجام و آینده صنعت خودرو نظر داد اما در حالت کلی دغدغه قطعه‌سازان در این زمینه همسو با مقام معظم رهبری است که در دیدار ایشان با فعالان صنعتی در دی ماه ۹۸ مطرح شد.

فرمان اقتصاد کشور به سمت شرق و غرب نچرخد

مازیار بیگلو گفت: در آن دیدار صحبت بر سر این بود که اگر روزی گشایش اقتصادی و سیاسی صورت گرفت، فرمان اقتصاد کشور نباید به سمت شرق و غرب بچرخد.
وی ادامه داد: این دغدغه برای همه قطعه‌سازانی که خودکفایی را در دستور کار خود قرار دادند و در جهت تعمیق ساخت داخل قدم برداشتند، وجود دارد.

بیگلو عنوان کرد: ادامه روند داخلی‌سازی سازوکاری را می‌طلبد که طی آن باید قطعه‌سازان، خودروسازان و انجمن‌های مربوط مکانیسم‌هایی را ایجاد کنند تا در صورت گشایش سیاسی یا اقتصادی، زحمات پیشین، خودکفایی‌ها و کاهش ارزبری‌های صورت گرفته به هدر نرود.
وی در خصوص اقدامات قطعه‌سازان در این زمینه گفت: نامه‌نگاری در این حوزه زیاد داشته‌ایم و جلسات مختلفی تحت عنوان دغدغه‌هایی که پیش روی صنعت قطعه وجود دارد برگزار کرده‌ایم.

با سیاست‌های تعرفه‌ای صرفه اقتصادی واردات از بین برود

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور بیان کرد: سیاستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند برای حفظ داخلی‌سازی در برابر واردات در نظر بگیرد، سیاست‌های تعرفه‌ای و مدیریت تعرفه‌های گمرکی است.
بیگلو گفت: دولت باید برای واردات کالای مشابه، تعرفه گمرکی را افزایش بدهد تا واردات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: برای ادامه خودکفایی باید برای قطعه‌سازانی که در پروژه‌های خودکفایی حضور داشته‌اند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.
وی گفت: مشوق‌های زیادی برای قطعه‌سازان در راستای رشد داخلی‌سازی پیشنهاد شده است که تعدای از آنها عملیاتی شده است، برای مثال نوع قرارداد و یا بازنگری قرارداد خودروسازان برای این دسته از قطعه‌سازان با قبل تفاوت‌هایی پیدا کرده است.


وی بیان کرد: رشد ساخت داخل در سال جاری به نقاط چالش برانگیز خود رسیده است چراکه در حال حاضر تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده است و دلیل کاهش سرعت داخلی‌سازی قطعات نیز همین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.