علت افزایش ۳۷ درصدی واردات قطعات خودرو در سال ۹۹ چه بود؟

چرا واردات قطعات خودرو در سال ۹۹ زیاد شد؟
قطعه نیوز: اخبار منتشر شده در روزهای گذشته بیانگر این است که در سال ۹۹ نزدیک به ۹۰۹ میلیون دلار قطعات خودرو به صورت SKD وارد کشور شده است. این رقم، رشد ۳۷ درصدی واردات در این حوزه نسبت به سال ۹۸ را نشان می‌دهد.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره اثرات این واردات بر صنعت قطعه به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: با اطلاعات موجود نمی‌توان این موضوع را تحلیل کرد و در مورد آن نظر داد، اما در سال گذشته از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد برخورد با واردکنندگان کالای قاچاق بودیم.

محدودیت قاچاقچیان واردات رسمی را افزایش داد

آرش محبی‌نژاد بیان کرد: کار قاچاقچیان به دلیل برخوردهای قانونی و مشکلات حمل و نقل و توزیع به مشکل برخورد و بخشی از قطعات از مبادی رسمی وارد شد که بر آمار رسمی اثر گذاشت.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، افزایش نرخ ارز به صورت چشم‌گیر باعث شد تا تاثیر تعرفه بر قیمت تمام شده واردات قطعه کم رنگ شود.

قطعه‌سازان درگیر تامین خطوط خودروسازی شدند و نیاز بازار لوازم یدکی بی‌پاسخ ماند

به گفته محبی‌نژاد، بیشتر توان قطعه‌سازان در سال گذشته برای تامین درخواست‌های خودروسازان صرف شد و کمتر توانستند به بازار یدکی قطعه بدهند، بنابراین واردات لوازم یدکی در قالب قطعات SKD رشد داشت.

آمار لوازم یدکی خودروهای خارجی یک عامل بالا رفتن تعداد قطعات وارداتی

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، عنوان کرد: تعدادی از این قطعات نیز قطعات خاص خودروهای خارجی بوده است که به دلیل تیراژ کم تولید آن برای قطعه‌ساز داخلی به صرفه نیست.
محبی‌نژاد گفت: تعداد خودروهای مونتاژی در سال گذشته افت زیادی داشته است و بنابراین این قطعات نمی‌تواند برای خودروهای مونتاژی به کار رفته باشد.
وی افزود: با این حال اظهار نظر قطعی در این زمینه با اعلام آمار قاچاق قطعه و اینکه چقدر از سهم بازار لوازم یدکی به واردات مربوط است، امکانپذیر است.

تاثیر رشد نرخ دلار بر افزایش رقم واردات قطعات خودرو

وی بیان کرد: رشد دلاری رقم صادرات می‌تواند به علت بحث افزایش قیمت نهایی کالا هم باشد، چراکه دلار در سال گذشته رشد زیادی داشت و علاوه بر آن، دور زدن تحریم‌ها هم هزینه‌بر است و قیمت نهایی کالا را بالا می‌برد.
وی تصریح کرد: بسیاری از قطعات وارداتی که به صورت قاچاق یا از مبادی رسمی به کشور وارد شده است، بی‌کیفیت و از کشورهای چین و هند است.
وی گفت: مردم به دلیل کاهش توان خرید، در بحث قطعات منفصله خودرو به قطعات بی‌کیفیت روی آورده‌اند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.